کد خبر: ۷۷۹۵۷۵
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰
فاصله فوق نجومی درآمد‌های مردم عادی با برخی ورزشکاران

دست‌های خالی، پا‌های میلیاردی/ قرارداد برانکو چهار میلیارد، قرارداد یحیی ۴۰ میلیارد؟

قرارداد‌های نجومی بازیکنان فوتبال لیگ برتر این روز‌ها حواشی بسیار زیادی به راه انداخته است؛ قرارداد‌هایی چند ده میلیارد تومانی که در مقایسه با زندگی طبقات متوسط و حتی بالای اقتصادی جامعه زمین تا آسمان فاصله دارد. هرچند برخی از اهالی فوتبال سعی می‌کنند از این ارقام و اعداد به بهانه‌های مختلف دفاع کنند، اما بعضی از این اعداد و ارقام به‌قدری بالاست که حتی واکنش‌های بسیاری از اهالی فوتبال را به دنبال داشته است.
دست‌های خالی، پا‌های میلیاردی/ قرارداد برانکو چهار میلیارد، قرارداد یحیی ۴۰ میلیارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

درحالی‌که برای بسیاری از افراد جامعه در شرایط تورمی کنونی داشتن درآمد هفت میلیون تومانی برای سر کردن یک ماه زندگی رقم بسیار دشوار است، در روز‌های گذشته قرارداد ۷۰ میلیارد تومانی محمد دانشگر برای بازی در تیم سپاهان اصفهان مطرح شد. این رقم در همان ابتدای رسانه‌ای شدن، آن‌قدر عجیب و بالاتر از حد قرارداد‌ها به نظر می‌رسید که می‌شد حدس زد مسئولان این باشگاه آن را تکذیب می‌کنند. این اتفاق نیز افتاد و روابط عمومی این باشگاه اعلام کرد که نه‌تن‌ها قرارداد بازیکن مورداشاره برای سه فصل بسیار پایین‌تر از مبلغ اعلام‌شده بود بلکه سپاهان در نقل و انتقالات چنین رقمی خرج نمی‌کند.

قرارداد برانکو چهار میلیارد، قرارداد یحیی ۴۰ میلیارد؟

اما تکذیب یک قرارداد پرونده قرارداد‌های فوق نجومی در فوتبال را نمی‌بندد. خبر دیگری از قرارداد ۴۰ میلیارد تومانی علیرضا بیرانوند دروازه‌بان تیم ملی که مجدداً به پرسپولیس بازگشته است، موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت. همچنین اعلام شد یحیی گل محمدی سرمربی تیم پرسپولیس برای دو فصل حضور در این تیم قرارداد ۴۰ میلیارد تومانی بسته است. بااین‌حال باشگاه پرسپولیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که قرارداد ۴۰میلیارد تومانی برای سه فصل است؛ اما همین رقم نیز در مقایسه با قرارداد سرمربی پیشین پرسپولیس رقمی بسیار بالاست. رقم ثابت قرارداد برانکو ایوانکوویچ سرمربی پیشین پرسپولیس در فصل ۲۰۱۹ – ۲۰۱۸ حدود ۸۰۰هزار یورو، معادل حدود چهار میلیارد تومان بود.

قرارداد بازیکنان چند برابر استاندارد است؟

این اعداد و ارقام اعتراض بسیاری از اهالی فوتبال را نیز به دنبال داشته است. امیر عطابخش، مدیرعامل باشگاه پیکان در مورد شرایط نقل‏‌وانتقالاتی لیگ برتر گفت: اگر از من بپرسید بهترین بازیکن لیگ برتر چقدر می‏‌ارزد، می‏‌گویم بین ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار دلار. این یعنی یک بازیکن خوب لیگ برتری نهایتا باید شش میلیارد تومان دستمزد بگیرد، اما الان یک بازیکن ۲۲میلیارد تومان قرارداد بسته که این نشان می‏‌دهد خیلی فراتر از ارزش واقعی است.
بعدازاین واکنش‌ها زمزمه‌هایی مبنی بر تعیین سقف قرارداد هشت میلیارد تومانی از سوی سازمان لیگ مطرح شد. صادق درودگر عضو هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال می‌گوید: سقف قرارداد برای بازیکنان ملی‌پوش بالاتر از هشت میلیارد تومان است و برای بازیکنان غیر ملی‌پوش پایین‌تر. او در واکنش به اینکه با این حساب بیش از نیمی از قرارداد‌هایی که تا الان امضاشده، غیرقابل ثبت خواهد بود، می‌گوید: این در چارچوب وظایف دستگاه‌های نظارتی است که اقدام کنند. بااین‌حال اظهارات رئیس حراست فدراسیون فوتبال در این خصوص کمی گنگ به نظر می‌رسد. محمدحسین حمیسی درباره افزایش بی‌رویه مبلغ قرارداد بازیکنان در فصل جدید لیگ برتر می‌گوید: حراست فدراسیون طبق تعامل با سازمان لیگ به این مسائل ورود خواهد داشت. تمام موارد مطرح شده را بررسی کرده و بر اساس منافع و مصالح فوتبال کشور اقدام خواهیم کرد. رئیس حراست فدراسیون فوتبال اضافه می‌کند که باشگاه‌ها هنوز در مرحله نقل و انتقالات هستند و قرارداد‌های خود را برای سازمان لیگ ارسال نکرده‌اند، اما پس از دریافت قراردادها، تلاش می‌کنیم قبل از صدور کارت بازی برای بازیکنان همه ارزیابی‌های لازم را صورت داده و به جمع‌بندی نهایی برسیم. هر موضوعی که به‌صرف و صلاح فوتبال ملی و باشگاهی نباشد محکوم است و با یک نظر کارشناسی با آن برخورد خواهد شد.

دفاع عجیب علی دایی از قراردادها

اما ازجمله افرادی که به دفاع از قرارداد‌های نجومی اهالی فوتبال پرداخته‌اند علی دایی کاپیتان اسبق تیم ملی است. او در یک مصاحبه مطبوعاتی به اوضاع‌واحوال اقتصادی و کاهش ارزش پول کشور اشاره‌کرده و گفته: الان قیمت یک‌خانه در منطقه یک تهران ۳۵میلیارد تومان است؛ یک بازیکن چقدر باید بدود و بازی کند تا بتواند چنین شرایطی برای خودش داشته باشد؟ تازه اگر ۱۰سال مداوم بازی کند و چنین قرارداد‌هایی ببندد.

او با بیان اینکه اسم قرارداد‌های الان میلیاردی است، ابراز کرد: حدود سه، چهار سال قبل قیمت دلار ۴-۳هزار تومان بود. الان هم اگر قرارداد فوتبالی‌ها سه میلیارد باشد، چه می‌شود؟ به نظرم اصلاً قرارداد میلیاردی معنا ندارد. میلیاردِ الان را باید با میلیون سال‌های قبل مقایسه کنیم. به نظر من کسانی که الان موجب خوشحالی مردم می‌شوند و با تمام وجودشان کار و تمرین می‌کنند، از خیلی مسائل می‌گذرند و همچنین فاصله زمانی کوتاهی در دوران بازی و فعالیت ورزشی دارند، حقشان است چنین قرارداد‌های میلیاردی را بگیرند. ما نسبت به فوتبال سراسر دنیا کمتر پول می‌دهیم و ورزشکاران ما دریافتی کمتری دارند.

علی دایی که سابقه بازی در لیگ آلمان را دارد، با اشاره به دوران حضورش در فوتبال این کشور عنوان کرد: من اگر در آلمان می‌ماندم و با توجه به مالیاتی که پرداخت می‌کردم، الان حدود ۱۰هزار یورو به خاطر بازنشستگی پول می‌گرفتم، ولی آیا در ورزش کشور ما چنین چیز‌هایی هست؟ اگر هست به من بگویید. تعداد ورزشکارانی که پول میلیاردی می‌گیرند، زیاد نیست. یک ورزشکار و فوتبالیست در همه جای دنیا در بهترین مکان زندگی می‌کند و بهترین امکانات را دارد. الان برای یک خانه صد متری در منطقه یک تهران باید ۳۵میلیارد تومان پول بدهید. یک ورزشکار باید چند سال بدود که یک خانه صد متری بگیرد؟ یک بازیکن نهایتاً ۱۰سال بتواند این قرارداد‌ها را ببندد.

آقای دایی مگر چند نفر در حد شما در ایران داریم؟

اظهارات علی دایی خود انتقاداتی را به دنبال داشته است. سؤالاتی متوجه علی دایی خواهد بود که او در اظهارات خود به آن‌ها نپرداخته است. علی دایی که تا این اواخر رکورد گل‌های ملی در جهان را به نام خود ثبت کرده بود در حالی از درآمد ۱۰ هزار یورویی بازنشستگی در آلمان سخن گفته که تعداد بازیکنان کنونی فوتبال که در سطح و کلاس او پا به توپ هستند انگشت‌شمارند. آیا مقایسه قرارداد بازیکنان تیم‌های فوتبال در شرایطی که لیگ برتر ایران با لیگ‌های حرفه‌ای جهان فاصله بسیار زیادی دارد منطقی است؟ مضافاً آنکه درآمد‌های بازیکنان لیگ‌های اروپایی را نباید نسبت به هزینه‌های زندگی در اروپا ارزیابی کرد؟ حال‌آنکه اعداد و ارقام مطرح شده برای فوتبالیست‌های داخلی بعضاً با معادل‌سازی دلار و یورو انجام می‌شود، اما هزینه‌های زندگی به تومان خواهد بود.

ماندن بازیکنان سطح بالا در لیگ برتر منطقی است؟

از سوی دیگر بسیاری معتقدند برخی قرارداد‌های بازیکنان و مربیان باشگاه‌های لیگ برتری محرمانه تلقی می‌شود و این در حالی است که ارقام قرارداد بازیکنان شاغل در لیگ‌های خارجی همه شفاف است و با جزییات و بند به بند توسط رسانه‌ها منتشر می‌شود. اتفاقاً علی دایی در سخنان خود به نکته قابل‌توجهی اشاره‌کرده است.

او از کسر مالیات از درآمد فوتبالی حرفه‌ای در صورت زندگی در آلمان صحبت کرده درحالی‌که هنوز که هنوز است وضعیت پرداخت مالیات بسیاری از بازیکنان فوتبال در داخل مشخص نیست. سؤال آخر آنکه؛ بهتر نیست بازیکنی در سطح باشگاه‌های اروپایی است و از آن باشگاه‌ها هم پیشنهاد دارد، در همان باشگاه‌ها با قرارداد‌های نجومی پا به توپ باشد تا در رقابت با بازیکنان سطح بالای جهانی به سهم خود سطح فوتبال ملی کشور را نیز ارتقا دهد؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین