کد خبر: ۷۷۸۸۵۳
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷

"لیزر" برای پوست مضر است؟

یک متخصص پوست با بیان اینکه نور لیزر در طیف نورهای مرئی است، گفت: این نور برای سلولهای بدن خطری ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مهرداد ملک با اشاره به افزایش استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد، جوانسازی و برداشتن ضایعات پوستی، در خصوص آسیب های احتمالی آن، گفت: با توجه به اینکه نور لیزر در طیف نورهای مرئی قرار دارد، عملا این نور ضرر و آسیبی برای سلول‌های بدن به همراه ندارد.

وی افزود: طیف نورهای نامرئی مانند اشعه ایکس، اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز با توجه به نفوذی که در هسته سلولهای بدن و ژنوم آنها می توانند داشته باشند آسیب رسان هستند و باید در برخورد با آنها محافظت های لازم به عمل آید، اما در خصوص نور لیزر با توجه به مرئی بودن آن این خطرات وجود ندارد.

ملک گفت: از طرفی خود دستگاه لیزر هم واگرایی نور را کم کرده و نور فقط به سطحی که پزشک می خواهد تابانده می شود.

این متخصص پوست یادآور شد: آنچه در خصوص استفاده از لیزر مهم است شیوه استفاده از آن و نوع مهارت فردی است که از دستگاه لیزر استفاده می کند.

وی افزود: در صورتی که فرد مهارت کافی برای استفاده از دستگاه لیزر را نداشته باشد احتمال سوختگی و حتی تیرگی پوست پس از استفاده از لیزر وجود دارد، در همین راستا توصیه می شود حتما افراد برای انجام لیزر نزد پزشک متخصص مراجعه کنند.

ملک گفت: از طرفی باید متناسب با نوع پوست لیزر مخصوص آن انتخاب شود و نمی توان هر نوع لیزری را برای هر نوع پوستی به کار برد. بعنوان نمونه لیزری که برای برداشتن موهای زائد به کار می رود با لیزری که برای حذف ضایعات پوستی استفاده می شود متفاوت است و افراد باید به این مهم توجه داشته باشند.

وی یادآور شد: همچنین در خصوص هر نوع ضایعات و بیماری پوستی نمی توان از لیزر استفاده کرد و اولین راهکار در این زمینه استفاده از دارو است و در صورت عدم بهبودی و در صورت تشخیص پزشک می توان از لیزر استفاده کرد.

ملک گفت: با توجه به این موارد ماهیت لیزر برای پوست خطرناک نیست، اما نوع شیوه استفاده از آن و مهارت افراد در این زمینه می تواند در این زمینه موثر باشد.

این متخصص پوست در خصوص فواصل انجام لیزر برای برداشتن موهای زائد هم گفت: در این زمینه تشخیص پزشک حائز اهمیت است، چرا که لیزر در یک مرحله از رشد موها که "فاز آناژن" نام دارد موثر است و همه موها بطور یکسان با هم در این مرحله قرار ندارند و پزشک تشخیص می دهد که چه مدت طول می کشد که موهای بدن در این مرحله قرار گیرند و فواصل جلسات انجام لیزر تعیین می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین