کد خبر: ۷۷۹۱۶
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۲
شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت

ایران دو راه بیشتر ندارد؛ همکاری یا تقابل

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سرویس بین الملل: نخستین روز تازه ترین دور مذاکرات ایران و قدرت های بزرگ جهانی که با حضور نماینده ایالات متحده نیز همراه بود در حالی خاتمه یافت که بر اساس اظهارات غالب دیپلماتهای حاضر در این دیدار، نتیجه چندانی عاید طرفین نگشته است اگر چه همین کارشناسان فضای این مذاکرات را در قیاس با مذاکرات پیشین، سازنده و روبه جلو توصیف کردند.

از همین رو و در پایان این مذاکرات، واشنگتن ایران را به «رویارویی و انزوای بیشتر» تهدید کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، وزارت امور خارجه آمریکا اندکی پس از پایان روز نخست این مذاکرات برای ایران دو گزینه تعریف کرد: «یا باید مشوق‌ها را بپذیرد و یا با انزوای بیشتری مواجه شوید».

«شان مک کورمک» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، دیروز اندکی پس از پایان روز نخست این مذاکرات در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: «ما امیدواریم مردم ایران درک نمایند که رهبران آنها چاره‌ای جز انتخاب میان همکاری و یا انزوای بیشتر ندارند».

«خاویر سولانا» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پایان این دیدار خبر از پیشنهادی داد که به موجب آن در ازای توقف نصب و راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید، ایران با تحریم‌های تازه‌ای مواجه نگردد.

همچنین «سرگئی کیس لیاک» معاون وزیر خارجه روسیه که در این مذاکرات حضور داشت در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «نووستی» اظهار داشت: «ما طی دو هفته باقیمانده این مذاکرات، انتظار شنیدن پاسخی منطقی از سوی ایران را داریم».

از سوی دیگر از واشنگتن خبر می‌رسد که «مک کورمک» گفته است آقای «برنز» حامل «یک پیام ساده و صریح» از سوی کاخ سفید برای تهران است: «گفت‌وگو و مذاکره تهران-واشنگتن تنها در صورتی رخ خواهد داد که ایران غنی‌سازی را متوقف نماید».

گفتنی است روز نخست این مذاکرات از سوی «سعید جلیلی» مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان «سازنده و رو به پیشرفت» توصیف شده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین