کد خبر: ۷۷۸۵۰۴
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۸
مسئولان توضیح دهند که کالا چرا گران شده

رئیسی: نان، دارو و بنزین گران نمی‌شوند/ دنبال عادلانه سازی حقوق‌ها هستیم/ برخی گرانی ها را گذاشتیم برای سال بعد

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه کار مذاکرات دنبال می‌شود یادآور شد: ما بنای تعطیلی مذاکره را نداریم، اما ازمواضع خود عقب نشینی نمی‌کنیم.
رئیسی: نان، دارو و بنزین گران نمی‌شوند/ دنبال عادلانه سازی حقوق‌ها هستیم/ برخی گرانی ها را گذاشتیم برای سال بعد
آفتاب‌‌نیوز :

سید ابراهیم رییسی امشب در ششمین گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم پس از ریاست بر قوه مجریه با بیان اینکه گفتگو با مردم و با مردم بودن برای دولت فرصت بسیار خوبی است، اظهار کرد: من همواره سعی کرده ام با مردم ارتباطم را حفظ کنم، حتی در دوره‌ای که در قوه قضاییه بودم.

تاکید من این است که مسئولان دولت با مردم در ارتباط باشند

وی یادآورشد: نفس ارتباط با مردم برکات بسیار زیادی دارد و مسئول را در جریان مسایل از زبان مردم قرار می‌دهد. گزارش‌هایی هم برای من می‌آید، ولی شنیدن کی بود مانند دیدن. وقتی در بین مردمی می‌رویم، مسایل دقیق‌تر شناخته می‌شود پس تاکید من این است که مسئولان دولت با مردم در ارتباط باشند.

دولت تمام مبالغ مربوط به ارز ترجیحی را خرج کرده بود

وی درباره سیاست دولت در زمینه اصلاح و عادلانه کردن نظام یارانه‌ها ادامه داد: در سوم شهریور۱۴۰۰ که دولت کار خود را آغاز کرد، در بودجه مبلغی برای ارز ترجیحی نمانده بود و دولت قبل آن را مصرف کرده بود. مجلس به فوریت به لایحه ما برای درخواست ارز ترجیحی پاسخ نداد. ما مقدمات کار را برای اجرای نظام عادلانه سازی یارانه‌ها مهیا ندیدیم و با اجازه رهبری از سال۱۴۰۰ عبور کردیم و بعد ماه رمضان کار را شروع کردیم.

از ارز ترجیحی استفاده نادرست می‌شد

رییس جمهور همچنین با اشاره به اینکه ارز ترجیحی در قانون بودجه ۱۴۰۱مثل گذشته وجود نداشت، افزود: از ارز ترجیحی استفاده نادرست می‌شد و بخشی از آن حتما در سفره مردم نمی‌رفت و دست دلال‌ها و رانت خواران بود. این ارز سمت واردات می‌رفت نه تولید. ادامه این وضعیت فاصله طبقاتی را بیشتر می‌کرد. حتی کالا‌هایی که ارز ترجیحی گرفته بودند بین۲۰۰ تا۳۰۰ درصد گران شده بودند. یعنی ارز ترجیحی مشکلی را حل نکرده بود.

وی افزود: قبل از شروع کار دولت سیزدهم، دولت قبل گزارش داده بود که قیمت کالا‌های اساسی ۶۵ درصد افزایش خواهد یافت. این قضیه به قبل جنگ اوکراین باز می‌گردد. الان شرایط تورمی جهان خاص است. جنگ اوکراین هم مزید علت شد. از سویی شاهد قاچاق کالا‌ها به کشور‌های همسایه بودیم.

رییس جمهور درباره گرانی کالا‌ها گفت: الان تورم، مشکل جهانی است. قیمت سوخت در ایران تغییر نکرده و برنامه‌ای هم نداریم، اما در دنیا قیمت سوخت چند برابر شده است. ما کشور را با کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی و تورم ۶۰ درصد تحویل گرفتیم(این ادعای رئیسی در حالی است که براساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم در شهریور ۱۴۰۰ به میزان ۴۵.۸ درصد اعلام شده بود، حالا اینکه رئیسی این آمار را از کجا آورده، جای تعجب است! پیشتر نیز وزیر اقتصاد این ادعای کذب را مطرح کرده بود که آفتاب‌نیوز آن را با استناد به گزارش مرکز آمار رد کرده بود(اینجا بخوانید) و با رشد پایه پولی مواجه بودیم. اگر این وضعیت ادامه می‌یافت، تورم کشور بیشتر می‌شد پس ما وارد اصلاح اقتصادی شدیم که هم الزام قانونی بود و هم لازم بود.

اصلاح اقتصادی قبل دولت ما باید انجام می‌شد

وی تاکید کرد: اصلاح اقتصادی قبل دولت ما باید انجام می‌شد تا هزینه کمتری داشت. برای ما روشن بود اصلاح اقتصادی هزینه دارد، اما هزینه امسال کمتر از سال آینده است. اصلاح اقتصادی با اقناع جامعه و اجماع مسئولان اجرا شد. من باید صمیمانه از مردم تشکر کنم که با دولت همراهی کرده و دشمن را ناکام گذاشتند. دشمن می‌خواست مردم را به صحنه بیاورد، اما ما همراهی مردم با دولت را دیدیم.

رییسی خاطر نشان کرد: سعی کردیم اقدامات تورمی نکنیم مثلا پایه پولی را بالا نبرده و از بانک مرکزی استقراض نکنیم. بانک‌ها باید کنترل شوند که پایه پولی را افزایش ندهند. سه ماهه اخر۱۴۰۰ سیر تورم نزولی شد. در واقع دولت هزینه‌های خود را کنترل کرد و در بازار ثبات ایجاد کرد.

وی افزود: آثار تورم بخاطر اجرای اصلاح اقتصادی از بین می‌رود، اما تورم ناشی از افزایش پایه پولی از بین نمی‌رود. زمان طولانی نمی‌برد که آثار تورمی اصلاح اقتصادی از بین برود.

اتحادیه‌های صنفی باید با مردم سخن بگویند

رییس جمهور با تاکید بر اینکه دلیل گران شدن کالا‌ها برای مردم روشن شود، خاطر نشان کرد: اتحادیه‌های صنفی باید با مردم سخن بگویند و تبیین کنند کالا چرا گران شده است، مثلا وقتی طبق قانون وقتی حقوق گمرکی افزایش یافت، قیمت کالا‌ها بیشتر می‌شود، اما لایحه تهیه کرده ایم که برخی افزایش‌ها سال بعد انجام شود تا قیمت کالا‌ها امسال افزایش نیابد.

اصلاح اقتصادی برای جبران کسری بودجه اجرا نشد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح اقتصادی برای جبران کسری دولت است، گفت: محاسبه کنند که آیا کسری بودجه از طریق محل یارانه‌ها تامین می‌شود یا خیر؟ در ۲۰ روز گذشته ۲۹ هزار میلیارد تومان سررسید اوراق پرداخت کرده ایم. ماهی ۱۲ تا۱۳ هزار میلیارد تومان هزینه دولت قبل را می‌پردازیم و این جز حقوق و دستمزدهاست. اصلاح اقتصادی برای تامین کس‌ی دولت نیست. آمار‌ها مشخص بوده و قابل محاسبه است. ما بنای شفافیت برای مردم را داریم.

رییسی درباره چگونگی مدیرت گرانی‌ها گفت: هر گرانی باید با دلیل باشد. مثلا مشخص است محصولات لبنی چقدر باید افزایش قیمت داشته باشد و بیش از آن نباید هرگز قیمت‌ها گران شود. اتحادیه‌های صنفی، و سازمان حمایت از مصرف کننده باید نظارت کنند بر قیمت ها. قیمت‌ها باید مقطوع باشد و نباید هر ساعت قیمت‌ها افزایش یابد. قابل قبول نیست که کالایی که به طرح اصلاح اقتصادی ربط مستقیم و غیرمستقیم ندارد، گران شود.

تا قطعی نشدن وضعیت کالابرگ الکترونیک یارانه نقدی پرداخت می‌شود

وی درباره نظام پرداخت یارانه‌ها بیان کرد: این طرح در راستای اجرایی کردن سیاست ریشه کن کردن فقر مطلق است. ما باید بتوانیم فاصله طبقاتی را بهبود ببخشیم و نظام جدید یارانه‌ها گامی برای بهبود این شرایط است. ما همچنین دنبال هدایت منابع ارزی به سمت تولید و جلوگیری از واردات بی رویه هستیم. اصلاح اقتصادی یک گام ابتدایی است و ما دنبال سرمایه گذاری برای رشد اقتصادی هستیم.

وی تاکید کرد: تا زمانی که وضع کالابرگ الکترونیک قطعیت پیدا نکند، حتما پرداخت نقدی یارانه را ادامه می‌دهیم.

ارز ترجیحی دارو قطع نمی‌شود

رییسی درباره یارانه نان و دارو گفت: ارز ترجیحی دارو قطع نمی‌شود. تا وقتی بیمه‌ها فعال نشوند و نظام منظم شکل نگیرد، یارانه‌ها ادامه می‌یابد. قیمت نان هم تغییر نمی‌کند تا اطمینان حاصل کنیم طرح آزمایشی دولت در برخی استان‌ها کارایی دارد. گزارش‌های خوبی از طرح آزمایشی در استان‌ها داریم. قیمت نان، دارو و بنزین هیچ تغییری نمی‌کند. اگر قرار به تغییر شد با تمهید مقدمات و توضیحات به مردم انجام می‌شود.

درچهار سال، چهار میلیون مسکن ساخته می‌شود

رییس جمهور درباره طرح دولت برای کنترل بازار اجاره مسکن گفت: کشور به سالی ۱ میلیون مسکن نیاز داشت، ولی مسکن ساخته نشد. این عقب ماندگی خود را نشان می‌داد. الان ساخت مسکن هم نیاز کشور است و هم قانون است و هم وعده دولت است. درچهار سال، چهار میلیون مسکن ساخته می‌شود. کار‌های خوبی در این زمینه انجام شده است و کار در حال انجام است برخی استان‌ها سریعتر پیش رفته اند. از سویی سامانه املاک باید فعال می‌شد که الان با سرعت انجام می‌شود تا خانه‌های خالی شناسایی شود.

وی با بیان اینکه دولت در بازار اجاره نمی‌تواند دخالت نکند که به مستاجر ظلم شود، خاطر نشان کرد: البته به موجر هم نباید ظلم شود. طرحی را به سران سه قوه بردیم که میزان اجاره بیشتر از۲۵ درصد افزایش نیابد. دستگاه قضایی هم ضمانت اجرایی طرح است.

تنش آبی قابل کنترل است

رئیس جمهور همچنین خاطر نشان کرد: مدیرت آب برق و گاز را در دولت مورد تاکید قرار دادیم، اگر مدیرت مناسبی شود، تنش آبی قابل کنترل است. امسال با کمک مردم و اولویت به مصارف خانگی و سپس تولید، طراحی جامعی شد که دولت مصرف خود را کمتر کند تا به مصارف خانگی برق بیشتری برسد. البته کمبود جدی تولید برق داریم. باید نیروگاه‌های متعدد را فعال می‌کردیم الان کار آغاز شده است تا برق صنایع بزرگ مستقل شود. کار‌های زیرساختی خوبی انجام داده ایم. از کشاورزان خواسته‌ایم الگوی کشت خود را مناسب کنند که با ما همکاری کردند.

صادرات نفتی علیرغم تحریم‌ها در شرایط خوبی است

رییس جمهور در ادامه این گفتگو درباره تعامل با همسایگان گفت: سیاست تعمل با همسایگان اولویت ماست که نتیجه خوبی مثل افزایش تجارت و مثبت شدن تراز تجاری حتی تا۴۵۰ درصد از آثار آن است. با۱۸ کشور قرار داد دادیم که۲/۵ میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی به آن‌ها صادر کنیم. کشور ما از ترانزیت از چین به اروپا سهم می‌برد. ارتباط با زیرساخت‌های شانگ‌های و بریکس می‌تواند برای کشور آورده داشته باشد. در سه ماهه اول امسال، ۲۰ درصد رشد تجاری با همسایگان داشتیمم. صادرات نفتی علیرغم تحریم‌ها در شرایط خوبی است.

بنای تعطیلی مذاکره را نداریم

رئیس جمهور همچنین درباره سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران نیزاظهار کرد: سیاست ما رفع تحریم هاست و این تحریم‌ها سریعتر باید رفع شود، زیرا ظالمانه است. طرف مقابل باید به تعهدات خود بازگردد. این مسیر دنبال می‌شود ما مسیر خنثی سازی تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: قرارگاهی به ریاست معاون اول این کار را دنبال می‌کند. قطعنامه علیه ایران در شورای حکام و در وسط مذاکرات اقدام نادرستی بود. آژانس بین المللی انرژی اتمی پانزده بار تایید کرده بود که انحرافی در فعالیت هسته‌ای ایران وجود ندارد. مجموعا در سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، کار مذاکرات دنبال می‌شود ما بنای تعطیلی مذاکره را نداریم، اما ازمواضع خود عقب نشینی نمی‌کنیم.

فرهنگ ازدواج باید در جامعه رشد پیدا کند

وی درباره برنامه دولت برای اجرای قانون افزایش جمعیت تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف مسئولیت دارند. ستادی هم در دولت تشکیل شده است. در برخی موارد هم خودم شخصا دنبال می‌کنم. مسائل فرهنگی در افزایش جمعیت نقش زیادی دارد. فرهنگ ازدواج باید در جامعه رشد پیدا کند. همه دستگاه‌ها موظف هستند این قانون را اجرا کنند ما هم قانون را در همه ابعاد آن اجرا می‌کنیم.

دنبال عادلانه سازی حقوق کارکنان، کارگران و بازنشستگان هستیم

رییس قوه در بخش دیگری از این گفت وگوی تلوزیونی تاکید کرد: من تاکید به پرداخت عادلانه حقوق دارم. از شرایط پرداخت‌ها اطلاع دارم و دنبال رفع بی عدالتی هستم. دنبال عادلانه سازی حقوق کارکنان، کارگران و بازنشستگان هستیم، ولی توجه ما به حقوق همه است. این کار باید به نحوی انجام شود که هزینه‌های دولت افزایش نیابد، زیرا آثار تورمی در پی خواهد داشت. حقوق همه اقشار مورد توجه دولت است. همه باید از حقوق مناسب برخوردار باشند و دولت هم پرهزینه نباشد. رفع مشکل همه اقشار مورد توجه دولت است.

وضعیت فروش نفت مناسب است

وی درباره درآمد‌های نفتی دولت نیز گفت: ۴۰ درصد این درآمد‌ها به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود، ۱۴/۵ درصد صرف توسعه میادین نفتی می‌شود و ۴۵ درصد در اختیار دولت قرار می‌گیرد که دولت هزینه‌های خود را باید از آن تامین کند. در حال حاضر وضعیت فروش نفت مناسب است و برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات نفتی و غیر نفتی تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: باب سرمایه گذاری در کشور باز است و از ۵ تا۲۰ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری تفاهم شده است.

دولت از نقد رنجیده نمی‌شود

رییسی درباره اعتراض برخی افراد به اصلاح نظام یارانه‌ها گفت: دو دسته مردم معترض هستند. یک عده تاکنون یارانه دریافت نمی‌کرده اند که بیش از ۲/۵ میلیون نفر هستند که درخواست یارانه داده اند که یارانه تعداد قابل توجهی از آن‌ها پرداخت شده و تعداد کمی در حال بررسی است.

وی افزود: عده‌ای نیز می‌گویند یارانه آن‌ها قطع شده است و معترضند. به اعتراض تعداد قابل توجهی از آن‌ها رسیدگی شده و یارانه به آن‌ها اختصاص داده شده است. تا نوبت بعدی که یارانه می‌خواهد پرداخت شود حتما باید وضعیت همه روشن شود. مسئولان باید شبانه روزی کار کنند تا وضعیت آن‌ها روشن شود.

رییسی در پایان گفت: دولت از نقد رنجیده نمی‌شود. ما دولت صادق الوعد هستیم و انتقاد همراه با پیشنهاد را برای خود مغتنم می‌دانیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۱
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
58
دارو چند برابر شده است شما ظاهراً به بیمه سلامت میدهید ولی ما بازنشستگان متاسفانه داروخانه ها دارو را آزاد میفروشند لذا کاشکی یک نفر دلسوز داشتید بررسی میکرد تا دروغ گفته نشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
1
74
یاد 4 قلم کالا و چوپان دروغگو افتادم !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
49
گرانی گذاشتی برای سال بعد؟؟؟ خدایا کجای دنیا گیر افتادیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
46
خیلی خوشحال شدیم که سال بعد گرانی داریم!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
39
... چقدر دروغ میگید.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
36
دارو گران شده بسیار گران شده ما هر روز با آن سروکار داریم صداقت داشته باش
پرویز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
33
درعوض کالاهای دیگررا آنقدرگران میکنیم که خودتان بگویید نان ودارو وسوخت راگران کنید.
aa
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
38
جل الخالق .؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
40
پیام دولت انقلابی به مردم بدانید که حالا راه رفتن تان است دویدن تان بعداست تامردم رانابود نکرده ام دست بردارنیستم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
35
پس اگر فروش نفت خوب هست و همه چیز گل وبلبل دلیل این همه گرانی و تورم از سوی دولتیها چیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
15
15
رییسی مچکریم برای تمام زحماتی که برای ما میکشی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
34
وعده صبح روشن فردا. بعد از این تورم کمرشکن و بی‌سابقه امروز، تازه گرانی ها را گذاشته اند برای سال بعد. این یعنی امید دادن و دلخوش کردن به جراحی اقتصادی. ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
42
الان ملت باید ازت تشکر کنن که سال دیگه وعده گرونی میدی؟؟؟؟ ...وقتی سوادشو نداریییییی!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
28
خوبه تکذیب نکردید که قصد گرانی دارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
32
اذعان کردند که خودشان گران می کنند و عامل گرانی اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
1
29
آقا اونهاراهم گران کنید منت سر مردم نذارید لطفا. این گرانی ها تقصیر دولت روحانی و جنگ اوکراین هست همه مردم میدانند که شما و اقتصاددانان شما تورم را کنترل کرده اید
اسد ال..
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
25
افزایش حقوق بازنشستگان ده درصدی تورم چهل درصدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
26
چه دنیای زیبایی دارید . همه چیز عالی . عدالت بین همه برقرار . همه مشکلات حل شده و چند مورد باقی مانده ها در حال برطرف شدن . هیچ کسی ناراضی نیست . همه دعا گو . بیماران ا امکانات و داروی ارزان بهره مند . مستاجرین و بی خانمان ها هم در آستانه خانه دار شدن . بازنشستگان ، کارمندان و کارگران از حقوق شان راضی و . . . .
ممنون . برای ما چه رویای قشنگی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
20
شما نمی خواد دنبال چیزی باشی قانون را ذرست اجرا کن قاضی القضات
فولادوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
29
خیلی جالبه،وقتی قانون نباشه،تبصره و مصلحت جاش رو میگیره
اینهمه دروغ اینهمه بی شرمی
همین الانش هم قیمت نان و دارو نسبت به درآمد خیلی بیشتره
درآمد هیچ تغییری نکرده قیمتها سر به فلک کشیده
لعنت بر من که ظلم را تحمل میکنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
7
12
با اینکه در سال 1401 حقوق همه حداقل 30 درصد افزایش یافته حقوق نظامی ها فقط 10 درصد افزایش یافت. لطفا این مساله رو بررسی کنید واقعا صدامون به جایی نمی رسه.
شما خودتون بهتر می دونید وقتی نیروهای نظامی و انتظامی یک کشور از لحاظ مالی و اقتصادی ضعیف بشن چه تبعات سوئی برای اون کشور می تونه داشته باشه. تشکر
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین