کد خبر: ۷۷۸۱۸۰
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

جفت‌گیری کنه‌ها روی صورت انسان‌ها!

محققان دانشگاه "ردینگ" انگلیس در جدیدترین یافته‌های خود اظهار کرده‌اند که کنه‌های ریز هر شب روی صورت انسان‌ها جفت‌گیری می‌کنند.
جفت‌گیری کنه‌ها روی صورت انسان‌ها!
آفتاب‌‌نیوز :

تحقیقات جدید محققان انگلیسی نشان داده که این موجودات کوچک هشت پا ممکن است هنگام خواب روی صورت شما رابطه جنسی داشته باشند.

به گزارش اس اف، محققان دانشگاه ردینگ می‌گویند، این کنه‌ها با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند و روی پوست همه انسان‌ها هستند. علاوه بر این، آنها عادات جفت‌گیری عجیبی دارند.

این زوج‌های درهم تنیده هنگام جفت‌گیری به موهای ما می‌چسبند و تقریبا توسط همه افراد حمل می‌شوند و تعداد آنها در بزرگسالان با بزرگتر شدن منافذ به اوج خود نیز می‌رسد.

حال دانشمندان زندگی مخفی کلی این موجودات از ویژگی بدنی آنها گرفته تا نحوه تکامل آنها را مورد بررسی قرار داده‌اند.

اولین تجزیه و تحلیل کامل دی.ان.ای نشان دهنده آن است که آنها در حال تبدیل شدن به موجودات ساده شده‌ای هستند که ممکن است به زودی با ما یکی شوند.

پروفسور "آلخاندرا پروتی"(Alejandra Perotti) یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: ما دریافتیم که این کنه‌ها دارای آرایش متفاوتی از ژن‌های اعضای بدن نسبت به گونه‌های مشابه دیگر هستند، زیرا آنها با زندگی محافظت شده در منافذ سازگار هستند. این تغییرات در دی.ان.ای آنها به برخی ویژگی‌ها و رفتارهای غیرعادی بدنی در آنها منجر شده است.

بیش از ۴۸ هزار گونه کنه وجود دارد که دو مورد از آنها روی صورت انسان زندگی می‌کنند. محققان فقط می‌توانند آنها را زیر میکروسکوپ ببینند و آنها نیز تقریبا شبیه یک میخ کوچک هستند. آنها یک بدن مخروطی شکل دراز و چندین پای زبر هستند. انسان‌ها بیشتر از حیوانات وقت خود را با این موجودات عجیب و غریب می‌گذرانند. آنها حتی با باز نگه داشتن منافذ پوست، از آن در برابر آکنه و زخم محافظت می‌کنند.

محققان این مطالعه گفتند که این کنه‌ها از خویشاوندان عنکبوت‌ها هستند و می‌توان آنها را در فولیکول‌های موی ما به‌صورت دفن شده و در حال خوردن روغن‌هایی که ما ترشح می‌کنیم یافت. آنها در نزدیکی سطح پوست به یکدیگر متصل می‌شوند.

کاهش ژنتیکی(Genetic reduction) آنها را قادر می‌سازد تا با حداقل مجموعه پروتئین‌ها زنده بمانند. پاهای کوچک آنها تنها توسط سه عضله تک سلولی نیرو می‌گیرد. کنه‌ها فاقد محافظت در برابر اشعه فرا بنفش هستند و ژنی را که باعث بیدار شدن حیوانات در نور روز می‌شود را از دست داده‌اند.

آنها همچنین قادر به تولید ملاتونین(ترکیبی که بی مهرگان کوچک را در شب فعال می‌کند) نیستند. با این حال، آنها می‌توانند با استفاده از ملاتونین ترشح شده از پوست انسان در هنگام غروب، به شروع مراحل جفت‌گیری خود در طول شب کمک کنند.

آرایش منحصر به فرد ژنی آنها همچنین به عادت‌های عجیب جفت‌گیری در آنها منجر شده است. نرها آلت تناسلی دارند که از جلوی بدنشان به سمت بالا بیرون زده است. آنها باید هنگام جفت گیری خود را زیر ماده قرار دهند و در حالی که هر دو به موی انسان می‌چسبند، جفت‌گیری کنند.

یکی از ژن‌های آنها معکوس شده است و به آنها آرایش خاصی از زائده‌های دهانی می‌دهد که برای جمع‌آوری غذا بیرون زده‌اند. این به بقای آنها در سنین پایین کمک می‌کند. کنه‌ها در دوران جوانی خود نسبت به سنین بزرگسالی سلول‌های بسیار بیشتری دارند.

نویسندگان مطالعه می‌گویند که این فرآیند تکاملی اولین گام برای تبدیل شدن کنه‌ها به همزیستی است. عدم قرار گرفتن در معرض جفت‌های بالقوه که می‌توانند ژن‌های جدیدی را به فرزندان خود بیافزایند، ممکن است کنه‌ها را در مسیر بن‌بست تکاملی و انقراض احتمالی قرار دهد.

همزیستی(Symbiosis) در زیست‌شناسی به برهم‌کنش دو گونهٔ زیستی یا بیشتر در یک رابطهٔ نزدیک و در بیشتر موارد دراز مدت می‌گویند.

این پدیده قبلا در باکتری‌هایی که در داخل سلول‌ها زندگی می‌کردند مشاهده شده بود، اما هرگز در یک حیوان مشاهده نشد. برخی از دانشمندان تصور می‌کردند که کنه‌ها مقعد ندارند و بنابراین باید تمام مدفوع خود را در طول عمر خود قبل از رها کردن آن در هنگام مرگ جمع کنند و باعث التهاب پوست شوند.

با این حال محققان در این مطالعه جدید تایید کردند که آنها دارای مقعد هستند و بنابراین به طور ناعادلانه برای بسیاری از بیماری‌های پوستی مقصر شناخته شده‌اند.

دکتر "هنک بریگ"(Henk Braig) یکی از نویسندگان این مطالعه در انتها گفت: کنه‌ها مقصر موارد زیادی شناخته شده‌اند. ارتباط طولانی با انسان‌ها ممکن است نشان دهد که آنها همچنین می‌توانند نقش‌های مفید ساده اما مهمی به عنوان مثال در باز نگه داشتن منافذ صورت ما، داشته باشند.

یافته‌های این مطالعه در مجله Molecular Biology and Evolution منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین