کد خبر: ۷۷۷۵۷۶
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
صادرات هم تحت‌تأثیر تصمیمات غیرکارشناسانه کاهش چشمگیری داشته

کاهش ۷۰ درصدی فروش زعفران

عضو شورای ملی زعفران گفت: صادرات زعفران تحت‌تأثیر تصمیمات غیرکارشناسانه و بخشنامه‌های فوری، کاهش چشمگیری داشته و زمینه خروج زعفران از مسیر‌های غیرقانونی را فراهم کرده است.
کاهش ۷۰ درصدی فروش زعفران
آفتاب‌‌نیوز :

غلامرضا میری اظهارداشت:همه محصولات و کالا‌ها از ابتدای سال تاکنون افزایش قیمت چشمگیری داشته‌اند، اما زعفران تا این لحظه متأسفانه افزایش قیمت نداشته است و از فروردین تا الان تغییر قیمت زیادی نداشته است.

وی افزود: قیمت زعفران در چند ماه گذشته نوسان داشته، اما نه به‌اندازه طلا و ارز و این نوسان در حد ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بوده است. درحال حاضر حداقل قیمت زعفران در بازار ۲۴ میلیون تومان و حداکثر قیمتی که از کشاورز خریده می‌شود، بسته به کیفیت زعفران حدود ۳۸ میلیون تومان است.

عضو شورای ملی زعفران تصریح کرد: باتوجه‌به اینکه زعفران به عنوان کالایی لوکس درکشورمان مطرح است و همه توان خرید آن را ندارند لذا سهم زیادی در سبد هزینه خانوار‌ها ندارد و این محصول ۷۰ درصد کاهش فروش داخلی داشته است البته دلیل کاهش صادرات زعفران در پنج ماه گذشته نیز به دلیل بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های فوری و بدون کارشناسی در اتاق‌های بسته است

وی عنوان کرد:تعهد ارزی یکی از مشکلات صادرات و صادرکنندگان زغفران است چرا که تعهد ارزی ضرر ۴ هزار تومانی در هر دلار را برای صادرکننده زعفران به‌همراه دارد.

میری افزود: ارزی که من صادرکننده وارد کشور می‌کنم، حدود ۳ درصد هزینه دارد. قیمت پایه زعفران در گمرک که ما بخواهیم تسویه کنیم، حدود ۱۵۹۸ دلار است، اما همان زعفران را ما به‌قیمت ۱۴۰۰ دلار صادر می‌کنیم البته صادرکننده برای صادرات همه هزینه‌ها را متحمل می‌شود تا چرخه صادراتش را فعال نگاه دارد.

عضو شورای ملی زعفران با بیان این مطلب که قاچاقچیان زعفران بدون پرداخت هزینه از مسیر‌های غیرقانونی جنسشان را خارج می‌کنند و ملزم نیستند که ارز را به کشور برگردانند گفت:زعفران قاچاق در کشور هدف بین ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزان‌تر از قیمت صادرکننده فروخته می‌شود و صادرکننده با سال‌ها تلاش و سرمایه‌گذاری باید از دور نظاره‌گر باشد که مشتریانش را از دست بدهد.

وی خاطرنشان‌کرد: همه کالا‌های صادرات باید تعهد ارزی داشته باشند، اما کالا‌های دیگر به‌اندازه زعفران قاچاق نمی‌شوند و زعفران به‌دلیل اینکه کالای خاصی است، به‌راحتی و در حجم زیاد قاچاق می‌شود. متأسفانه این بستر قاچاق با اقدامات غیرکارشناسی و سخت‌گیری‌های زیاد، فراهم شده است و در حال حاضر قاچاقچیان میدان‌دار صنعت زعفران شده اند حتی بعضی از صادرکنندگان هم وقتی می‌بینند مسیر‌های قانونی برای آن‌ها هزینه‌بر است، تشویق می‌شوند از مسیر‌های غیرقانونی قاچاق کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین