کد خبر: ۷۷۹۰۲۲
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷

مدودف: هرگونه تجاوز به کریمه، اعلان جنگ علیه روسیه است

معاون شورای امنیت ملی روسیه اعلام کرد که هرگونه تلاش برای حمله به کریمه به مثابه"اعلان جنگ" علیه روسیه است.
مدودف: هرگونه تجاوز به کریمه، اعلان جنگ علیه روسیه است
آفتاب‌‌نیوز :

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه امروز سه شنبه در مصاحبه‌ با روزنامه روسی "Argumenty i Fakty" گفت که پیوستن احتمالی اوکراین به ناتو خطر بیشتری برای روسیه نسبت به عضویت سوئد و فنلاند دارد. وقتی از وی خواسته شد که این دو تهدید را ارزیابی کند، خاطرنشان کرد که "پاسخ روشن است. اوکراین برای کشور ما به عنوان عضو ناتو بسیار خطرناک تر خواهد بود."

وی به نقل از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، توضیح داد که اختلافات ارضی حل نشده و درک متفاوت از وضعیت سرزمینی دلیل آن بوده است. برای ما، کریمه بخشی از روسیه است و برای همیشه باقی است. هر گونه تلاش برای تجاوز به کریمه برابر است با اعلام جنگ علیه کشور ما. اگر یک کشور عضو ناتو دست به چنین کاری بزند این امر به یک جنگ علیه کل ائتلاف آتلانتیک شمالی ، جنگ جهانی سوم و یک فاجعه کامل بدل خواهد شد.

او هشدار داد که سوئد و فنلاند ممکن است با مسئولیت خود به ناتو بپیوندند و با عواقب آن مواجه شوند. پیوستن استکهلم و هلسینکی به ناتو هیچ تهدید جدیدی به ما اضافه نمی کند. این کشورها قبلاً روابطی با روسیه داشتند که می‌توان آن را کاملاً محترمانه و دوستانه نامید. البته در گذشته اتفاقات مختلفی رخ داده است. این سیاستمدار افزود: ما در حال حاضر هیچ مناقشه ارضی با این کشورها نداریم و پیش بینی هم نمی کنیم، هیچ دلیلی برای آن وجود ندارد. ناتو حتی بدون سوئد و فنلاند از قبل به مرزهای روسیه نزدیک بود. اما البته ما برای اقدامات متقابل آماده خواهیم بود. تجربه چندین دهه نشان می دهد که تشدید روابط با روسیه "بی معنی است و ارزان نیست".

تحریم‌ها

به گفته مدودف، روسیه می‌تواند صنعت خود را توسعه دهد و سوراخ‌های قابل توجهی در تحریم‌ها ایجاد کند.

او در این مصاحبه گفت: "این مطلقاً اولین بار در تاریخ ما نیست که با تمام توان تحت فشار قرار می گیریم. و ما فقط می‌توانیم روی منابع و هوش خود حساب کنیم. حتی در سخت ترین زمان ها. ما تسلیم فشار نشدیم و پرده آهنین مانعی برای ما نشد. و اکنون، من مطمئن هستم، همین اتفاق خواهد افتاد - ما می‌توانیم هم صنعت خود را توسعه دهیم و هم سوراخ‌های قابل توجهی در این پرده ایجاد کنیم.

به گفته مدودف، حاکمیت تکنولوژیکی این کشور یکی از شروط اصلی استقلال و امنیت روسیه است. به نظر او، این امر به ویژه برای زیرساخت های بسیار مهم و حوزه های استراتژیک اقتصاد حائز اهمیت است.

کریمه پس از برگزاری همه پرسی در مارس ۲۰۱۴ که در آن ۹۶ درصد از جمعیت کریمه و ۹۵ درصد از جمعیت سواستوپل به پیوستن به روسیه رای مثبت دادند، به روسیه ملحق شد، در حالی که اوکراین هنوز این شبه جزیره را بخشی از قلمرو خود می‌داند.

به گفته دیمیتری مدودف، دبیر شورای امنیت روسیه، لیتوانی مسئولیت کامل عواقب تصمیمات خود در مورد ممنوعیت ترانزیت کالا به کالینینگراد را بر عهده دارد، اما ویلنیوس برای فکر کردن در مورد آن حتی مکث نمی‌کند. حتی این گفته که لیتوانی فقط به دستورات عمل می‌کند، کمکی به آنها نکرد. این نشانه دیگری است که «لیتوانی اصلاً به عواقب اقدامات خود فکر نمی کند. اتحادیه اروپا حتی بر روی اقدامات تندی مانند ممنوعیت ترانزیت، با درک مشکلات احتمالی اصرار نکرد. با این حال لیتوانی در مقابل آمریکا تعظیم کرد و یک بار دیگر نگرش روس هراسی احمقانه خود را نشان داد. مسکو می تواند اقدامات اقتصادی انجام دهد که باعث شود اکسیژن برای همسایه بالتیکش قطع شود.

وی گفت: با صراحت می گویم که محدودیت ترانزیت بخشی از همان جنگ نیابتی است که غرب علیه روسیه به راه انداخت. طبیعتاً فدراسیون روسیه اقدامات تلافی جویانه انجام خواهد داد و این اقدامات بسیار سخت خواهد بود.

به گفته وی: بخش قابل توجهی از اقدامات تلافی جویانه احتمالی ماهیت اقتصادی دارد و می تواند اکسیژن را به همسایگان بالتیک که اقدامات خصمانه انجام داده‌اند قطع کند.

مدودف افزود: «تصمیم برای ممنوعیت ترانزیت کالاهای روسی با فهرست ۶۰ صفحه‌ای آن‌ها به قدری مشمئزکننده است که اظهار نظر درباره آن بی‌معنی است».

معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت: مخالفان روسیه انتظار دارند که مسکو یا در برابر آنها سر تعظیم فرود بیاورد یا اقتصادش سقوط کند، اما این اتفاق نخواهد افتاد. "روشن است که همه این محاصره‌ها و ممنوعیت ها درازمدت هستند. مخالفان ما منتظرند که یا در برابر آنها سر تعظیم فرود آوریم، یا اقتصاد ما فرو بپاشید. آنها به شهروندان خود اطمینان می دهند که "تحریم های جهنمی" علیه روسیه در راه هستند. من باید آنها را ناامید کنم: این اتفاق نمی‌افتد."

مدودف گفت که غرب "طبق معمول روسیه را دست کم می گیرد، یا به طور دقیق تر، افکار واهی را امتحان می کند."

این مقام روس تاکید کرد: اولین بار در تاریخ ما نیست که تحت فشار شدید قرار می‌گیریم، فقط باید به منابع و هوش خود تکیه کنیم، حتی در سخت‌ترین زمان‌ها نیز تسلیم فشارها نشدیم و پرده آهنین مانعی برای ما نبود، حالا من مطمئن هستم که همین اتفاق خواهد افتاد، ما می‌توانیم صنعت خود را توسعه دهیم و حفره‌هایی بزرگ در این پرده ایجاد کنیم.

وی درباره تحریم‌ها هم گفت که یکی از اولویت‌های امروز روسیه ایجاد محصولات و تولیدات داخلی است که امکان حذف خدمات وارداتی را فراهم می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین