کد خبر: ۷۷۸۰۸۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
برنامه‌ریزی برای ازسرگیری مذاکرات

دعوت ایران از آمریکا/ استقبال امیرعبداللهیان از مذاکره برای حل بحران اوکراین

وزیر امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد که گفتگو‌های مربوط به احیای برجام (گفتگو‌های وین) در آینده نزدیک مجددا از سر گرفته شود.
دعوت ایران از آمریکا/ استقبال امیرعبداللهیان از مذاکره برای حل بحران اوکراین
آفتاب‌‌نیوز :

حسین امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان ظهر روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک خود با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در تهران با بیان اینکه ملاقات خوبی با آقای لاوروف داشتیم افزود: در این دیدار در ارتباط با مهمترین مسائل دو جانبه و همچنین موضوعات منطقه و بین‌المللی رایزنی و گفتگو کردیم.

وی با بیان اینکه از جمله موضوعات مورد بررسی در این دیدار معاهده همکاری جامع بلند مدت و راهبردی بین دو کشور بود، گفت: این ایده قبل از سفر چندی پیش رئیس جمهور کشور مان به مسکو و دیدار با پوتین در دستور کار قرار داشت و در مورد آن رایزنی شد و در این سفر در مورد این مسئله نقطه نظرات وزارت خارجه و دستگاه‌های ذی ربط روسیه را دریافت کردیم و امیدواریم که به زودی جلسات کارشناسی بین دو کشور در این زمینه برگزار شود و در آینده شاهد تصویب این معاهده در دولت و پارلمان‌های دو کشور باشیم.

وی افزود: دو سند دیگر که از سند‌های زیربنایی برای همکاری‌های ما در حوزه ایجاد و فعالیت مراکز فرهنگی و همکاری در زمینه امنیت بین المللی اطلاعات بین دو کشور است خوشبختانه در روز‌های گذشته در هیات دولت ایران به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به مجلس ارسال شده است.

امیرعبدالهیان همچنین با بیان اینکه در جریان گفتگو‌های امروز توافق کردیم که دور جدید کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور ایران و روسیه را برگزار کنیم، گفت: در خصوص همکاری‌ها بین دو کشور در سایر حوزه‌های تجاری، فرهنگی، اقتصادی، علم و فناوری و سایر موضوعات که در دستور کار دو کشور قرار دارد در این دیدار توافقات خوبی داشتیم.

وی ادامه داد: در مورد پروژه راه آهن از جمله تکمیل راه آهن رشت و آستارا دو طرف به توافق خوبی رسیدند و ما امیدواریم که با سرمایه گذاری مشترک بتوانیم هر چه زودتر این پروژه را نهایی کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه در حوزه همکاری‌های علمی توافق کردیم که مرکز نوآوری فناورانه ایجاد شود تصریح کرد: این موضوع در جریان سفر چندی پیش آقای ستاری معاون علمی رئیس جمهور به روسیه مطرح شده بود و امروز بار دیگر بر اجرایی شد ن هر چه زودتر این توافق تاکید کردیم.

امیرعبدالهیان با بیان اینکه از جمله موضوعات دیگر مورد بحث در این نشست همکاری‌های دو کشور در حوزه لغو روادید متقابل بود گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران از این آمادگی برخوردار هستیم که لغو عمومی روادید بین دو کشور به صورت متقابل انجام شود البته در گام اول بر موضوع لغو روادید تجاری با هدف افزایش همکاری‌ها و حجم مبادلات تجاری بین ایران و روسیه گفتگو کردیم و بخش‌های تخصصی در ایران و روسیه در این ارتباط با یکدیگر برای نهایی کردن این ایده‌ها رایزنی و گفتگو خواهند کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ظرفیت‌های ترانزیتی ایران گفت: ایران یک مسیر ترانزیتی مطلوب در دنیای امروز است و واقع شدن ایران در مسیر ترانزیت شمال جنوب و شرق به غرب مزیت ویژه‌ای را در اختیار ایران قرار داده است در همین چارچوب چندی پیش اولین محموله روسیه به هند از مسر کریدور شمال جنوب منتقل شد و این تجربه موفقی بود. این انتقال بخشی از مسیر ریلی و بخشی از طریق دریا صورت گرفت این تجربه مسیر ترانزیت شمال جنوب را با این ظرفیت جدید مورد آزمون قرار داد که تجربه موفقی نیز بود.

این دیپلمات کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست مطبوعاتی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه با توجه به مهار ویروس کرونا در جهان در آینده نه چندان دور شاهد برگزاری نشست سران روسیه، ترکیه و ایران در چارچوب نشست آستانه در تهران باشیم گفت: بخشی از این نشست به صورت دو جانبه و بخش دیگر در فرمت آستانه برگزار می‌شود.

امیرعبدالهیان با بیان اینکه در گفتگو‌های امروز در خصوص تحولات منطقه از جمله سوریه، افغانستان و یمن نیز رایزنی کردیم افزود: همچنین در نشست امروز بر ارتباط با اجلاس کشور‌های حاشیه خز رکه هفته آینده در عشق آباد ترکمنستان برگزار می‌شود رایزنی کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در جریان مذاکرات امروز با آقای لاوروف وضعیت گفتگو‌های وین برای لغو تحریم‌ها را مورد بررسی قرار دادیم گفت: در همین جا لازم می‌دانم از کشور‌های دوست چین و روسیه برای مخالفتشان با قطعنامه شورای حکام تشکر کنم. از حمایت‌های مستمر روسیه در ادامه کار در آژانس در قبال حمایت از منافع و مواضع منطقی ایران تشکر می‌کنم.

وی در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در آینده نزدیک مذاکرات مربوط به لغو تحریم‌ها و احیای برجام از سر گرفته شود گفت: در همین راستا برنامه ریزی‌های در دستور کار وزارت خارجه است و امیدواریم با واقع بینی طرف آمریکایی بتوانیم در آینده نزدیک به نقطه نهایی توافق برسیم و در همین راستا آقای لاوروف از مواضع سیاسی ایران در مذاکرات و رسیدن به نقطه نهایی توافق از سوی روسیه تاکید کرد.

امیرعبدالهیان با بیان اینکه یکی دیگر از محور‌های رایزنی در جلسه امروز تحولات اوکراین بود افزود: در موضوع اوکراین معتقدیم که اقدامات آمریکا با ابزار ناتو از ریشه‌های وضعیت فعلی و ایران با رعایت موضع سیاسی مشترک در قبال جنگ و عدم سیاست استاندارد دوگانه در موضوع جنگ، جنگ را راه حل اوکراین نمی‌داند و ما از انجام گفتگو‌های سیاسی در ارتباط با حل بحران اوکراین استقبال می‌کنیم.

وی افزود: در همین چارچوب من تاکنون دوباره حامل پیام وزیر خارجه اوکراین به همتای روس خود بودم و در نهایت امیدواریم هر چه زودتر در بحران اوکراین شاهد این باشیم که طرفین به میز مذاکره برگردند و این بحران از طریق مذاکره حل و فصل شود.

وی همچنین با بیان اینکه در این دیدار در مورد عربده کشی‌های اخیر رژیم صهیونیستی که بالاتر از قد وقواره این رژیم است صحبت کردیم افزود: در همین چارچوب تاکید کردیم که منطقه اجازه نمی‌دهد که رژیم صهیونیستی امنیت و ثبات منطقه را مورد تهدید قرار دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با اقدام آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران و روسیه و اینکه ایران و روسیه با توجه به این موضوع چه برنامه‌های برای افزایش همکاری‌ها با یکدیگر و خنثی سازی تحریم‌ها دارند گفت: در دولت سیزدهم برای مقابله با تحریم‌ها دو مسیر موازی براساس راهبردی که تعین شده به پیش می‌بریم اقدام اول تلاش برای بی اثر کردن تحریمهاست و مسیر دوم که همزمان با مسیر اول دنبال می‌شود انجام مذاکره برای لغو تحریم‌ها است که مسئولیت کار مذاکراتی آن برعهده دستگاه دیپلماسی است.

وی با بیان اینکه در همین چارچوب تلاش کرده ایم که سیاست گسترش تعاملات با کشور‌های همسایه و افزایش همکاری‌های اقتصادی، علمی، تجاریف دفاعی و گردشگری با این کشور‌ها از جمله روسیه رابه پیش ببریم افزود: درجریان سفر چندی پیش رئیس جمهور و دیدار ایشان با آقای پوتین یک نقطه عطفی در گسترش همکاری‌های دو کشور ایجاد شد و در انجام توافقات مهم و راهبردی برای گسترش همکاری‌ها مورد توجه و تاکید قرار گرفت و همچنین این موضوع در جریان تبادل هیات‌ها بین دو کشور از جمله سفر چندی پیش معاون نخست وزیر روسیه که در راس یک هیات عالی رتبه به تهران سفر کرده بود مورد توجه قرار گرفت و رایزنی‌ها و توافقات خوبی در این ارتباط در راستای منافع دو کشور صورت گرفت که بی اثرکردن تحریم‌ها یکی از موارد مورد توافق بین دو کشور بود.

امیرعبدالهیان همچنین در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سوالی در ارتباط با امنیت غذایی و بحرانی که در این ارتباط در پی تحولات اخیر در عرصه جهانی از جمله بحران اوکراین پیش امده و اقدامات ایران در باره موضوع امنیت غذایی گفت: همانطور که پیش از این بار‌ها اعلام کردیم ما مخالف تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه کشور‌های مختلف از جمله روسیه هستیم. در مورد موضوع امنیت غذایی نیز در این ارتباط در دولت و تیم اقتصادی دولت با جدیت اقدام شده است و دولت ایران در عالی‌ترین سطح درباره اطمینان از امنیت غذایی در داخل کشور اقدامات چندلایه را انجام داده و هیچ نگرانی وجود ندارد.

وی افزود: در موضوع مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه باید بگویم ما توافقات مهمی در ماه‌های گذشته برای بی اثر کردن تحریم‌ها داشتیم و باید این توافقات را عملیاتی و اجرایی کنیم و شاید نیازی به طرح آن‌ها درجمع رسانه‌ها نباشد.

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر‌ی مبنی بر اینکه شما دو هفته پیش اعلام کردید که بسته پیشنهادی جدیدی برای مذاکرات وین و لغو تحریم‌ها به طرف آمریکایی ارائه کردید و اکنون وضعیت در این ارتباط چگونه است با توجه به اینکه شما در سخنان امروزتان ابراز امیدورای کردید که مذاکرات وین هر چه سریعتر بار دیگر آغاز شود گفت: قطار مذاکرات هسته‌ای برای لغو تحریم‌ها به ایستگاه‌های سخت و نقطه پایانی خودش رسیده است و در همین چارچوب گاهی ایجاب می‌کند که توقف چند روزه‌ای در یک ایستگاه خاص را در نظر بگریم گاهی این درخواست برای توقف از سوی طرف مقابل مطرح شده و گاهی اوقات ما برای جمع بندی نیاز داشته ایم که چند روزی توقف و مکثی در مذاکرات ایجاد شود.

وی گفت: ما در برابر صدور قطعنامه نادرست و غیر معمولی که با پیشنهاد آمریکا در شورای حکام علیه ایران به تصویب رسید سه گام مهم برای اقدامات اضافه هسته‌ای انجام دادیم که از جلمه آن موضوع ۲۷ دوربین برجامی بود که همانطور که مسئولان سازمان انرژی اتمی گفتند این دوربین‌ها از مدار خارج شد.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته ازجمله از سوی نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین برای ادامه مذاکرات اظهار کرد: در همین چارچوب در ساعات گذشته آقای باقری مذاکره کننده ارشد ایران در تماس مستمر با آقای مورا بودند و من هم با آقای بورل در چند روز اخیر گفتگو‌ها و رایزنی‌های داشته ام.

وی گفت: امیدواریم درآینده نزدیک بتوانیم ریل مذاکرات که در مسیر درست خودش قرار دارد مجددا این قطار را بر روی ریل در جریان و حرکت خود نگه داریم همانطور که پیش از این نیز گفتم ایران برای رسیدن به توافقی خوب و پایدار جدی است ما مسیر دیپلماسی که مسیر درستی است ادامه می‌دهیم و در همین چارچوب بار دیگر آمریکا را به واقع بینی برای رسیدن به مرحله نهایی مذاکرات دعوت می‌کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
0
11
فقط حرف
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
13
0
سرنوشت مملکت را به مذاکرات گره نزنید آقای عبداللهیان را ظریف را نرو و مملکت را نابود نکن
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
1
11
ما که احساس می‌کنیم در دولت سیزدهم بود ونبود وزارت خارجه فرقی ندارد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
0
13
مذاکرات دد دوره روحانی و ظریف عزت مندانه بود.
اینها اولش ناز کردند الان رسما التماس میکنند به آمریکا.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
0
7
"در دیدار با عالیجناب پوتین " سانسور نکنید
ثنایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
0
11
قطار که با بیل از ریل خارج شد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین