کد خبر: ۷۷۸۵۹۶
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳

میراثی مجللی که ترامپ برای فرستاده آمریکا در قدس به جا گذاشت

" هیچ پلاکی روی دروازه اقامتگاه جدید سفیر آمریکا در شهر قدس وجود ندارد؛ هیچ پرچم آمریکای دارای ستاره و خطوط راه راه در این محل مشاهده نمی‌شود و نام این مکان در هیچ فهرست رسمی به عنوان یک ملک خارجی برجسته وجود ندارد."
میراثی مجللی که ترامپ برای فرستاده آمریکا در قدس به جا گذاشت
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، به گفته مقامات، این اقامتگاه رسمی سفیر آمریکا در قدس اجاره‌ای و موقت بوده و حاصل دو سال جستجو برای خانه در پی تصمیم جنجالی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای انتقال دادن سفارت آمریکا در اراضی اشغالی از تل آویو به شهر قدس است.

بر اساس این گزارش، تام نایدس، سفیر آمریکا در اسرائیل در بهار گذشته به این اقامتگاه شیک ویلایی بازسازی شده واقع در منطقه سرسبز موسوم به "مستعمره آلمان" در قدس غربی نقل مکان کرد. کارگزاران املاک محلی ارزش آن را حدود ۲۳ میلیون دلار تخمین می‌زنند و مالک آن و سفارت آمریکا تایید کرده‌اند که به عنوان اقامتگاه رسمی فرستاده آمریکا اجاره شده است.

خیابان Emek Refaim آخرین محل استقرار برای خانه سفیر آمریکا در مدت بیش از سه سال مهاجرت از صخره‌های ساحلی شمال تل آویو به شهر پر تنش قدس است. این سفر میراث تفرقه‌انگیز دولت ترامپ و بی‌میلی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا (که ماه آینده میلادی از منطقه بازدید خواهد کرد) برای برهم زدن روابط با اسرائیل بر سر این موضوع را منعکس می‌کند.

ترامپ با به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل در سال ۲۰۱۷، سیاست‌های چند دهه‌ای آمریکا را تغییر داد و تحسین بسیاری از اسرائیلی‌ها را برانگیخت و فلسطینیان را خشمگین کرد.

در زمان روسای جمهور اسبق قبل از ترامپ در آمریکا، سفیر این کشور در اراضی اشغالی در یک خانه ساحلی وسیع دارای پنج اتاق خواب واقع در حدود یک و نیم هکتار زمین که اسرائیل در سال ۱۹۴۸ به آمریکا داد، اسکان پیدا می‌کرد.

اقامتگاه قبلی سفیر آمریکا در اسرائیل به عنوان یک جایگاه اجتماعی برای روابط بین دو متحد نزدیک مطرح بود. این مکان از بابت مراسمات چهارم ژوئیه خود، زمانی که هزاران مهمان دعوت شده و به ویژه شاهد غروب خورشید و آتش بازی بر فراز دریای مدیترانه بودند، معروف بود.

اقدام ترامپ به همه اینها پایان داد. طبق اسناد رسمی اسرائیل، آمریکا این ملک را با قیمت بیش از ۶۷ میلیون دلار فروخته است. وزارت امور خارجه آمریکا از انتشار جزئیات کلیدی این فروش امتناع کرد، اما روزنامه تجاری اسراییلی گلوبز خریدار را یکی از بزرگترین شریکهای ترامپ معرفی کرد: شلدون ادلسون، سرمایه گذار بزرگ آمریکایی حوزه کازینو که در سال ۲۰۲۱ درگذشت.

به نظر می‌رسد تصمیم برای فروش این اقامتگاه با هدف جلوگیری از هر گونه اقدام احتمالی یک رئیس جمهور آینده آمریکا برای لغو کردن تصمیم ترامپ در خصوص انتقال دادن سفارت آمریکا به شهر قدس صورت گرفته است؛ چیزی که بایدن مدت‌هاست آن را رد کرده است.

اما دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در منطقه را - که بیشتر آنها در تل آویو به کار خود ادامه دادند – وادار به جستجویی دشوار برای خانه‌های جدید کرد.

هنگامی که نایدس در دسامبر گذشته به این مکان وارد شد، وضعیت اسفبار این "سفیر بی خانمان" مورد بحث محافل دیپلماتیک بود. در شهر شلوغ قدس گزینه‌های زیادی برای یافت یک مجتمع بزرگ و امن برای اقامت رسمی سفیر آمریکا وجود نداشت.

در اکثر کشورها، اقامتگاه رسمی نه تنها به عنوان خانه سفیر، بلکه به عنوان مکانی برای مراسمات رسمی و اجتماعات مطرح است. یک آپارتمان کوچک به سادگی برای این منظورها مناسبت نیست.

نایدس ابتدا به منطقه والدورف آستوریا در شهر قدس نقل مکان کرد. در بهار گذشته اما، او به ملکی در منطقه مستعمره آلمان، یکی از محله‌های پرطرفدار شهر قدس نقل مکان کرد.

به گفته سفارت آمریکا، واشنگتن آن را اجاره کرده و به اسرائیل اطلاع داد که این ملک اقامتگاه رسمی سفیر آمریکا خواهد بود. سایر شروط قرارداد مربوط به آن علنی نشده است، اما هیچ برنامه‌ای برای انتقال سفیر آمریکا به مکان دیگری وجود ندارد. مقامات هر دو طرف و همچنین مالک از اظهار نظر در مورد ارزش ملک یا اجاره ماهانه آن خودداری کردند.

اگر هدف مقامات آمریکا کم حاشیه نگه داشتن این اقامتگاه بوده دیگر این هدف در کار نیست. در تاریخ هشتم ژوئن، نایدس عکسی از "کافی شاپ جدید محله خود در مستعمره آلمان" توییت کرد. محل اقامت او توسط یک حصار سفید بلند احاطه و به دوربین‌های امنیتی مجهز شده است. به گفته صاحبان مغازه‌های محلی، نگهبانان اغلب در این مکان دیده می‌شوند. وقتی دروازه این اقامتگاه باز می‌شود، می‌توان نگاهی اجمالی به پارکینگ و حیاط آنجا داشت.

آریل کوهن، مشاور حقوقی مالک این مکان یعنی شرکت Blue Marble Ltd.، گزارش‌های محلی مبنی بر اینکه این شرکت ۵۰ میلیون شِکِل (حدود ۱۴.۵ میلیون دلار) برای بازسازی این مکان هزینه کرده است را رد نمی‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین