کد خبر: ۷۷۸۵۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
روز‌های قرمز بازار سرمایه ادامه دارد

بازار سرمایه یکدست قرمز و در لبه پرتگاه؛ سقوط ۱۹ هزار واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش ۱۸ هزار و ۹۸۷ واحد همراه شد. به نظر می‌رسد بورس پس از اینکه در طول بهار روندی صعودی را پشت سر گذاشت، حالا با تابلوهای قرمزرنگ به استقبال تابستان رفته است.
بازار سرمایه یکدست قرمز و در لبه پرتگاه؛ سقوط ۱۹ هزار واحدی شاخص بورس
آفتاب‌‌نیوز :

بورس اوراق بهادار تهران امروز هم در یک روند کاملاً ریزشی قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش ۱۸ هزار و ۹۸۷ واحد به رقم یک‌میلیون و ۵۰۱ هزار و ۳۴۷ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش ۴ هزارو ۹۷۵ واحد به رقم ۴۱۷ هزار و ۶۸۴ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۹۳۱ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۶ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۸۹ هزار فقره معامله و به ارزش ۳ هزار و ۶۳۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

به نوشته فارس، امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی با ۱.۲ درصد کاهش همراه شدند. این دو شاخص با معیار هم‌وزن با ۱.۱ درصد کاهش همراه شدند.

شاخص آزاد شناور ۱.۲ درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس ۱.۴ درصد افت کرد و شخص بازار دوم بورس با یک‌درصد کاهش همراه شد.

امروز نماد‌های ملی‌مس، فولاد مبارکه، بانک ملت، شستا، سرمایه‌گذاری امید، پتروشیمی خلیج‌فارس و سرمایه‌گذاری غدیر بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

در فرابورس ایران هم امروز اوضاع تعریفی نداشت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با ۲۳۶ واحد کاهش به رقم ۲۰ هزار و ۳۴۷ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۱۲۹ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس ۳۵۱ هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امروز بیش از ۲.۷ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۸۵ هزار فقره معامله و به ارزش ۲ هزار و ۸۸۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند. امروز نماد‌های پتروشیمی زاگرس، بیمه پاسارگاد، سنگ‌آهن گهرزمین، فولاد هرمزگان، پتروشیمی تندگویان، صنعتی مینو و صباتأمین بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

با توجه به روند کاهشی قیمت دلار شاخص بورس هم احتمالا به این دلیل رو به کاهش نهاده است وگرنه در فصل مجامع شرکت‌های بورسی عمده شرکت‌ها سود شناسایی کرده و به سهامداران خود سود پرداخت می‌کنند.

امسال همه شرکت‌ها براساس قانون بودجه ملزم شده‌اند سود تصویبی مجامع خود را به صورت متمرکز از طریق سجام واریز کنند.

بورس در لبه پرتگاه

سایت تجارت‌نیوز نیز درباره وضعیت بازار سرمایه نوشته است: به نظر می‌رسد بورس تهران پس از اینکه در طول بهار ۱۴۰۱ روندی صعودی را پشت سر گذاشته بود، حالا با تابلوهای قرمزرنگ به استقبال تابستان رفته و روزهای حساسی را در پیش خواهد داشت.

اختلال در سامانه کارگزاری مفید/ چرا اپراتورها پاسخگو نیستند؟

سهامداران اعتقاد دارند با توجه به تحولاتی که این هفته در بازار سهام شاهد بودند، احتمال سقوط شاخص به محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی اصلا دور از ذهن نیست. افت محسوس شاخص در دو روز ابتدایی هفته باعث شده تا فعالان بورس تهران آینده سرمایه‌گذاری در این حوزه را نگران کننده ارزیابی کنند.

این درحالی است که سفر جوزپ بورل به تهران و اعلام آغاز قریب‌الوقوع دور جدید مذاکرات هم نتوانست موجب تغییر مسیر شاخص کل شود. البته بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که روند مذاکرات فرسایشی شده و احتمال حصول توافقی در راستای احیای برجام بسیار اندک است. از همین رو بسیاری از فعالان بورس اعتقاد دارند که احتمال احیای تفاهم هسته‌ای با توجه به سابقه مذاکرات در سال ۱۴۰۰ پایین بوده و بازار نیز به تبع آن اثر مثبتی را نشان نداده است.

یکدست قرمز!

با نگاهی به فهرست سهم‌های اثرگذار بر شاخص متوجه سرخ پوشی یکدست گروه های مختلف در بازار می‌شویم. اما در این بین وضعیت خودرویی‌ها نسبتا بهتر بود.

به نظر می‌رسد نشست خبری دیروز وزیر صمت، سیگنال تغییرات مدیریتی را به سهامداران می‌دهد و از همین رو بازار واکنش مثبتی به این مساله نشان داده است. البته این واکنش به اندازه‌ای مثبت نبود که بتواند تغییر خاصی در روند کلی بورس ایجاد کند. اما به طور کلی سهامداران خودرو معاملات امروز را با نگرانی کمتری نسبت به سایر فعالان بورس به پایان رساندند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
3
سهامداران کاملا اعتماد خود را به بورس از دست داده اند لطفا از مسولین بخواهید در مقابل سرمایه مردم پاسخگو باشند .چرا رئیس سازمان بورس پاسخگو نیست ................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
2
چرا وقت هایی که بورس در این دولت، جهشی رشد میکرد شما ساکت بودید؟ چقدر بی اخلاقی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
دولت رئیسی بورس رو تو همین شاخص یک میلیون و پانصد تحویل گرفت الان با چند برابر شدن قیمت های کالایی و تورم داخلی و رشد ۵۰ درصدی دلار شاخص از جاش تکان نخورده.دلیلش هم قیمت گذاری دستوری و دست بردن در سود شرکت های بورسی هست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین