کد خبر: ۷۷۹۶۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
معاون فرهنگی آموزش و پرورش قزوین:

شاهد ازدواج دانش‌آموزان ۹ و ۱۰ ساله هستیم

من فکر می‌کردم در آن منطقه به خاطر فقر و نیاز است که دختر را به خانواده همسرش می‌سپارند و با ازدواج او موافقت می‌کنند، اما دیدم اتفاقا خانواده‌ها خیلی متمول و دارا هستند، ولی یک آداب و رسوم و فرایندی آنجا اتفاق افتاده که رویکرد آن‌ها کودک همسری شده و جزو باورها و اعتقادات آن‌ها شده است.
شاهد ازدواج دانش‌آموزان ۹ و ۱۰ ساله هستیم
آفتاب‌‌نیوز :

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین درباره ازدواج زودهنگام در این استان و ترک تحصیل دانش‌آموزان گفت: در یکی از مناطق ازدواج ۹ ساله و ۱۰ ساله‌ها را داریم؛ دخترهایی که با پسرهای ۱۶-۱۷ ساله ازدواج می‌کنند و بعد از ۴-۵ سال خیلی از اینها متارکه می‌کنند و زندگی‌هایشان بهم می‌ریزد.

حجت الاسلام والمسلمین «حسین محمدزاده» معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین در گفت‌وگو با ایلنا درباره برنامه‌های تابستانی این استان برای دانش‌آموزان گفت: سه اداره‌ کل با عنوان «قرآن، عترت، نماز»، «فرهنگی هنری» و «امور تربیتی، مشاوره و مراقبت‌ها» داریم که در طول سال هرکدام ماموریت‌هایی دارند و در تابستان و اوقات فراغت نیز ماموریت‌های ویژه و خاصی را به عنوان کارویژه‌های سال به آن‌ها معرفی می‌کنیم.

همچنین زیر مجموعه‌ای که به عنوان ۱۴ منطقه آموزش و پرورش در قزوین داریم، معاونان پرورشی مناطق و نواحی تمام موارد و نسخه‌هایی که در اداره کل و وزارتخانه مصوب شده و به آن‌ها ارائه می‌شود را اجرا می‌کنند.

محمدزاده با اشاره به اینکه امسال در اداره قرآن، عترت و نماز چند برنامه ویژه دارند، اظهار کرد: ۱۶ دارالقرآن داریم که در سالهای گذشته و با شیوع کرونا برخی از آن‌ها فعال نبوده‌اند در طول سال تحصیلی امسال که شرایط آموزش در مدارس حضوری شد، ما این ۱۶ مدیر دارالقرآن را برخط کردیم و جلسات چندین‌ ساعته با آن‌ها داشتیم و زیرساخت‌ها و نیازها و اعتبارات و هزینه کردهایی که برای فعالیت در تابستان لازم بود را چه به لحاظ نیروی انسانی و چه به لحاظ اعتبارات ویرایش کردیم و امسال برای اولین بار هر ۱۶ دارالقرآن فعال هستند و عضو دانش آموز می‌پذیرند.

او تصریح کرد: یکی دیگر از ماموریت‌هایی که در حوزه عترت، قرآن و نماز داریم این است که با توجه به عید غدیر و ماه محرم برنامه‌هایی در این زمینه خواهیم داشت. در محرم آیین‌های هیئتی ما بسیار فعال هستند و درصدد هستیم که مقدمات را تا آغاز محرم فراهم کنیم و هیئت ارزشمند دانش آموزی را با محوریت سازمات تبلیغات اسلامی که با آن‌ها تفاهم‌نامه داریم، اوقاف و حوزه‌های علمیه، هیئات مذهبی و… در استان قزوین بتوانیم رویکردهایی را به لحاظ مبانی هیئت‌های مذهبی برای دانش‌آموزان درنظر بگیریم. «احلی من العسل» یکی از همین برنامه‌هاست که قرار است از ششم محرم آن را اجرا کنیم. در رابطه با کانون‌ها بحث قرآن، عترت و نماز را با هم همراه کردیم تا فعالیت متمرکز داشته باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین با تاکید بر اینکه یکی از ماموریت‌های بزرگ حوزه فرهنگی و هنری این معاونت احیای اردوگاه‌های دانش‌آموزی است، گفت: آمد و شد دانش‌آموزان به این اردوگاه‌ها همراه با اولیاهای آن‌ها در قالب برنامه‌های اردویی خواهد بود. ما این برنامه‌ها را با خانواده‌ها چیدیم که دردسر مجوز هم وجود نداشته باشد. اولیا در واقع حامیان ما در این طرح می‌شوند. اردوها را یک روزه طراحی کردیم که مسئله بیتوته شب هم نباشد که خودش تسهیل کار است. این اردوها مهارت محور هستند و هم مباحث علمی هم تفرج و تفریح در آن دیده شده و دانش آموزان مهارت‌های لازم را در اردوگاه کسب می‌کنند. سرودهای آیینی و جمعی بخشی دیگر از برنامه‌های ماست.

او در ادامه درباره اداره مشاوره و امور تربیتی و مراقبت‌ها یادآور شد: عمده کار ما در اداره مشاوره و امور تربیتی و مراقبت‌هاست که آسیب‌های شدیدی داریم و رفتارهای پرخطری اتفاق می‌افتد. همچنین بحث هدایت تحصیلی از پایه نهم به دهم که بچه‌ها نیازمند هدایت و ارشاد هستند را بررسی می کنیم. همچنین هدایت خانواده‌ها که در این زمینه مداخله سرسختی دارند را در دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره) به عنوان طرح پایلوت در نظر گرفتیم و دانش آموزان می‌توانند همراه با اولیا حضور پیدا می‌کنند و توجیهات لازم آنجا اتفاق می‌افتد.

او در ادامه در رابطه با ازدواج زودهنگام دختران و ارتباطش با مقوله ترک تحصیل گفت: این مسئله بسیار مهم است. اتفاقا ما در یکی از مناطق به صورت فراوان شاهد ازدواج زودهنگام و کودک همسری هستیم. من فکر می‌کردم در آن منطقه به خاطر فقر و نیاز است که دختر را به خانواده همسرش می‌سپارند و با ازدواج او موافقت می‌کنند، اما دیدم اتفاقا خانواده‌ها خیلی متمول و دارا هستند، ولی یک آداب و رسوم و فرایندی آنجا اتفاق افتاده که رویکرد آن‌ها کودک همسری شده و جزو باورها و اعتقادات آن‌ها شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین ادامه داد: ما در همان منطقه ازدواج ۹ساله و ۱۰ ساله‌ها را داریم؛ دخترهایی که با پسرهای ۱۶-۱۷ساله ازدواج می‌کنند و بعد از ۴-۵ سال خیلی از اینها متارکه می‌کنند و زندگی‌هایشان بهم می‌ریزد. ما چون این منطقه را رصد کردیم به این موضوع نیز ورود پیدا کردیم برای اینکه این آسیب نباید فراگیر شود. آسیب‌های عجیبی داریم؛ دانش آموزی که می‌داند در ۱۰-۱۱ سالگی ازدواج خواهد کرد، از روند ابتدایی تحصیل، از مدرسه کنده می‌شود و شایق به ادامه تحصیل نیست.

او افزود: بعد از آن آسیب‌های متارکه از شوهر وجود دارد همچنین آسیب‌های اجتماعی، شخصی و فردی که ایجاد می‌شود پس لرزه‌های غیرقابل تحمیلی می‌تواند داشته باشد. ما به این موضوع ورود پیدا کرده‌ایم و تبیینی برای خانواده‌ها و دانش آموزان گذاشته‌ایم تا فهم زندگی مشترک برایشان ایجاد شود؛ اینکه اگر شاغل باشند، تحصیل کرده باشند، اگر شرایط علمی خوب برای خودشان ایجاد کنند، می‌توانند جایگاه اجتماعی پیدا کنند و در انتخاب همسر تصمیم‌گیر باشند نه اینکه تحت لوای مادر و پدرشان نتوانند تصمیم بگیرند. این افراد اگر دیپلم یا کارشناسی بگیرند و بلوغ فکری و ذهنی و اجتماعی پیدا کنند، در فرایند ازدواج هم می‌توانند موفق‌تر عمل کنند.

محمدزاده در خاتمه یادآوری کرد: همچنین نمونه‌هایی از دانش آموزان مناطق دیگر که ازدواج نکرده‌اند و تحصیلاتشان را تکمیل کرده‌اند و برآیند قشنگ‌تری از اجتماع دارند را به آن منطقه معرفی کرده‌ایم و برایشان الگوسازی شده که اگر این مدلی زندگی کنند، ازدواج مطمئن‌تر و تشکیل خانواده مطمئن‌تری خواهند داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
7
17
آدم فهمیده ایه این حجه الاسام محمد زاده. لطفا کار فرهنگی بیشتر بکنید. این دخترای 14-15 ساله که جدا میشن قطعا باعث بروز ناهنجاریهای اجتماعی توی شهر و دیارشون میشن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین