کد خبر: ۷۷۷۲۸
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۳
لاریجانی در مراسم معارفه رییس و دادستان دیوان محاسبات کشورمطرح شد:

لاریجانی: رحیمی فردی خدوم است

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: رییس مجلس شورای اسلامی گفت: «قانونی که برای دیوان در نظر گرفته شده است این است که دیوان مرکزی است که شفافیت و انضباط مالی باید در آن محقق شود».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تودیع و معارفه رئیس و دادستان دیوان محاسبات کشور، رییس سابق این دیوان را فردی سخت‌كوش و خدوم دانست و گفت: «باید از خدمات ایشان تشکر کرد چرا که در جهت فعال کردن دیوان محاسبات تلاش فراوانی انجام دادند».

وی رحمانی رئیس جدید دیوان محاسبات را فرد بسیار پرتحرکی خواند و گفت: «امیدواریم که ایشان تلاش های خود را در دیوان ارتقا بخشند».

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «دیوان محاسبات کشور یک مرکز پر اهمیت می باشد و در قانون اساسی نیز به این دیوان استناد شده و قانون بسیار محکمی دارد و به همان اندازه که قانون اساسی برای آن حرمت قائل شده است مسئولان نیز باید به آن اهمیت دهند».
لاریجانی یکی از وظایف دیوان محاسبات را مشارکت و عزم جدی برای به انجام رساندن کارها دانست و گفت: «نخستین نکته این است که دیوان آخرین جایی است که باید سلامت مالی و انضباط مالی کشور را تایید کند و باید شوونات آن در داخل و خارج از دیوان حفظ شود».

وی در ادامه افزود: «نکته دوم این است که برای حفظ شوونات دیوان، استقلال آن باید حفظ شود و روح قانون اساسی و قانونی که برای دیوان در نظر گرفته شده است این است که دیوان مرکزی است که شفافیت و انضباط مالی باید در آن محقق شود».

نماینده مردم قم تصریح کرد: «دیوان باید در مقابل قدرت ها و افراد نفوذی صراحت داشته باشد نه اینکه به دنبال افشاگری باشد، چون این مساله در شان دیوان نیست».

وی در ادامه افزود: «دیوان باید مرجعی باشد که از تخلف قانون نگذرد و اگر بخواهیم عدالت در کشورمان اجرا شود بدون قانون امکان پذیر نمی باشد».

رئیس مجلس خاطرنشان ساخت: «انضباط مالی به دست دیوان محاسبات است. دیوان باید مشخص نماید که تخلفات مالی در کجا صورت گرفته است و در این زمینه هیچ قدرتی نباید دیوان را محدود نماید».

وی گفت: «برداشت من از قانون اساسی و قانونی که مجلس برای دیوان تنظیم کرده این است که باید به ملزومات دیوان توجه شود و آن را حفظ نماییم».

نماینده قم در ادامه گفت: «نکته دوم این است که کارشناسی در دیوان باید اصل قرار بگیرد و ملاحظات سیاسی در دیوان به هیچ وجه نباید لحاظ شود».

به گفته وی دیوان باید کتاب قانون اساسی را در پیش روی خود قرار دهد و مطابق با آن عمل نماید. چرا که ملاحظات سیاسی بر عهده مسئولین دیوان نیست.

رئیس مجلس در ادامه خطاب به رحمانی فضلی رئیس جدید دیوان محاسبات گفت: «اگر می خواهید در کار دیوان موفق باشید باید این خصوصیات کاملا برجسته باشد».

لاریجانی خاطرنشان ساخت: «نکته سوم این است که در قانون اساسی تفریغ بودجه مسئولیت مهم دیوان محاسبات کشور است و باید همه کارهایی که می توانید در آینده کشور برای همه بخش های دولتی یک انضباط به وجود آورد و آراستگی نظام در آن مشخص شود را فراهم آورد».

لاریجانی با تاکید بر اینکه دیوان محاسبات کشور باید دارای منشور اخلاقی باشد، گفت: «در منشور اخلاقی ضمن اینکه پرونده های افراد مختلف از نظر آبرو ملاحظاتی دارد اما اگر تخلف آن پرونده مشخص شد ملاحظه نکنید».

لاریجانی در ادامه عنوان نمود: «در منشور دیوان باید چند اصل را مدنظر قرار دهید. اول اینکه پرونده هایی که در مورد تخلفی است که صورت گرفته به عنوان پرونده محرمانه است و تا به اثبات نرسیده نباید با آبروی افراد بازی کرد و باید تا زمانی که حکم دادگاه صادر نشده، اعلام ننمود».

وی در ادامه افزود: «باید با متخلف برخورد شود و در مورد آن ملاحظه‌ای صورت نگیرد اما باید توجه داشت که ممکن است پرونده ای به دادگاه ارائه شود اما در محکمه تبرئه شود».

نماینده قم خاطرنشان ساخت: «کار دیوان محاسبات مچ گیری نیست بلکه انضباط مالی است و باید کاری کنید که با رفتار و سلوک خود تخلفی به وجود نیاید».

وی افزود: «با شجاعت مدیران در نظر گرفته شود و اگر حریم مدیران را حفظ کنید تا محکمه حکم آنان را صادر نماید کاری درست می باشد اما اگر تخلف از قانون صورت گرفته باشد دیوان محاسبات نباید ملاحظه نماید».

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشور ما نیاز به ابتکار و خلاقیت دارد، گفت: «دیوان نباید جلوی ابتکارات را بگیرد بلکه باید قانون را رعایت نماید و دیوان باید بتواند آبروی افراد را حفظ کند».

لاریجانی در ادامه خطاب به مسئولین دیوان محاسبات گفت: «اگر آراستگی را در سیمای نظام می خواهید به وجود آورید باید منشوری داشته باشید».

وی خاطرنشان ساخت: «مدیران باید احساس نمایند که اگر خوب کار کردند و تخلف نیز انجام ندادند تشویق خواهند شد، اینگونه سطح کار بالا می رود و مدیران متوجه خواهند شد که دیوان محاسبات مرجع عادله ای است و قضاوت عادلی نیز دارد».

وی به مدیران دیوان محاسبات تاکید کرد که حتما چنین منشوری را داشته باشند تا فضای ارتباطی با دیوان محاسبات مطلوب باشد.

رئیس مجلس در معارفه رئیس جدید دیوان محاسبات افزود: «همان طور که چشم انداز برنامه دارد هر مدیر موفق نیز باید برای خود چراغ راهنمایی داشته باشد و بداند که در این مدت چه اموراتی را باید انجام دهد».

نماینده قم خاطرنشان ساخت: «افراد جدیدی که مسئولیت دارند باید اولویت کاری خود را مشخص نمایند چرا که این اولویت باعث خواهد شد که کارنامه خوبی در دست راست خود داشته و روسفید باشند».

وی همچنین افزود: «افرادی که مسئولیت جدیدی دارند باید با نگاه وسیع از مسایل کشور اولویت‌ها را مشخص کرده و سلوک اخلاقی را در طراز جمهوری اسلامی تعریف کنند».

رئیس مجلس افزود: «من تعهد می کنم که مجلس پای تصمیمات مستقل دیوان بر تخلفات می‌ایستد و دیوان را یاری می‌نماید. چرا که مبنای ما ملاحظه کاری نیست بلکه بنای ما رفاقت و تعامل است».

وی در پایان خاطرنشان ساخت: «مجلس از دیوان حمایت می کند و دیوان محاسبات می تواند سیطره نظارتش را کامل نماید».

در پایان مراسم تودیع و معارفه رئیس دیوان محاسبات رئیس مجلس گفت: «آقای قالیباف نیز تشریف آورده‌اند و می خواهد بگوید که دیوان می‌تواند بر روی شهرداری نیز نظارت انجام دهد و من این موضوع را به فال نیک می‌گیرم که دیوان بتواند سیطره نظارت خود را کامل نماید».

عبدالرضا رحمانی‌فضلی نیز در مراسم معارفه خود به عنوان رییس جدید دیوان محاسبات كشور، اظهارداشت: «بیت‌المال مسلمین در كشور اسلامی كه ثمره‌ خون شهدا است، به دست ما رسیده است كه اداره‌اش كنیم و حكومت تحت نظر ولایت مسوولیت شرعی‌اش به تناسب جایگاهی است كه در آن قرار می‌گیریم و درجه اهمیت خود را نشان می‌دهد و تلاش ما این است كه با توجه به فرمایشات رییس مجلس محور كار خود را قانون قرار دهیم، چراكه قانون فصل‌الخطاب حكومت، حكومت‌داری و رفتار اجتماعی است، بنابراین اگر همه ما به قانون تن دهیم، می‌توانیم عدالت را در ابعاد مختلف آن محقق كنیم».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۸۷/۰۴/۲۳
0
0
عجيب است. آقاي رحيمي كه در تعريف و تمجيد از آقاي احمدي نژاد گوي سبقت را از همه ربوده احتمالاْ به آقاي علي لاريجاني هم لطفشان رسيده.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین