کد خبر: ۷۷۷۲۶۹
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸
به داد دهک‌های پائین جامعه برسیم

رفیعی: مسئولان فکری برای نابسامانی اقتصادی و گرانی‌های افسارگسیخته کنند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی از مسئولان خواست تا با صداقت و یکدستی، فکری به نابسامانی اقتصادی و گرانی‌های افسارگسیخته این روز‌ها داشته باشند.
رفیعی: مسئولان فکری برای نابسامانی اقتصادی و گرانی‌های افسارگسیخته کنند
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، در شبستان امام خمینی (ره) در ادامه بیان تفاسیر نورانی آیات قرآن کریم، به آیه ۲۳۸ و ۲۳۹ سوره بقره اشاره کرد و اذعان داشت: در صدر اسلام گاهی مسلمانان نسبت به اقامه نماز جماعت ظهر سستی می‌کردند که آیه شریفه «حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاهِ الْوُسْطى وَ قُومُوا لِلهِ قانِتینَ» (آیه ۲۳۸ – سوره بقره) بدین منظور نازل شد.

سخنران حریم کریمه اهل‌بیت (س) با بیان این که مراد از «حافِظُوا» یعنی انسان نماز را خفیف و خوار نشمرد و با تندخوانی به نماز اهانت و آن را ضایع نکند، اظهار داشت: رابطه ما با نماز دوطرفه بوده، در صورت حفظ نماز، نماز ما را از تمام بدی‌ها محافظت خواهد کرد.

وی در ادامه به مهم‌ترین عوامل بی‌توجهی جوانان نسبت به نماز اشاره کرد و اذعان داشت: بی‌توجهی والدین به نماز از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر بی نمازی فرزندان است؛ بی‌نماز خود والدین و یا پدر و مادری که به نماز فرزندان اهمیت نمی‌دهند، از جمله عوامل مؤثر بر سستی جوانان در اقامه نماز هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، رفتار نامناسب والدین نمازخوان با فرزندان، تندی و بداخلاقی ایشان را از دیگر عوامل اثربخش بر بی نمازی جوانان و نوجوانان توصیف کرد و ابراز داشت: عدم آگاهی از فلسفه نماز بسیار مهم است؛ باید توجه نمود که نماز آرامش‌بخش، شستشو دهنده انسان از ناخالصی‌هاست. با تقویت رابطه دوطرفه عبد و مولی، نماز بزرگ‌ترین مانع پیشروی فحشا و منکرات است.

وی ضمن اشاره به برخی ارائه‌های اشتباه احکام اسلامی در فضای مجازی، یادآور شد: سستی در عمل به احکام، بهانه‌جویی و درپیش‌گرفتن رویه کاسب گرایانه نسبت به نماز و نیز عمل بد برخی از نمازگزاران از جمله عوامل مؤثر بر کاهل شدن جوانان نسبت به نماز است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، به برخی از اثرات کاهل شمردن نماز در زندگی اشاره کرد و اظهار داشت: عمر انسان بی‌نماز برکتی ندارد و دعای او به اجابت نمی‌رسد؛ بی‌نماز، ذلیل و خوار از دنیا خواهد رفت و اعمال دیگرش قبول نخواهد شد.

وی حضور قلب و اقامه صحیح، بادقت و تأمل و تدبر در اذکار و به جماعت خواندن نماز را از جمله مصادیق محافظت از نماز توصیف کرد و اذعان داشت: نباید مسائل و مشکلات زندگی را به نماز و دین گره بزنیم؛ نمازی که با حضور قلب و مبتنی بر محافظت از نماز، اقامه گردد؛ روح نماز که همان محافظت بر، ولی خداست را متجلی می‌کند.

این استاد حوزه‌های علمیه، در ادامه با اشاره به فراز‌هایی از آیات سوره بقره، آیه شریفه «فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجَالًا أَوْ رُکْبَانًا فَإِذَا أَمِنْتُمْ فَاذْکُرُوا اللَّهَ کَمَا عَلَّمَکُمْ مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ» (آیه ۲۳۹ سوره بقره) را موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: نماز تنها عبادتی است که در هیچ شرایطی ترک نمی‌گردد و انسان نمی‌تواند نماز را در هیچ حالتی ترک کند.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها، افزود: موضوع نماز در سوره بقره، در وسط آیات شریفه که ناظر به طلاق، عده و خانواده بحث می‌گردد؛ مطرح شده است؛ این موضوع نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه نماز و گستره تأثیر آن بر موضوعات مختلف است.

وی با تأکید بر این که نماز برکت آفرین بوده، در عین آرامش بخشی طبع انسان را لطیف و مهربان می‌کند، تصریح کرد: نماز ستون دین و عامل رشد و ترقی آدمی است؛ این که خداوند متعال تاکید دارند که نماز را در هیچ شرایط و حالی نباید ترک نمود، نشان‌دهنده جایگاه مؤثر این فریضه الهی در سعادت دنیوی و اخروی انسان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، با تاکید بر این که نماز محافظت شده نظم، تدبیر و مدیریت بر زندگی را ارتقا می‌دهد، اظهار داشت: حضور چشمگیر جوانان در مناسک و مناسبات مذهبی، نشان‌دهنده اهمیت فرائض الهی در میان مردم به‌ویژه جوانان سرزمینمان است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که عملکرد مسئولین نظام اسلامی، دید مردم نسبت به دین را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، اظهار داشت: در عین تقدیر از اقتدار بخشی به کشور؛ از مسئولان می‌خواهیم تا با صداقت و یکدستی، فکری به نابسامانی اقتصادی و گرانی‌های افسارگسیخته این روز‌ها داشته باشند؛ نیاز است تا مردم را در جریان جزئیات طرح‌ها قرار داده، به داد دهک‌های پائین جامعه برسیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، خاطرنشان کرد: در عین توجه به این موضوع که بخشی از نابسامانی‌های اقتصادی حاکم بر کشور، متأثر از طرح‌های دولت گذشته، اتفاقات عرصه بین‌الملل و تحریم‌های استکبار جهانی است؛ باید با تقویت نظارت، اقدامات مؤثرتر و باصلابت‌تری را برای کاهش نابسامانی‌های اقتصادی در دستور کار قرارداد.

منبع: شفقنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین