کد خبر: ۷۷۸۶۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
بسیج حامیان دولت برای فراری دادن فاطمی‌امین از استیضاح

جنجال بر سر استیضاح وزیر صمت؛ از تبلیغات در تریبون نماز جمعه تا ادعای تهدید پیامکی

جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به قالیباف خواستار بررسی صحت و سقم اعمال فشار خارج از قانون ۲ نماینده مجلس به وزیر صمت درباره انتصاب برخی افراد در شرکتی خاص و ارتباط احتمالی این موضوع به مساله پیگیری استیضاح فاطمی‌امین شدند.
جنجال بر سر استیضاح وزیر صمت؛ از تبلیغات در تریبون نماز جمعه تا ادعای تهدید پیامکی
آفتاب‌‌نیوز :

بعد از آنکه استیضاح وزیر صمت در مجلس مطرح شد، برخی رسانه‌های اصولگرا به میدان آمده و از فاطمی امین دفاع کردند. دولت نیز تلاش کرد تا با لابی‌گری در مجلس، نمایندگان را از این استیضاح منصرف کند و حتی اعلام کرد که طرح استیضاح وزیر صمت در مجلس از حدنصاب افتاده است؛ خبری که البته از سوی برخی نمایندگان تکذیب شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ اخیرا یک خبرگزاری مدعی "اعمال فشار‌های متعدد ۲ نفر از نمایندگان به فاطمی‌امین و به نتیجه نرسیدن آن" و همچنین "ارسال پیامکی تهدیدآمیز به وزیر صمت برای انتصاب گزینه خود در شرکت صنعتی و معدنی چادرملو "شده بود.

خبرگزاری فارس که این ادعا را مطرح کرده بود، امروز نیز نوشته است که وزیر صمت صبح امروز در جلسه کمیسیون اصل نود مجلس با تایید خبر اعمال فشار‌ها و درخواست‌های برخی نمایندگان تاکید کرده که زیر بار فشار‌ها برای انتصاب نامعقول نمی‌رود.

فاطمی امین تکذیب کرد

با این حال، علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس درباره ماجرای تهدید پیامکی وزیر صمت برای انتصاب افراد، گفت: در نشست صبح کمیسیون اصل ۹۰ نمایندگان این موضوع را از وزیر صمت جویا شدند که وی بیان کرد؛ به جز نمایندگان پیشنهادات مختلفی از سوی افراد مطرح می‌شود، اما این موضوع به معنای تهدید و فشار به ما نیست. 

در حالی که حدود یک سال از عمر دولت انقلابی گذشته است، این خبرگزاری حامی دولت در گزارشی دیگری با عنوان "طرح استیضاح وزیر صمت ۴ ماه پس از شروع به‌کار دولت/ چرا استیضاح امروز به صلاح نیست"، نوشته است: استیضاح وزیر صمت که این روز‌ها مطرح شده است، آذر پارسال و فقط ۴ ماه پس از آغاز فعالیت دولت با محوریت مشکل خودروسازی امضا شد و این نشان می‌دهد مشکل ۴۰ ساله خودروسازان بهانه‌ای شد که استیضاح فاطمی امین از سوی عده‌ای مطرح شود وگرنه در ۴ ماه عملکرد یک وزیر قابل ارزیابی نیست."

همچنین امروز جمعی از نمایندگان مجلس خطاب به رئیس مجلس خواستار معرفی ۲ نماینده‌ای شده‌اند که ادعا شده وزیر صمت را تهدید کرده‌اند. این نمایندگان در نامه خود به قالیباف نوشته‌اند: پیرو انتشار خبر اعمال فشار خارج از قانون چند نماینده مجلس به وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره انتصاب برخی افراد در شرکتی خاص و ارتباط احتمالی این موضوع به مساله پیگیری اعلام وصول و انجام استیضاح ایشان در هیات رئیسه مجلس، خواهشمند است با قید فوریت دستور فرمایید هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، جهت دفاع از کیان خانه ملت و حفظ انقلابی ماندن مجلس، بررسی صحت و سقم این ادعا را بررسی و نتیجه را در اسرع وقت و پیش از بررسی احتمالی استیضاح در صحن علنی اعلام نماید. بدیهی است نتیجه بررسی ها، چه در صورت صحت خبر مذکور و برخورد با خاطیان و چه درصورت عدم صحت، برخورد با مدعیان و اطلاع رسانی به افکار عمومی منجر به افزایش سرمایه اجتماعی قوه مقننه خواهد شد.

نکته عجیب دیگر اینکه، فاطمی‌امین، اخیرا سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بود و در اقدامی ‌کم‌سابقه از طریق تریبون رسمی نماز جمعه به دفاع از عملکرد خود پرداخت که این نشان می‌دهد این وزیر دولت انقلابی، حامیانی سرسخت دارد.

تمام عالم بسیج شده‌اند که استیضاح وزیر صمت متوقف شود!

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به اخبار برخی از رسانه‌ها در خصوص تهدید پیامکی وزیر صمت توسط برخی از نمایندگان، گفت: اینگونه اخبار و مسائل کذب است و به هیچ وجه صحت ندارد، نمایندگان از طرف مردم به عنوان وکلای ملت به پرونده نهاد و یا فرد و یا مدیر دولتی که حقی نسبت به مردم تضییع کرده باشد، ورود پیدا می‌کنند. از این جهت قانون، جایگاه نظارتی برای مجلس در نظر گرفته و ابزارهایی همچون سوال کردن، تذکر دادن و استیضاح را برای نمایندگان لحاظ کرده است. این استیضاح مربوط به الان نیست و در آذرماه امضا شده است و موضوع اش هم گران فروشی‌ها و عدم تنظیم بازار و همچنین وضعیت بازار خودرو است، مشکلاتی که علی‌رغم وعده‌های وزیر همچنان به قوت خود باقی است.

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس به خبرگزاری ایلنا گفته است: استیضاح جزو حقوق تعریف شده و قانونی برای مردم توسط وکلای خود در مجلس شورای اسلامی است؛ بنابراین هر زمانی که وکیل مردم احساس کند که باید وزیر را استیضاح کند، قانون این اجازه را به وی در مجلس شورای اسلامی داده است. در خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز طبق قانون این اتفاق صورت گرفته است؛ اما چرا تمام عالم بسیج شده‌اند که این استیضاح صورت نگیرد؟ این اتفاقات خوب نیست، سوالی مطرح شده که لازم است که پاسخ آن به مجلس داده شود تا مجلس قانع شود. اگر مجلس قانع شد وزیر مربوطه به کار خود ادامه می‌دهد و اگر قانع نشد، وی باید پاسخگوی اعمال خویش باشد. متاسفانه کارهای رسانه‌ای شروع شده که شایسته نیست، از ماجرای پس گرفتن امضای نمایندگان تا ذی نفع جلوه دادن تعدادی از نمایندگان از این استیضاح، این گونه اقدامات و رویکردها درست نیست، البته اگر مدارکی دال بر ذی نفع بودن تعدادی از نمایندگان موجود است، باید اسامی آن‌ها اعلام شود. چرا در پرده صحبت می‌شود و حیثیت نمایندگان به بازی گرفته می شود. نمایندگان وکلای مردم هستند و هیچ نهاد دولتی حق ندارد با آبروی نمایندگان بازی کند. البته این موارد باعث نمی‌شود که وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوال و استیضاح فرار کند. اگر تعداد ۱۰ نفر از نمایندگان خواهان استیضاح وزیری باشند. استیضاح به جریان می‌افتد.حرف‌های شبهه انگیز نباید در جامعه گسترش پیدا کند. من از وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌خواهم که راجع به این موضوع شفاف‌سازی کنند.

با این حال باید منتظر ماند و دید که آیا نمایندگان در نهایت وزیر صمت را استیضاح خواهند کرد یا اینکه وزیر و حامیانش موفق خواهند شد تا با لابی‌گری و فشارهای رسانه‌ای، مجلس انقلابی را از استیضاح وزیر دولت انقلابی منصرف کنند!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
14
نمابنده ها هم مانند با تیم دولت یکپارچه هستند این روندها هم نخ نما شده هیچ وقت چاقو دسته خودش را نمیبرد مردم سرکار هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
10
سیاهکلی میگه استیضاح آذرماه امضا شده
یعنی سه ماه بعد شروع به کار وزیر
جالبه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین