کد خبر: ۷۷۹۱۳
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۳

پرداخت یارانه راهی برای انتخاب دوباره!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک اقتصاددان گفت: «دولت نهم برای انتخاب دوباره خود، سیاست‌های انسباطی را در اقتصاد اتخاذ می‌کند».

دکتر مهدی تقوی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت مستقیم یارانه موجب رشد بیشتر نقدینگی نخواهد شد؟ تصریح کرد: «دولت‌ها همواره در اواخر دوره مسئولیت خود برای پیروزی مجدد در انتخابات از سیاست‌های انبساطی استفاده می‌کنند تا با تزریق پول بیشتر رای و نظر مردم را به خود جلب کنند».

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به نظریه «ادوار سیاسی تجاری» تاکید کرد: «بر اساس این نظریه دولت‌ها و شخصیت‌های سیاسی به طور معمول پیش از برگزاری انتخابات با شعارهایی که حکایت از بهبود وضعیت اقتصادی مردم و به خصوص اقشار کم‌درآمد و متوسط دارد به میدان می‌آیند و پس از پیروزی در انتخابات سیاست‌های انبساطی را برای تزریق پول بیشتر در پیش می‌گیرند تا مردم احساس بهبود وضعیت اقتصادی را داشته باشند».

وی افزود: «دولت نهم نیز با چنین برنامه‌ای در انتخابات موفق به جلب نظر و آرای مردم شد و اما بعد از مدتی با مشاهده تورم زیاد بر اثر افزایش حجم نقدینگی سعی در تعدیل بودجه و حجم نقدینگی بازار کرد. بر همین اساس بانک مرکزی و رئیس جدید خود مظاهری سیاست انقباضی مالی را با سه قفله کردن منابع خود برای مهار نقدینگی و تورم در پیش گرفت که البته نارضایتی‌هایی نیز از سوی متقاضیان تسهیلات بانکی در پیش داشت».

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی با اشاره دوباره به نظریه ادوار تجاری سیاسی تاکید کرد:‌ «اکنون که دولت به پایان کار خود نزدیک می‌شود با در پیش گرفتن سیاست‌ انبساطی نخست خود، برنامه تزریق نقدینگی و پول در بازار برای کسب موفقیت سیاسی در انتخابات پیش رو و ماندن بر سر قدرت را دارد».

تقوی گفت: «پرداخت نقدی یارانه که چندی است از سوی دولت به عنوان یکی از محورهای طر ح تحول اقتصادی مطرح می‌شود نمونه‌ای از این سیاست‌ها است. این برنامه حتی در صورت اجرا نشدن می‌تواند تبلیغ و انگیزه‌ای برای جلب آرای مردم و پیروزی دوباره دولت باشد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۰
0
0
اميدوارم مردم خام نشوند.
ناشناس
|
-
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۰
0
0
اگر دولت واقعاً بخاطر مردم اين كار را مي كند، اين طرح را بعنوان يكي از برنامه هاي خود اعلام كند تا مردم در انتخابات رياست جمهوري راي خود را به آن اعلام كنند.
ناشناس
|
-
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۲
0
0
به اين ميگن يه دست و پا زدن حسابي!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین