کد خبر: ۷۷۸۲۴
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۲
منابع آمریکایی خبر دادند:

حضور ویلیام برنز در مذاکرات جلیلی-سولانا

شرایط آمریکا برای مذاکره تغییری نکرده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در اقدامی مخالف با سیاست‌های دولت بوش، یک دیپلمات بلندپایه آمریکایی برای اولین بار به نمایندگان سایر قدرت‌های دنیا خواهد پیوست تا در جلسات با «سعید جلیلی»، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران حضور داشته باشد.

«ویلیام برنز» سومین دیپلمات برجسته آمریکا روز یکشنبه در سوییس حاضر خواهد شد تا ایران را ترغیب به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای سازد.

تماس‌های رسمی بین ایران و آمریکا بسیار به ندرت اتفاق افتاده و با این که واشنگتن یکی از شش کشوری است که سعی دارند ایران را از غنی‌سازی و بازفراوری اورانیوم بازدارند، دولت آمریکا از تماس مستقیم با ایران روی گردانده است.

یک مقام ارشد آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفته که روز چهارشنبه برنامه‌های برنز رسماً اعلام خواهد شد و تأیید کرد که رویکرد دولت آمریکا تغییر یافته است ولی برنز جداگانه با جلیلی دیدار نخواهد کرد و با او مستقیماً به مذاکره نخواهد پرداخت. او گفته است: «این اتفاق یک بار می‌افتد و او در جلسه حاضر خواهد بود تا گوش کند، نه این که مذاکره نماید.»

روابط آمریکا با ایران در سال‌های گذشته تنها به بحث‌های مربوط به وضعیت امنیتی عراق برمی‌گردد. این دو کشور از سال 1979 میلادی با هم روابط دیپلماتیک ندارند.

مذاکرات یکشنبه در زمانی روی می‌دهد که تنش بین آمریکا و ایران افزایش یافته است.

اجلاس ژنو به هدایت «خاویر سولانا» رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود. او به دنبال جوابی قطعی از طرف ایران به بسته پیشنهادی است که از سوی پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان ماه گذشته ارائه شد.

همراه این بسته پیشنهادی نامه‌ای از «کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه و پنج وزیر امور خارجه سناریویی را تعیین می‌کند که در آن، تحریم‌های اقتصادی و مالی ایران در ازای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، موقتاً ملغی می‌شود.

سپس، مذاکرات اولیه بر سر تعلیق دائم می‌تواند شروع شود، اما آمریکایی‌ها تا زمانی که ایران غنی‌سازی اورانیوم را کاملاً تعلیق نکند به مذاکرات نخواهد پیوست.

مقام بلندپایه آمریکایی گفته که برنز در مذاکرات با جلیلی حضور خواهد داشت تا نشان دهد کشورهای ارائه دهنده بسته پیشنهادی با هم اتحاد نظر دارند. ضمن آن که تأکیدی بر امضای رایس بر نامه وزرای امور خارجه خواهد بود.

به گفته او، «برنز هم‌چنین تصریح خواهد کرد که شرایط ما برای مذاکره تغییری نکرده است و ایران باید تعلیق و بازفراوری اورانیوم را تعلیق کند».

ایران از طریق اتحادیه اروپا به بسته جواب داده و ابراز کرده که برنامه‌ای برای تعلیق ندارد. این در حالی است که تعلیق غنی‌سازی درخواست اصلی گروه شش کشور است. با این حال شاید ایران در جلسه یکشنبه پاسخی متفاوت بدهد.

ایران می‌گوید که برنامه هسته‌ای‌اش کاملاً مربوط به انرژی است ولی آمریکا این کشور را متهم به تلاش برای رسیدن به سلاح‌های هسته‌ای می‌کند.

روز دوشنبه، «محمود احمدی‌نژاد» رییس جمهور ایران گفت که در مذاکرات، هیچ قید و شرطی را برای برنامه هسته‌ای ایران نخواهد پذیرفت. او گفته که در عوض اصرار بر «نقاط مشترک» خواهد بود.

در عین حال او گفت که از مذاکرات مستقیم و دوطرفه با آمریکا استقبال می‌کند، اگر هر دو طرف موضع یکسان داشته باشند و اعلام کرده که چنین مذاکراتی ممکن است در آینده نزدیک اتفاق بیفتد. البته او جزئیات بیشتری در این باره نگفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۸۷/۰۴/۲۶
0
0
اینجاست که اهمیت مذاکره کننده از لحاظ تسلط به مسایل سیاسی و بین المللی جهت کسب هرچه بیشتر منافع ملی مشخص میشود.انهایی که اهمیت پرونده هسته ایی را بیشتر از ملی شدن نفت میدانند ببینیم میتوانند بیشتر از مرحوم مصدق برای ملت ما در این مذاکرات منافع کسب کنند یا خیر؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین