کد خبر: ۷۷۸۲۶
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۸
پیروزی حزب‌الله در نبرد اطلاعاتی

سمیر قنطار پس از 30 سال آزاد شد

دو نظامی اسرائیلی مرده‌اند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سید شفیع مصطفوی: عملیات مبادله 5 اسیر لبنانی با اجساد دو نظامی رژیم صهیونیستی امروز چهارشنبه در منطقه مرزی ناقوره در جنوب لبنان انجام شد. 

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، مبادله اسیران که قرار بود از ساعت 9 صبح آغاز شود، از حدود ساعت دوازده ظهر به وقت بیروت آغاز شد.

عملیات رضوان
در این عملیات که از سوی حزب‌الله به پاس قدردانی از عماد مغنیه (حاج رضوان)، فرمانده بزرگ مقاومت اسلامی‌لبنان، عملیات رضوان نام گرفته است، ابتدا طرفین، اسرا و نظامیان را تحویل نماینده صلیب سرخ دادند و سپس نماینده صلیب سرخ مرحله نهایی مبادله را انجام داد. 

در مرحله اول این مبادله، پنج اسیر لبنانی و دو نظامی‌صهیونیست برای مبادله به دو سوی منطقه مرزی ناقوره حد فاصل لبنان و فلسطین اشغالی منتقل شدند. در این مرحله اسرائیل نخستین بار اجازه داد، تصاویری از انتقال این 5 اسیر لبنانی از زندان "‌هاداریم " پخش شود. 

در این مرحله، سازمان صلیب سرخ آغاز عملیات مبادله اسیران میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی را اعلام کرد. 

دو نظامی اسرائیلی مرده‌اند
بر اساس این گزارش، در حالی‌که سرنوشت دو نظامی‌ صهیونیست که در ژوئیه 2006 در یک درگیری مرزی به اسارت رزمندگان حزب‌الله درآمده بودند، و حزب‌الله تاکنون درباره زنده یا مرده بودن آنها اطلاعاتی منتشر نکرده بود، تا امروز مشخص نبود، با آغاز عملیات مبادله اسیران میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی، مُرده بودن دو نظامی‌اسیر این رژیم اعلام شد. با این حال، در آنسوی مرز پنج اسیر لبنانی تحویل صلیب سرخ شدند تا مبادله صورت گیرد. 

نماینده صلیب سرخ در منطقه مرزی ناقوره در جنوب لبنان ابتدا اعلام کرد دو نظامی‌اسرائیلی از سوی حزب‌الله به سرخ تحویل شده‌اند بدون آنکه وضعیت این دو سرباز یعنی زنده یا مرده بودن آن دو مشخص شود. 

اما دقایقی بعد، «وفیق صفا»، مسئول حزب‌الله درکمیته هماهنگی مذاکرات مربوط به مبادله اسرا و زندانیان مُرده بودن دو نظامی‌صهیونیست را اعلام کرد.

وی گفت: «میانجیگر آلمانی اجساد دو نظامی ‌رژیم صهیونیستی به نام‌های «ایهود گلد واسر» و «الداد رقب» را در جریان تبادل اسرا با این رژیم تحویل گرفته‌است». 

اجساد این دو نظامی‌اسرائیلی در دو تابوت سیاه در گذرگاه مرزی ناقوره میان اسرائیل و لبنان به مقامات اسرائیلی تحویل داده شد. 

پس از آن مقامات صلیب سرخ جهانی بازرسی اجساد دو سرباز رژیم صهیونیستی را برای تعیین هویت آنها آغاز کردند. 

هر چند منابع صهیونیستی به نقل از ارتش این رژیم ابتدا اعلام کردند کار مشخص کردن هویت دو نظامی‌اسرائیلی که حزب‌الله لبنان اجساد آنها را به صلیب سرخ تحویل داده‌است، به زمان زیادی نیاز دارد؛ اما تنها ساعتی بعد هویت این دو نظامی صهیونیست، با آزمایشهای DNA به تأیید رسید و با تأیید هویت این دو نظامی، دومین مرحله تبادل اسیران بین حزب الله و اسرائیل آغاز شد. 

اسرائیل در این مرحله بیست و سه کامیون حامل بقایای اجساد حدود دویست مبارز عرب را که در فلسطین اشغالی در سالهای گذشته کشته شده بودند به صلیب سرخ تحویل داد. کامیون حامل تابوت های حدود دویست نفر از مبارزان فلسطینی و لبنانی در جریان تبادل اسرا میان اسرائیل و حزب الله با عبور از مرز اسرائیل وارد لبنان شد. 

حزب‌الله در نبرد اطلاعاتی هم پیروز شد
مبارزان حزب الله در زمان عملیات به اسارت گرفتن نظامیان اسرائیلی خودروهای آنها را هم به آتش کشیده بودند تا سرنوشت آنها مشخص نشود. به همین علت اسرائیل با وجود آزمایش‌های متعدد DNA در منطقه محل عملیات نتوانسته بود به کشته شدن این دو نظامی پی ببرد. 

پنهان ماندن کشته شدن دو نظامی اسرائیلی در عملیات حزب الله، مهارت این حزب را در مذاکره غیرمستقیم با اسرائیل نشان می‌دهد، چرا که توانست این موضوع را تا آخرین لحظه پنهان نگاه دارد. 

اسرائیل از به اسارت گرفته شدن دو نظامی خود به عنوان بهانه‌ای برای حمله به لبنان استفاده کرد. 

اسرائیل در زمان جنگ لبنان اعلام کرده بود که پیش از تحویل گرفتن این دو نظامی ، جنگ را متوقف نخواهد کرد اما حزب الله در مقابل اصرار داشت که این دو نظامی را فقط در تبادل اسیران با اسرائیل تحویل خواهد داد حزب الله سرانجام توانست اسرائیل را به پذیرفتن تبادل اسیران وادار کند. 

اسرائیل پیکر نخستین زن شهید فلسطینی را تحویل داد
حزب الله پیکر دلال المُغربی نخستین زن شهید فلسطینی را از اسرائیل تحویل گرفت.
در حالی که پیش از این رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند این رژیم بقایای جسد المغربی را به حزب الله تحویل نخواهد داد حزب الله تحویل گرفتن بقایای جسد وی را تایید کرد.

دلال المُغربی نخستین شهید زن فلسطینی است که در فرماندهی عملیات شهادت طلبانه در سال 1978 را برعهده داشت.

مبارزان فلسطینی که عضو گردان دانشجویی وابسته به جنبش فتح بودند در این عملیات توانستند با یک اتوبوس حامل نظامیان رژیم صهیونیستی به طرف تل آویو حرکت کنند.

در درگیری با نظامیان اسرائیلی این اتوبوس منفجر شد.

ایهود باراک وزیر دفاع (جنگ) کنونی رژیم صهیونیستی که در آن زمان فرمانده عملیات علیه گروگان گیری نظامیان اسرائیلی بود پس از درگیری در کنار جسد المغربی که تا آخرین گلوله جنگیده بود ایستاد و عکس گرفت.

استقبال از اسرا در سه مرحله
پیشتر، حزب‌الله اعلام کرده بود، مبادله اسیران میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه در سه مرحله صورت خواهد گرفت.

منابع نزدیک به حزب‌الله اعلام کرده بودند پنج اسیر لبنانی از جمله سمیر قنطار در منطقه ناقوره در مرز لبنان با فلسطین اشغالی از سوی جمعی از مسئولان حزب‌الله و خانواده‌های آنان مورد استقبال قرار می‌گیرند و در این مرحله رسانه‌های ارتباط جمعی حضور نخواهند داشت.

در این مرحله همچنین پیکرهای حدود 200 تن از شهیدان حزب‌الله، دیگر گروه‌های مقاومت لبنانی و فلسطینی و شهیدانی از برخی کشورهای عربی که در 30 سال گذشته در مبارزه با رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده اند به لبنان باز می‌گردند و در مقابل حزب‌الله دو نظامی‌اسیر رژیم صهیونیستی و باقیمانده اجساد نظامیان صهیونیست کشته شده در جنگ 33 روزه را تحویل می‌دهد.

در مرحله دوم پنج آزاده لبنانی با بالگرد به فرودگاه بین المللی بیروت انتقال می‌یابند که در آنجا از سوی روسای سه گانه لبنان یعنی رئیس جمهور، رئیس مجلس و نخست وزیر وهمچنین شخصیتهای سیاسی و مذهبی مورد استقبال قرار می‌گیرند. 

پنج اسیر لبنانی پس از ورود به لبنان لباس نظامی خواهند پوشید و با لباس نظامی در مراسم استقبال شرکت می کنند که می تواند حامل پیامهای بسیاری باشد.

دراین مرحله کاروان حامل پیکرهای شهیدان از جاده ساحلی ناقوره به سمت بیروت حرکت می‌کند و در مسیر راه به ویژه در شهرهای صور و صیدا مورد استقبال گسترده مردمی ‌از جمله آوارگان فلسطینی قرار می‌گیرد.

مرحله سوم جشن بزرگ آزادی است که در حومه جنوبی بیروت با حضور گسترده مردم برگزار می‌شود و آزادگان لبنانی به این مکان منتقل می‌شوند و قرار است سمیر قنطار در آنجا سخنرانی کند.

پایان بخش این مراسم سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، خواهد بود که برخی اسرار مربوط به مذاکرات مبادله اسیران و ابعاد این پیروزی تاریخی مقاومت را فاش خواهد کرد. 

سمیر قنطار، الگوی مقاومت
اسرای لبنانی شامل «سمیر قنطار» و 4 عضو حزب‌الله هستند. 

سمیر قنطار با سابقه‌ترین اسیر لبنانی دربند رژیم صهیونیستی است که از 30 سال پیش تا کنون در زندانهای رژیم صهیونیستی به سر می‌برد. سمیر قنطار که از سوی رژیم صهیونیستی به عنوان نماد تروریسم معرفی می‌شود و از سوی این رژیم به پانصد و چهل سال زندان محکوم شده بود، در لبنان به عنوان یک اسیر جنگی، مظهر مقاومت در برابر رژیم صهیو نیستی نام گرفته است. 

سهام، مادر قنطار بارها و بارها به آزادی فرزندش دل بسته است و هیچ امیدی به تبادل اسرا ندارد. 

وی گفت تنها زمانی که پسرش را ببیند باورش خواهد شد سمیر آزاد شده است. وی افزود: «اصلا نمی‌دانم واکنشم در آن لحظه چه خواهد بود شاید زبانم بند بیاید». 

سی سال پیش هدف سمیر قنطار به اسارت گرفتن سربازان اسراییلی بود. وی هنگامی‌که بازداشت شد، تنها شانزده سال داشت.

روزی غم انگیز برای اسراییل
رئیس رژیم صهیونیستی روز آزادی سمیر قنطار قدیمی‌ترین زندانی دربند این رژیم را روزی حزن‌انگیز برای رژیم صهیونیستی دانست. 

شیمون پرز که می‌بایست موافقت با مبادله قنطار را امضاء می‌کرد، گفت: «هنگام امضاء دستانم می‌لرزد». 

رژیم صهیونیستی از رسانه‌های ارتباط جمعی این رژیم خواسته‌است، خبر بازگشت دو اسیر اسرائیلی یا اجساد آنان را بصورت مستقیم پخش نکنند زیرا جایی برای خوشحالی و جشن اسرائیل وجود ندارد. 

شبکه فرانس 24 نیز از اسزائیل گزارش داد، امروز روزی غم انگیز برای اسراییل است. 

مارک دو شالورون خبرنگار این شبکه گفت درحالی که در بیروت همه خود را آماده جشن و شادی بی سابقه‌ای می‌کنند اسراییل بسیار غمگین و افسرده است. این روز همچنین از دید بسیاری از اسراییلی‌ها تحقیرآمیز است. وی افزود: «به احتمال زیاد سربازان اسراییلی کشته شده‌اند و اسراییل با غم اسرای لبنانی را تحویل خواهد داد». 

این در حالی است که مردم لبنان خود را برای برگزاری جشن ملی پیروزی جدید حزب‌الله بر رژیم صهیونیستی آماده کرده‌اند. حزب‌الله لبنان قرار است در مراسمی ‌با عنوان استقبال از قهرمانان جشن بزرگ پیروزی برگزار کند. 

جشن و شادی در سراسر لبنان
لبنان در سطوح مختلف مردمی ‌و رسمی‌، خود را برای جشن باشکوه و تاریخی آزادسازی اسیران و بیش از دویست پیکر شهدای مقاومت آماده می‌کند و اوج این مراسم در حومه جنوبی بیروت با سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، خواهد بود. 

جنبش حزب‌الله لبنان مقدمات نهایی برگزاری مراسم جشن پیروزی بزرگ خود را بر رژیم صهیونیستی در روز چهارشنبه همزمان با تبادل اسرا فراهم کرده است. 

امروز چهارشنبه به مناسبت روز آزادی اسیران و تحویل پیکرهای شهیدان مقاومت، روز بزرگ آزادی در لبنان نام گرفته و حزب‌الله لبنان مراسمی ‌با عنوان "استقبال از قهرمانان " برای خوش‌آمدگویی به مبارزانش بر پا می‌کند. 

به مناسبت جشن بزرگ آزادی، دولت لبنان امروز را تعطیل رسمی ‌اعلام کرد و مقامات بلندپایه شامل رئیس جمهور، رئیس مجلس و نخست وزیر و دیگر مسئولان و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی لبنان اعلام کردند در مراسم استقبال از آزادگان شرکت خواهند کرد.
 
هیات وزیران لبنان دیشب اعلام کرد به مناسبت بازگشت اسیران به میهن امروز همه نهادهای دولتی و بخش خصوصی تعطیل است. 

میشل سلیمان، پیشاپیش استقبال‌ کنندگان
مراسم رسمی ‌استقبال دیگری در فرودگاه بین المللی لبنان با حضور مقامات ارشد این کشور از جمله میشل سلیمان، رئیس جمهور، نبیه بری، رئیس پارلمان و فواد سنیوره، نخست وزیر این کشور برگزار می‌شود.

رئیس جمهور لبنان گفت: «پیشاپیش همه از اسیران لبنانی که در مبادله اسرا میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی از زندانهای این رژیم آزاد شده اند، استقبال می‌کنم».

میشل سلیمان افزود: «آزادی اسیران لبنانی از زندانهای اسرائیلی در بیانیه وزارتی هیئت دولت لبنان بازتاب خواهد داشت».

سلیمان همچنین درباره اوضاع داخلی لبنان گفت: «صفحه جدیدی گشوده شده است و ما به بحث و بررسی درباره موضوعاتی که باید از طریق گفت و گو پیگیری شود، بسیار نزدیک هستیم».

نبیه بری، رییس مجلس لبنان نیز، مشارکت مردمی گسترده را در این مراسم خواستار شد. 

نبیه بری به مناسبت آزادسازی اسیران لبنانی، در سخنانی از همه لبنانی‌ها عموما و از اعضای جنبش امل و هوادران خود خواست در جشنهای آزادی اسیران لبنانی و تشییع پیکرهای شهدای لبنانی و عرب شرکت کنند. 

وی گفت: «درستی وعده مقاومت برای آزادی اسیران لبنانی از زندانهای رژیم صهیونیستی ثابت کرد که نظریه بازدارندگی اسرائیل شکست خورده است». 

رئیس مجلس لبنان روز بازگشت اسیران را روز آزادی خواند که حاکمیت لبنان به نمایش گذاشته شده است. 

در یکی از پارچه نوشت‌های نصب شده در لبنان به استناد تعهد سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب‌الله لبنان نوشته شده است: «ما مردمی‌هستیم که زندانیانمان را در زندان رها نمی‌کنیم.» 

واکنش‌های منطقه‌ای
شیخ نبیل قاووق، مسئول حزب‌الله در جنوب لبنان، اعلام کرد: «مجبور شدن رژیم صهیونیست به مبادله اسرا، پذیرش رسمی‌شکست تحقیر آمیز رژیم صهیونیستی است».

در این حال ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، گفت: «قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل متحد که به جنگ تابستان 2006 حزب‌الله لبنان و اسراییل پایان داد در واقع یک شکست بود».

شبکه خبری CNN در گزارشی درباره مبادله زندانیان و اجساد میان جنبش حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی گفت بسیاری در اسرائیل این کار را معامله با شیطان می‌دانند!

یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی‌فلسطین، حماس، نیز گفت: «مبادله اسیران بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان بیانگر شکست معادله اشغالگرانی است که با آزادی اسیران مخالف بودند». 

سامی‌ابو زهری افزود: «مبادله اسیران میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی به مثابه پیروزی برای مقاومت و حزب‌الله و نیز بیانگر شکست معادله اشغالگران اسرائیلی است».

ابو زهری افزود: «اقدام تل آویو در آزادی سمیر قنطار، قدیمی‌ترین اسیر لبنانی در زندانهای اسرائیل،‌ شکست خوردن این معادله را ثابت کرده است».

وی ادامه داد: «زمینه برای آنکه فلسطینیان در گفت وگو با اشغالگران،‌ خواسته‌های خود را درباره اسیران فلسطینی بر طرف اسرائیلی تحمیل کنند فراهم است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین