کد خبر: ۷۷۹۱۵۱
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷

بلیت برخی پرواز‌ها از دسترس خارج شد

عضو هیأت مدیره جامعه تورگردانان همزمان با اجرای طرح بلیت دلاری هواپیما برای مسافران غیرایرانی، خبر داد که بخشی از ظرفیت و سهمیه بلیت مسافر ایرانی در برخی مسیر‌های هوایی از دسترس خارج شده است.
بلیت برخی پرواز‌ها از دسترس خارج شد
آفتاب‌‌نیوز :

اکبر غمخوار با اعتقاد بر این‌که اقدام شرکت‌های هواپیمایی برای دو نرخی کردن بلیت پرواز‌های داخلی از نداشتن تسلط مقام‌های بالادستی وزارت راه و شهرسازی ناشی می‌شود، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی به حدی بزرگ است که قطعا یک وزیر نمی‌تواند همه بخش‌های آن را اداره کند. وزارتخانه‌ای که سالی یک میلیون مسکن باید بسازد، زیرساخت راه‌آهن، ناوگان ریلی و جاده‌ای را باید توسعه دهد، مسؤولیت شرکت‌های هواپیمایی را دارد و هزار کار دیگر باید انجام دهد، دیگر چگونه می‌تواند روی موضوعی مثل نرخ دلاری بلیت هواپیما برای مسافر غیرایرانی تسلط و کنترل داشته باشد؟!

او با اشاره به مشکلات دو نرخی شدن بلیت پرواز‌های داخلی، افزود: وجه رایج کشور «ریال» است، درحالی که مسئولان تاکید بر تقویت پولی ملی دارد، اما شرکت‌های هواپیمایی برای تقویت پول آقای "بایدن" و دولت آمریکا قدم برداشته‌اند. شرکت‌های هواپیمایی اگر می‌خواهند نرخ بلیت را افزایش دهند و خوب گران کنند، چرا مسافر غیرایرانی را بهانه می‌آورند و قیمت‌ها را ارزی کرده‌اند. در کجای دنیا بلیت هواپیما دو نرخ متفاوت دارد و با نگاهی تبعیض‌آمیز عرضه می‌شود؟

غمخوار همچنین گفت: شرکت‌های هواپیمایی به جای این‌که صندلی‌های خود را به مسافر ایرانی بفروشند به خارجی‌ها می‌فروشند، طوری که از زمان اجرای این طرح، بخشی از صندلی‌ها و ظرفیت پرواز بعضی مسیر‌ها از دسترس خارج شده و در اختیار اتباع غیرایرانی قرار گرفته است. حتی به چارترکننده‌ها اعلام شده است ۵۰ درصد ظرفیت خود را به اتباع غیرایرانی‌ها بفروشند و به این صورت بخشی از ظرفیت را از دسترس خارج کرده‌اند. در واقع، برخلاف آنچه توجیه آورده‌اند که با این کار قرار است بلیت هواپیما و صندلی‌ها بیشتر در اختیار ایرانی‌ها قرار گیرد، برعکس، سهمی از شهروند ایرانی گرفته شده و برای اتباع غیرایرانی کنار گذاشته شده است. در اقدامی دیگر به آژانس‌ها اعلام کرده‌اند مطابق صورت جلسه انجمن شرکت‌های هواپیمایی در ۶ تیرماه ۱۴۰۱ فروش بلیت به اتباع غیرایرانی فقط از طریق دفاتر فروش و یا از طریق سایت رسمی شرکت هواپیمایی امکان پذیر است و فروش از طریق آژانس هواپیمایی و مسافرتی ممنوع است.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی افزود: چنین وضعیتی که در ناهماهنگی کامل با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز پیش آمده است، نشان می‌دهد وزیر راه تسلط و کنترلی روی شرکت‌های هواپیمایی ندارد. باید در این‌باره اقدام عاجلی صورت گیرد. ما از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز توقع داریم سریع و صریح اقدام کند و موانع توسعه ورود گردشگران خارجی به کشور را برطرف کند. انتظار داریم از صنف و صنعت گردشگری دفاع کند. متاسفانه از زمانی که این خبر منتشر شده است، هیچ حرکت دلگرم‌کننده‌ای را از طرف وزیر شاهد نبودیم. ورود گردشگران خارجی به ایران بعد از دو سه سال محدودیت، دوباره از سرگرفته شده بود، قطعا این اقدام شرکت‌های هواپیمایی سرآغازی برای ارزی شدن نرخ سایر بخش‌ها خواهد بود و عاقبت خوشی برای کشور و به‌ویژه پول ملی نخواهد داشت.

او با اشاره به منع سفر شهروندان برخی کشور‌های اروپایی و آمریکایی به ایران، بیان کرد: اگر ما دنبال توسعه گردشگری از طریق کشور‌های همسایه هستیم باید موانع را برداریم، نه این‌که سنگ‌های بزرگتری در مسیر قرار دهیم. همین حالا بلیت یکطرفه تهران ـ مشهد به حدود سه میلیون تومان رسیده است، قطعا با این رویه مزیت رقابت‌پذیری ایران در منطقه از بین می‌رود و به مرور شاهد خواهیم بود اتباع کشور‌های همسایه به جای ایران، ترکیه را جایگزین کنند، هم ارزان‌تر از ایران تمام می‌شود، هم آب و هوای بهتری دارند و هم می‌توانند خانوادگی تفریح کنند. مزیت ایران به‌ویژه در بین کشور‌های منطقه، قیمت ارزان آن بوده و با این روش همین مزیت هم از بین می‌رود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین