کد خبر: ۷۷۹۵۴
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۸

اعتراض دامداران فارس به جهاد کشاورزی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جمعی از دامداران فارس در اعتراض به عدم افزایش قیمت شیر و گوشت و آنچه که سیاست های ناکارآمد توزیع یارانه می نامیدند، صبح روز یک‌شنبه در مقابل جهادکشاورزی فارس تجمع کردند. 

به گزارش خبرنگار آفتاب از شیراز، عبدالکریم رضوی رئیس جهادکشاورزی فارس پس از این تجمع در میان دامداران معترض حاضر شد و تایید کرد که علت برخی از مشکلات متوجه استان و برخی ناشی از سیاست های ملی است. 

او در حالی که تاکید می کرد که انتقادات دامداران به مدیران اتحادیه ها باید از طریق انتخاب مجدد مدیران رفع شود و ربطی به جهادکشاورزی ندارد،خاطرنشان کرد: «هر تصمیمی را که اتحادیه های دامداران برای توزیع یارانه ها و خوراک دام بگیرند، قبول داریم و هیچ دخالتی در این امر نمی کنیم». 

اشاره عبدالکریم رضوی درباره توزیع یارانه ها و خوراک دام معطوف به این خواسته معترضان بود که می خواستند یارانه ها بر اساس میزان تحویل شیر، گوشت به دامدار پرداخت شود. 

دامداران معترض در این تجمع گفتند که در استان فارس یارانه های مستقیم حمایت از دامداران به شرکت های تولیدی خوراک دام پرداخت می شود. 

دامداران معترض معتقد بودند که به دلیل کاربرد اوره و مواد نامرغوب در خوراک دام تولیدی، تولید شیر افت کرده است. 

استخری،یکی از دامداران معترض گفت: صنعت گاو شیری فارس در حال فروپاشی است. او افزود: «قیمت شیر و گوشت بیش از یکسال است که هیچ تغییری پیدا نکرده اما هزینه های نهاده های امور دام 120 درصد رشد داشته است». 

استخری تاکید کرد که دامدار باید علوفه مورد نیاز و هزینه های کارگری و خدماتی مثل آب، برق و حمل و نقل ار نقدی پرداخت کند اما واحدهای تولیدی لبنیات پول شیر را 2 ماهه به دامدار پرداخت می کنند. 

این دامدار معترض ،معاونت امور دام جهادکشاورزی فارس را متهم کرد که به جای حمایت از دامدار از واحدهای تولید خوراک دام حمایت می کنند. 

او همچنین خواستار توقف واردات گوشت به کشور شد و گفت: «مسئولان دولتی به جای اتخاذ سیاست های وارداتی، از تولید کننده داخلی حمایت کنند». 

استخری با انتقاد از ادامه صادرات یونجه از کشور گفت: «در حالی یونجه را به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می کنیم که اولاً در بحران خشکسالی قرار داریم، ثانیاً نیازهای داخلی بسیار بالاست و ثالثاً دامدار اماراتی هر کیلو شیر خود را به یک هزار دینار می فروشد که با آن امکان خرید هرگونه علوفه ای را از هر جای دنیا دارد». 

او افزود: «دولت باید قیمت شیر و گوشت را متناسب با هزینه های تولید تعیین کند». 

بر پایه این گزارش یکی دیگر از کشاورزان معترض که خواست نامش فارش نشود، گفت که اداره برق هزینه های برق مصرفی دامداری ها را به صورت تجاری محاسبه می کند در حالی که دامداری فعالیتی زیرمجموعه بخش کشاورزی است. 

او خواستار آزادسازی نرخ علوفه و سبوس شد و گفت: «دولت با حذف سیاست یارانه، قیمت همه نهاده ها را آزاد کند و به جای آن شیر و گوشت را هم به قیمت تمام شده از دامدار خریداری کند». 

این دامدار معترض گفت: «در همه جای دنیا قیمت یک کیلو شیر را بر اساس نرخ 3 کیلوگرم جو تعیین می کند اما در شرایط فعلی در کشور ما یک کیلو شیر 360 تومان از دامدار خریداری می شود و یک کیلو جو 460 تومان به دامدار فروخته می شود». 

او تاکید کرد که صنعت لبنیات فارس با اعتصاب های خاموش خود، کمر دامداران را شکسته اند.
این دامدار تایید کرد که صنعت لبنیات فارس هم هم به وضعیت و سیاست های موجود دولت معترض است و با اتحاد خود اعتصاب خاموشی را آغاز کرده است.

او «کاهش حجم تحویل شیر و پرداخت پول شیر دامداران را با فاصله های طولانی » را مستند اعتصاب خاموش صنعت لبنیات فارس اعلام کرد و گفت که این اتفاق باعث شده که دامدار هم توان تولید خود را از دست دهد. 

این دامدار با تاکید کرد که قیمت شیر و گوشت باید بر اساس نرخ تورم و قیمت نهاده های دامداری تعیین شود. او گفت: «بانک های استان در سال جاری در های خود را به روی دامدار و کشاورز بسته اند و هیچ تسهیلاتی به دامداران پرداخت نمی کنند ضمن اینکه باز پرداخت تسهیلات گذشته به رغم اعلام معافیت های دیر کرد از سوی دولت را به اجرا گذاشته و حتی جریمه دیرکرد برای دامدار و کشاورز تعیین می کنند». 

عبدالکریم رضوی رئیس جهادکشاورزی فارس در بین تجمع کنندگان تاکید کرد که پس از انجام کار کارشناسی روی قیمت 580 تومان به ازاء هر کیلو شیر به تفاهم رسیده ایم که از سوی وزارت جهادکشاورزی به دیگر نهادهای تصمیم گیر موضوع اعلام شده و منتظر تصمیم گیری آنها هستیم. 

این تجمع پس از چند ساعت پایان یافت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین