کد خبر: ۷۷۷۱۵
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۰

چگونه از یک رقابت سياسی يک داربی پر هيجان بسازيم؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس سیاسی: داربی‌های ورزشی اوج هیجان و حساسیت را در آوردگاه‌ها رقم می‌‌زنند. خاطره‌هایی که ما از ورزشکاران یا تیمهای مطرح داریم عموماً در این مسابقات شکل می‌گیرد. اگر رقابتهای حساس بین قطبهای ورزشی را نیز به این نبردها اضافه کنیم درخواهیم یافت که حتی انگیزه تماشاگران برای دیدن یک مسابقه ورزشی به میزان زیادی معطوف به خاطرات است. 

فضایی را تصور می‌کنیم که استادیومی برای تماشای دیدار دو تیم با کیفیت بازی بالا ( مثلا A و B) یا یک داربی ورزشی، پر از تماشاگر باشد. 

اگر گوینده ورزشگاه اعلام کند که امروز به جای بازی دو تیم A و B که همه منتظر دیدن آن بودند، بازی دیگری بین تیمهای A و c (که تیمی نه چندان مطرح است)، برگزار خواهد شد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ 

بدیهی است جدا از هواداران تیم B که برای دیدن بازی تیم محبوبشان به استادیوم آمده بودند، حتی هواداران تیم A هم تمایلی به دیدن مسابقه نخواهند داشت و به احتمال قریب به یقین استادیوم را ترک خواهند کرد. 

فضای یک رقابت زمانی تماشاگر پسند می‌شود که طرفین آن یک گزاره بله/نه را بسازند. 

فضای رقابت سیاسی نیز بسیار به این موضوع مشابهت دارد. اگر همه نامزدهای انتخاباتی همگن و احتمالاً همسو باشند چه جذابیتی برای دیدن مسابقه باقی خواهد ماند. همگنی و در بدترین گزاره محتمل، همسویی نامزدها استادیوم را از تماشاگر خالی خواهد کرد. اگر هدف برگزارکنندگان یک انتخابات مشارکت حداکثری باشد برای نیل به آن آنچه بیش از تعدد نامزدها اهمیت دارد تکثر فکری آنهاست. 

از دیگر سو صرف شایستگی در مقابل ناشایستگی برای ایجاد مشارکت کافی نیست. ممکن است سایپا در مقابل استقلال تیمی شایسته باشد ولی دیدار این دو تیم قطعاً به اندازه دیدار استقلال و پرسپولیس تماشاگر نخواهد داشت. 

اگر برخی احزاب و گروهها با سیاست‌های فعلی دولت موافق نیستند تنها معرفی یک نامزد به دلیل شایستگی کافی نیست بلکه باید در نامزد مذکور سابقه‌ای از اظهار نظرها و گوشزد‌کردنها که معرف قرارگرفتن وی در قطب مقابل رئیس دولت است وجود داشته باشد. 

احزاب و افرادی که به صرف علاقه به جایگاه ریاست جمهوری یا سابقه‌ای اجرایی خود را آماده این آوردگاه می‌کنند نباید فردا از مردم گله کنند که چرا حاضر به حضور در عرصه انتخابات نشدند؟ 

در میان نامزدهایی که این روزها به عنوان کاندیداهای انتخابات مطرح‌اند شاید به زحمت بتوان دو یا سه نفر را که پتانسیل تبدیل این رقابت سیاسی به یک داربی پر هیجان و نفس گیر را دارند یافت. 

کار مهم نخبگان حزبی و سیاسی اتخاذ یک تاکتیک درست برای تهیه لوازم شکل گیری یک داربی است. امری که به تحقق مشارکت حداکثری وبه میدان آمدن آرا خاموش خواهد انجامید. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۰
0
0
اگر شعار خون تازه براي رييس جمهوري دهم سراسر ايران را فرا گيرد دربي حتمي است و تازه ها وازد ميدان ميشوند و پيران تازگي نخواهند داشت
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین