کد خبر: ۷۷۸۶۳۲
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷

نمایش عمق بازار در آساتریدر کارگزاری آگاه

عمق بازار در واقع آمار کلی تمام معاملات سهام مختلف در بازار سرمایه را به ما نشان می‌دهد. در گذشته فقط امکان مشاهده ۵ ردیف از معاملات سهام وجود داشت، اما در حال حاضر و بر اساس مجوز از سازمان بورس، امکان مشاهده تمام اطلاعات برای عموم وجود دارد. میزان معاملات با عمق بازار رابطه مستقیم دارد و هرچه معاملات بیشتر باشد، عمق بازار نیز بیشتر خواهد شد.
نمایش عمق بازار در آساتریدر کارگزاری آگاه
آفتاب‌‌نیوز :

مشاهده اطلاعات معاملات بازار، می‌تواند نقش مهم و موثری در شناخت از بازار و عملکرد سهام مختلف داشته باشد. در واقع مشاهده این اطلاعات، می‌تواند راه‌کاری برای انجام معاملات بهتر و بر اساس منطق و تحلیل باشد. در این مقاله درباره نمایش مظنه‌های خرید و فروش (عمق بازار) در اپلیکیشن آساتریدر خواهیم پرداخت.

ضمنا قبل از بررسی نحوه مشاهده عمق بازار در اپ آسا‌تریدر، به بیان مفهوم عمق بازار خواهیم پرداخت:

تعریف عمق بازار

عمق بازار در واقع آمار کلی تمام معاملات سهام مختلف در بازار سرمایه را به ما نشان می‌دهد. در گذشته فقط امکان مشاهده ۵ ردیف از معاملات سهام وجود داشت، اما در حال حاضر و بر اساس مجوز از سازمان بورس، امکان مشاهده تمام اطلاعات برای عموم وجود دارد. میزان معاملات با عمق بازار رابطه مستقیم دارد و هرچه معاملات بیشتر باشد، عمق بازار نیز بیشتر خواهد شد.

عمق بازار به درک بهتر و انتخاب دقیق‌تر سهام‌داران کمک می‌کند و باعث می‌شود تا درگیر بازی افراد حقوقی نشوند. عمق بازار با واژه مخفف DOM نمایش داده می‌شود.

روش‌های موجود برای افزایش عمق بازار

برای ایجاد رونق و افزایش میل سرمایه‌گذاران به انجام معاملات در بازار سرمایه، از طرفی نگه‌داشتن بازار در شرایط مطلوب، نیاز به افزایش عمق بازار داریم. افزایش معاملات، سبب افزایش عمق بازار می‌شود؛ بنابراین با انجام روش‌هایی که در ادامه عرض خواهیم کرد، می‌توانیم در افزایش عمق بازار، نقش موثری داشته باشیم.

  • جذب افراد حقیقی بیشتر
  • ایجاد تنوع و افزایش شرکت‌های بورسی
  • ایجاد ابزار‌های نوین مالی جهت سهولت معاملات
  • افزایش حجم معاملات
  • مزایای نمایش عمق کل بازار در معاملات

در ادامه به بیان بعضی از مزایای برجسته استفاده از عمق بازار خواهیم پرداخت:

  • شفافیت اطلاعات عملکرد بازار
  • عدم بروز رفتار‌های هیجانی به واسطه شناخت بهتر از بازار
  • توانایی انجام تحلیل عمق بازار
  • اطلاع دقیق از میزان عرضه و تقاضا
  • عدم وارد شدن به بازی افراد حقوقی برای تغییرات قیمتی هدف‌دار
  • رفع تبعیض موجود در حق سهام‌داران خرد و کسب منفعت بیشتر در کنار اطلاعاتی کامل‌تر برای آن‌ها

چگونگی مشاهده عمق بازار در آساتریدر آگاه

در سامانه‌های معاملاتی، عمق بازار پنجره‌ای است که تعداد سفارشات خرید و فروش باز برای یک سهم را نشان می‌دهد و برای اندازه‌گیری عرضه و تقاضای نماد‌های معاملاتی مختلف در بورس به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند.

اضافه شدن فهرست مظنه خرید و فروش نماد‌های مختلف، مزیتی است که با استفاده از آن در سامانه معاملاتی آنلاین آگاه، می‌توان با شناخت بهتری به معاملات بازار سرمایه قدم گذاشت و موقعیت بهتری را در سفارشات خرید و فروش اخذ کرد.

دسترسی به این قابلیت تازه و استفاده از آن بسیار آسان است. کاربران آساتریدر، به راحتی و با مراجعه به بخش دیده‌بان این سامانه، می‌توانند برای هر نمادی که مد نظرشان است، عرضه و تقاضا و حجم سفارشات در قیمت‌های مختلف را مشاهده کنند. سپس با اطلاع از همه مظنه ها‌ی خرید و فروش آن نماد، به معامله سهم‌های مختلف در این بازار بپردازند.

برای این کار، کافی است نماد مورد نظرتان را انتخاب و روی پنجره عرضه و تقاضا کلیک کنید.

با کلیک روی آیکون عمق بازار، تمامی مظنه‌های سهم مورد نظرتان را مشاهده خواهید کرد.

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، پس از کلیک روی آیکون عمق بازار، در بخش پایینی، سه آیکون به شما نمایش داده می‌شود. با کلیک روی آیکون اول از سمت راست (که به شکل یک جدول است)، عمق بازار در قالب یک جدول به شما نمایش داده می‌شود. آیکون وسط، عمق بازار را به شکل یک نمودار خطی و آیکون سمت چپ نیز این شاخص را به شکل نمودار میله‌ای نشان می‌دهد. کاربران محترم آساتریدر می‌توانند اطلاعات مربوط به عمق بازار هر سهم را به شکل دلخواه خود مشاهده کنند.

کلام آخر

کارگزاری آگاه امکان مشاهده عمق بازار را فراهم کرده است و به راحتی و با استفاده از چند کلیک می‌توانید آن را مشاهده کنید. اطلاعات عمق بازار، در حال حاضر به صورت کلی و برای تمام بازار و سهام مختلف ارائه می‌شود. این شفافیت اطلاعاتی درباره نحوه عملکرد بازار سرمایه، باعث درک و تصمیم‌گیری بهتر سرمایه‌گذاران می‌شود و به نوعی آن‌ها را برای مشارکت بیشتر در این بازار ترغیب می‌کند.

شناخت سرمایه‌گذاران از رفتار افراد حقیقی و حقوقی از دیگر مزایای برجسته نمایش عمق بازار است. عواملی، چون افزایش سهام‌داران حقیقی، ایجاد ابزار‌های نوین مالی و افزایش شرکت‌های بورسی، در افزایش عمق بازار بسیار تاثیرگذار خواهد بود. هرچه عمق یک بازار بیشتر باشد، تاثیر رفتار‌های هیجانی بر آن کمتر خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین