ناو «فوجیان» با خروج از کارخانه کشتیسازی شانگهای در اسکله مجاور آن پهلو گرفت.
به گزارش رسانههای دولتی چین، این ناو که در زمره ناوهای کلاس ۰۰۳ طبق بندی میشود به آخرین فناوریهای تسلیحاتی و امکانات پروازی جنگندهها مجهز است و با نمونههای غربی رقابت میکند. چین که در حال حاضر به لحاظ کمیت بزرگترین نیروی دریایی جهان را در اختیار دارد با این ناو هواپیمابر بر تنوع و تعداد ناوهای هواپیمابر خود افزوده است.
اهمیت راهبردی این ناو چیست؟
رضوان رحمت، تحلیلگر سنگاپوری در مسائل نظامی در این خصوص گفت: «حالا دیگر مهندسان چینی میتوانند کلیه مدلهای جنگندههای سطحی دریایی از جمله ناو، ناوچه، ناوشکن، و کشتیهای تهاجمی آبی-خاکی را بهصورت بومی بسازند. این که پکن توانسته چنین ناو هواپیمابر پیچیدهای را از صفر بسازد تحول بزرگی برای صنعت کشتیسازی این کشور محسوب میشود.»
اولین ناو هواپیمابر چین یک کشتی تغییر کاربری یافته متعلق به دوران شوروی سابق بود و دومین ناو نیز با وجود اینکه توسط چین ساخته شده بود ولی طراحی آن الگوبرداری شده از نمونههای شوروی سابق بود. هر دو نمونه در زمره ناوهای دارای باند پروازی شبیه پیست «اسکی پرش» بودند که یک سطح شیبدار در انتهای باند پرواز تعبیه شده بود.
ناو هواپیمابر کنونی از کلاس ۰۰۳، در حقیقت از فناوری الکترومغناطیسی برای پرتابهای موسوم به «منجنیقی» بهره میگیرد که پیش از این تنها در اختیار ارتش آمریکا بوده است. استفاده از الکترومغناطیس بهجای بخار امکان کاهش فشار بر ناو و همچنین افزایش تنوع جنگندههای پروازی را به چین خواهد داد.
تأثیر این ناو هواپیمابر تغییر معادلات و اختلافات دریایی
آبراه راهبردی دریای جنوبی چین که سالانه ۵ تریلیون دلار تجارت جهانی از آن عبور میکند و دارای ذخایر غنی ماهیگیری و ذخایر قابلتوجه نفت و گاز در زیر دریا است یکی از پرمناقشهترین مناطق دریایی جهان به شمار میآید بهطوری که شش کشور، مدعی حاکمیت بر تمام یا بخشی از این آبراه هستند. چین یکی از مدعیان اصلی حاکمیت بر مناطق و جزیرههای این منطقه است.
نیروی دریایی ایالات متحده بارها به بهانه تأمین امنیت تجارت آزاد بینالمللی، ناوهای هواپیمابر خود را از کنار جزایر مصنوعی ساخت چین عبور داده است که موجب برانگیخته شدن حساسیت چین شده است.
در سالهای اخیر، چین حضور خود را در اقیانوس هند، غرب اقیانوس آرام و فراتر از آن گسترش داده و اولین پایگاه خود در خارج از مرزهایش در جیبوتی را دایر کرده است، یعنی دقیقاً جایی که ایالات متحده، ژاپن و سایر کشورها نیز در آنجا حضور نظامی دارند.
آیا این ناو آماده عملیاتی شدن هست؟
همانگونه که پیدا است نام این ناو جدید از نام استان فوجیان در سواحل جنوب شرقی این کشور گرفته شده است. دو ناو دیگر ارتش خلق چین نیز بر اساس همین سنت به نام استانهای لیائونینگ و شاندونگ نامیده شدهاند.
با پهلو گرفتن این ناو، تجهیز داخل آن بین دو تا شش ماه زمان خواهد برد. همچنین حداقل شش ماه نیز برای آزمونهای پروازی با سیستم موسوم به منجنیق لازم است.
با این حساب، به گفته رضوان رحمت «اولین هواپیما احتمالاً در اواخر سال ۲۰۲۳ یا اوایل ۲۰۲۴ از این ناو به پرواز خواهد آمد و احتمالاً عملیاتی شدن صد در صدی این ناو در سال ۲۰۲۵ اعلام خواهد شد.»