کد خبر: ۷۷۸۳۸۶
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴

افزایش نرخ بهره و سقوط دلار آمریکا

دلار آمریکا در روز جمعه (۲۴ ژوئن) سقوط کرد و در حال حرکت به سمت اولین کاهش هفتگی خود در این ماه بود زیرا معامله‌گران شرط‌بندی کردند که چه زمانی ممکن است نرخ بهره به اوج برسد و نظرات خود را در مورد زمان کاهش نرخ برای مقابله با رکود احتمالی مطرح کردند.
افزایش نرخ بهره و سقوط دلار آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

 یکی از عوامل مهم در روزهای گذشته کاهش قیمت نفت و کالاها بوده که ترس از تورم را کاهش داده و به بازارهای سهام اجازه بازگشت مجدد داده است. این امر پیشنهادی که دلار آمریکا را در برابر ارزهای اصلی تقویت می‌کرد را از بین برده است.

به گزارش بیزنس، شاخص دلار آمریکا که ارزش دلار را در برابر شش ارز اصلی اندازه‌گیری می‌کند در روز گذشته ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۰۴.۲۲ رسید که افزایش ۰.۲ درصدی روز پنجشنبه را معکوس کرد و عمدتا ناشی از کاهش یورو پس از داده‌های ضعیف فعالیت تجاری بود که باعث کاهش پیش‌بینی برای انقباض بانک مرکزی اروپا شد.

دلار آمریکا که در سال جاری ۹ درصد رشد کرد اما از زمانی که سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کردند که فدرال رزرو می‌تواند سرعت کاهش نرخ بهره را پس از افزایش ۷۵ واحدی دیگر در جولای کاهش دهد، بخشی از درخشش خود را از دست داده است. آنان اکنون شاهد هستند که نرخ‌ها در مارس آینده حدود ۳.۵ درصد به اوج خود می‌رسد و تا جولای ۲۰۲۳ نزدیک به ۲۰ واحد کاهش می‌یابد.

این افزایش مجدد نرخ بهره، بازدهی خزانه‌داری ۱۰ ساله را به پایین‌ترین حد در دو هفته اخیر رساند و شاخص دلار آمریکا در روزهای گذشته ۰.۴ درصد کاهش یافته است.

با این حال، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو بر تعهد بی‌قید و شرط بانک مرکزی برای مهار تورم تاکید کرد. میشل بومن، رئیس فدرال رزرو نیز از افزایش ۵۰ واحدی برای جلسات بعدی پس از جولای حمایت کرد.

تحلیل‌گران همچنین خاطرنشان کردند که با افزایش ترس از رکود، قیمت‌گذاری مجدد نرخ پایانه در سراسر جهان توسعه یافته، اتفاق می‌افتد.

استفان گالو، استراتژیست بازار سرمایه بانک مونترآل (BMO) گفت: قیمت مجدد در بازار، دلار آمریکا را عقب نگه داشته است اما نیروی جبران کننده، خطری برای رکود جهانی است. فدرال رزرو تقریبا در حالت خلبان خودکار است و تا زمانی که پای خود را از روی ترمز بر ندارد، ضعف دلار آمریکا محدود خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: افزایش نرخ‌ها از بازارهای یورو و پوند نیز فراتر است. روز گذشته ین که نسبت به تغییرات بازدهی آمریکا حساس است، ۰.۱ درصد در حدود ۱۳۴.۹ در هر دلار آمریکا افزایش یافت و در آستانه یک زنجیره باخت سه هفته‌ای قرار گرفت که طی آن به پایین‌ترین سطح ۲۴ ساله متوالی فراتر از ۱۳۶ سقوط کرد.

کالین اشر، اقتصاددان ارشد میزوهو گفت: اگر بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده به اوج خود رسیده، دلار در برابر ین نیز به اوج رسیده است. اگر رشد تولید ناخالص داخلی ژاپن بهتر و بازدهی اوج در ایالات‌متحده را با هم ترکیب کنید، محیطی خوش‌خیم برای تقویت ین خواهد بود.

به دنبال افت ۰.۴ درصدی روز پنجشنبه که به دلیل ارقام ضعیف‌تر از حد انتظار PMI در ماه ژوئن رخ داد همچنین آلمان که مرحله هشدار طرح گاز اضطراری را آغاز کرد، یورو ۰.۲ درصد افزایش یافت.

کاهش ارزش دلار حتی ارزهای متمرکز بر کالا مانند دلار استرالیا و کرون نروژ را تقویت کرد. دلار استرالیا با ۰.۱۴ درصد افزایش به ۰.۶۹۰۴ دلار آمریکا رسید، اگرچه در مسیر سومین کاهش هفتگی متوالی باقی ماند.

کرون نروژ که تازه از افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره در روز پنجشنبه گذشته بود، ۰.۹ درصد افزایش یافت و ۰.۵ درصد در برابر یورو صعود کرد.

یورو نیز در برابر فرانک سوئیس ۰.۲۵ درصد کاهش یافت تا از پایین‌ترین سطح ماه فوریه روز پنجشنبه گذشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین