کد خبر: ۷۷۸۷۷
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۶
تحلیل خبرگزاری فرانسه از گفتگوهای امروز در ژنو

جلیلی- سولانا- برنز ؛ گفتگو در فضایی مثبت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سرویس بین الملل: مقامات رسمی ایران، اتحادیه اروپا و ایالات متحده، امروز شنبه پیرامون برنامه هسته‌ای ایران در سوییس دیدار خواهند کرد. این دیدار قرار است با دیدگاهی خوش‌بینانه و به منظور نیل به بیشترین خروجی انجام پذیرد.

سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در این دیدار قرار است با خاویر سولانا رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیرامون بسته پیشنهادی و مشوق‌های قدرت‌های جهانی به تهران به بحث بنشیند.

در این دیدار همچنین در چرخشی آشکار و برای نخستین بار «ویلیام برنز» نفر سوم وزارت امور خارجه ایالات متحده در این مذاکرات حضور خواهد یافت.

«کاندولیسا رایس» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز جمعه اظهار داشت: «حضور برنز در این مذاکرات از سوی دولت آمریکا نشان از جدیت بسیار زیاد ما درباره حصول نتیجه در این مذاکرات دارد».

رایس همچین افزود: «تصمیم فرستادن آقای برنز به این مذاکرات، تصدیق این سیاست است که ما در تعقیب سیاست های متحدان اروپایی خود هستیم».

واشنگتن مدت‌های مدیدی بر این گفته تاکید می کرد که «تا زمانی که ایران غنی‌سازی اورانیوم را به حالت تعلیق در نیاورد، مذاکره‌ای را با ایران صورت نخواهد داد» و همچنان بر این دیدگاه اصرار می‌ورزد که حضور برنز در ژنو سوییس و حضور وی در جلسه سولانا-جلیلی صرفا به منظور شنیدن اظهارات ایران در مذاکرات است.

کشورهای غربی مدعی‌اند که هدف ایران از غنی‌سازی اورانیوم تولید جنگ‌افزار هسته‌ای است بر همین اساس اصرار دارند که ایران باید فعالیت‌های غنی‌سازی خود را به حالت تعلیق درآورد.

از دیگر سوی ایران صریحا و مکررا اظهار داشته است که برنامه هسته‌ای این کشور تنها با هدف دستیابی به انرژی برای رشد جمعیت فزاینده خود بوده و هیچ گزینه نظامی در کار نیست.

جلیلی در همین ارتباط روز جمعه اظهار داشت: «ما خوش‌بین هستیم که گفت‌وگوهای هفته جاری با حضور نماینده آمریکا، گفت‌وگویی سازنده و نتیجه‌بخش باشد».

جلیلی در همین ارتباط و در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا‌ اظهار داشت: «آنچه برای ما مهم است رویکرد آنهایی است که قدم به مذاکره می‌گذارند. اگر آنها رویکردی سازنده در پیش گرفته و دست از رویه گذشته خود بردارند، تردید نکنید که گفت‌وگوهایی سازنده و مفید خواهیم داشت».

جلیلی که دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران است در این دیدار توسط علی باقری، معاون امور بین‌الملل این شورا همراهی می‌شود.

در همین راستا روز جمعه منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران حضور نماینده ایالات متحده در گفت‌وگوهای ژنو را «مثبت» ارزیابی کرد.

متکی گفت: «حضور ایالات متحده در گفت‌وگوهای ژنو نشان دهنده رویکردی مثبت نزد دولت این کشور نسبت به این مذاکرات است».

متکی ادامه داد: «اگر مذاکرات در همین مسیر ادامه پیدا کند، من امیدوارم که خروجی و حاصل مثبتی عاید همه شود».

سولانا و برنز، روز پنج‌شنبه همچنین به منظور کسب آمادگی برای گفت‌وگوهای پایان هفته (شنبه و یکشنبه) در بروکسل ملاقات کردند. 

کریستینا گالاچ سخنگوی سولانا در این رابطه گفت: «آقای سولانا در این دیدار به آقای برنز گفت حضور شما بی‌تردید تاثیر مثبتی در این مذاکرات خواهد داشت».

وی ادامه داد: «ما امیدواریم ایرانیان برای درک اهمیت این تصمیم، قدم به میدان مذاکره بگذارند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین