مجتبی شفیعی صبح امروز با حضور در صحن علنی امروز شورای شهر تهران به بیان اقدامات قرارگاه حمل و نقل پرداخت و با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت تقاضا میتواند تا ۱۵ درصد در بهبود وضعیت ترافیک موثر باشد، اظهار کرد: بنا بر تدبیر شهردار تهران قرارگاه توسعه حمل و نقل عمومی و پاک تشکیل شد که تاکنون چهار جلسه برگزار شده و این در حالی است که ارگانهای اجرایی موثری در ترافیک پایتخت وجود دارد و نیاز بود یک قرارگاهی ایجاد شود تا هماهنگی بین این دستگاهها افزایش یابد.
وی با تاکید بر اینکه توسعه و نوسازی خطوط، بهبود و نوسازی سیستمهای سخت و نرمافزاری را باید دنبال کنیم، ادامه داد: تاکنون 59 برنامه عملیاتی تدوین شده است و در حال حاضر ۱۴۳ ایستگاه و ۱۵۲۱ واگن مترو داریم که از این میان ۲۶۰ واگن دو طرفه و ۱۲۹۵ واگن یک طرفه است و برای رسیدن به فاصله استاندارد یعنی دو دقیقه به ۱۴۶۷ واگن نیاز داریم و این در حالی است که برای خطوط جدید هشت تا ۱۱ مترو نیز ۱۵۰۰ واگن نیاز داریم.
معاون حمل و نقل شهرداری تهران با بیان اینکه متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی ۱۰ سال است و در بخش خصوصی این عدد ۱۵ سال است، گفت: تنها ۲۲۷۴ دستگاه اتوبوس فعال داریم و همچنین ۳۰۳ دستگاه مینیبوسمان نیز فعال هستند.
شفیعی با اشاره به وضعیت تاکسیرانی ادامه داد: در سازمان تاکسیرانی ۷۸ هزار و ۷۰۰ تاکسی فعال هستند که ۵۲ درصد بالای ۱۰ سال دارند و به سن فرسودگی رسیدهاند که از این میان بیش از ۶۵۰۰ دستگاه ون هستند و این در حالی است که به طور کامل این ونها فرسوده هستند و میانگین جابهجایی ۱۸ درصد است.
وی با بیان اینکه اخیرا تفاهمنامهای با وزارت کشور پیگیری کردیم تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای لوازم یدکی مترو اختصاص داده شود، تصریح کرد: همچنین قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن نیز با تهاتر نفت انجام خواهد شد. البته این موضوع به دوره قبلی مدیریت شهری بازمیگردد که در دوره فعلی پیگیری شد و در آخرین مکاتبات که با سازمان برنامه و بودجه انجام شد اعلام میکنند که وزارت نفت حواله برای تهاتر نفت را تامین کند.
معاون حمل و نقل شهرداری تهران در مورد وضعیت اتوبوسهای فرسوده با بیان اینکه باید در دوره چهارساله ۴۳۰۰ دستگاه نوسازی شود، اظهار کرد: براساس برنامهریزیهای انجام شده بیش از ۲۰۰۰ دستگاه از محل اعتبارات وزارت کشور، ۱۰۰۰ دستگاه از محل واردات و ۵۰۰ دستگاه نیز از محل اتوبوسهای برقی تامین شود و همچنین در نظر داریم بخش خصوصی را در ساماندهی نیروی انسانی تقویت کرده و به همین دلیل یکی از خطوط بی آر تی را برای ورود بخش خصوصی در این زمینه در نظر گرفتیم و برنامه ریزی فشردهای برای تامین رانندگان از این محل تامین شده است و همزمان بحث بازسازی اتوبوسها را در پیش گرفتهایم و در این زمینه با مدل اقتصادی جدیدی که طراحی کردیم خودروسازان علاقهمند شدند که به این مقوله وارد شوند.
شفیعی با بیان اینکه بزرگترین فضای زیرزمینی کشور و حتی خاورمیانه به اسم سامانه اکتابان در مترو افتتاح میشود، گفت: شش ایستگاه مترو تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد.
وی با اشاره به لزوم توسعه حمل و نقل پاک با تاکید بر اینکه سقف جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی محدود شده که باید این اختیار به شهرداری و پلیس داده شود که این مساله را تغییر دهند، گفت: پلیس در خصوص خودروهای فاقد طرح ترافیک مباحث حقوقی را دنبال کرده و همکاریهایی در این زمینه داشتیم تا بتوانیم رویکرد مشخصی در برخورد با این خودروها داشته باشیم.
معاون حمل و نقل شهرداری تهران در بخش دیگری از گزارش خود با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۰ علیرغم افزایش ۳۵ درصدی ترافیک شاهد کاهش هشت درصدی تلفات ناشی از تصادفات رانندگی بودیم، اظهار کرد: بحث اصلی ما در قرارگاه حمل و نقل، توسعه اتوبوس است که همانطور که عرض کردم با همکاری وزارت کشور و شهرداری نوسازی و اورهال اتوبوسها در دستور کار قرار دارد و تا پایان سال باید ۱۴۰۰ دستگاه اورهال شود که اقدامات در این زمینه انجام شده و حتی بخش خصوصی وارد شده است و این اتوبوسها در صورت نوسازی تفاوت چندانی با اتوبوسهای جدید نخواهند داشت.
معاون شهردار تهران از ورود اتوبوسهای کارکرده تولید اروپا خبر داد و گفت: ۵۰ دستگاه اتوبوس وارد شده که در حال تعمیرات اولیه است و پس از اخذ مجوز دولت شمارهگذاری آن انجام خواهد شد که در این میان اتوبوسهای تک کابین، دو کابین و دو طبقه به چشم میخورد که پنج دستگاه از این اتوبوسها دو طبقه خواهند بود که این اتوبوسها استاندارد یورو ۴ و حتی یورو ۵ هستند و استانداردهای مورد نظر ما را تامین کردهاند و قیمت خرید این اتوبوسها از هزینه اورهال اتوبوسهای فعلی کمتر است.
شفیعی با بیان اینکه ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز تا پایان سال وارد ناوگان میشود، گفت: یک برنامه ۱۸ ماهه با اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال و ۲۴ میلیون یورو پیشبینی شده که اورهال مترو سرعت گیرد.