کد خبر: ۷۷۹۹۸۱
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷

"اوقات فراغت" بچه‌ها را چطور پُر کنیم؟

یک روانشناس بالینی با اشاره به اهمیت اوقات فراغت، از والدین خواست که حتما برنامه ریزی جدی برای فرزندان خود در این ایام داشته باشند.
آفتاب‌‌نیوز :

نسرین جابر قادری با اشاره به اهمیت اوقات فراغت برای سلامت جسمی و روانی کودکان و نوجوانان، گفت: در برخی روزهای سال بویژه در تابستان با توجه به تعطیلی مدارس، کودکان و نوجوانان بازه های زمانی در اختیار دارند که عملا در این روزها کار خاصی برای انجام دادن ندارند و باید به نحوی سرگرم شوند.

وی افزود: این زمان‌هایی که از آن با عنوان "اوقات فراغت" یاد می شود هم می تواند به روش سالم سپری شده و هم می توان استفاده نادرستی از آن داشت، بنابراین لزوما اوقات فراغت مفید نیست و اگر خوب از این فرصت استفاده نشود حتی می تواند آسیب زا هم باشد، بنابراین بسیار مهم است که والدین حتما برای اوقات فراغت فرزندان خود برنامه ریزی داشته باشند تا فرزندان آنها بیشترین بهره را از این فرصت ببرند.

جابرقادری در خصوص نحوه برنامه ریزی برای مفیدسازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان نیز گفت: نکته مهم در این برنامه ریزی این است که حتما بخشی از اوقات فراغت به مسافرت، تفریح و بازی اختصاص داده شود.

وی افزود: کودکان به شادی و نشاط نیاز دارند و باید در ایام اوقات فراغت برای آنها تفریحات سالم و مسافرت و گردش لحاظ شود.

این روانشناس خاطرنشان کرد: در کنار تفریح و سفر باید بخشی از اوقات فراغت به یادگیری یک نوع ورزش، هنر و یا مهارتی که مورد علاقه کودکان و نوجوانان باشد، اختصاص یابد.

جابر قادری خاطرنشان کرد: این کسب مهارت و هنر و ورزش برای کودکان زیر شش سال از اهمیت کمتری برخوردار است و توصیه می شود عمده اوقات فراغت این دسته از کودکان بیشتر به بازی و فعالیت های بدنی اختصاص یابد، اما در خصوص کودکان بالای شش سال و نوجوانان حتما برنامه های یادگیری باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی افزود: در خصوص کودکان دبستانی توصیه می شود که در ایام اوقات فراغت روی مسائل فرهنگی، اجتماعی و دینی آنها کار شود. بطور مثال این ایام فرصت خوبی است که آموزه های دینی به آنها آموزش داده شود و آنها را با مسائل اجتماعی مثل نحوه برخورد با دیگران و... آشنا کرد.

جابر قادری گفت: همچنین این ایام فرصت خوبی است که یادگیری یک نوع ورزش، مهارت و هنر مورد علاقه کودکان برای آنها شروع شود تا در دوران نوجوانی هم آن را ادامه دهند.

این روانشناس گفت: در خصوص برنامه ریزی اوقات فراغت نوجوانان باید قدری مدیریت بیشتری اعمال شده و همه چیز دارای چارچوب باشد.

وی افزود: در این دوران یادگیری یک مهارت و هنر و یا ورزش باید حتما لحاظ شده و در این برنامه ها حتما باید فعالیت های بدنی هم لحاظ شود، چرا که بعد از تعطیلات شاهد اضافه وزن در بسیاری کودکان و نوجوانان هستیم.

جابر قادری با هشدار نسبت به افزایش استفاده از فضای مجازی در اوقات فراغت، گفت: متاسفانه بسیاری والدین برای از سرباز کردن فرزندان خود یک گوشی و تبلت دست آنها داده و آنها را با فضای مجازی و بازی های رایانه ای تنها می گذارند که بسیار خطرناک است.

وی تاکید کرد: استفاده از فضای مجازی باید برای کودکان ممنوع شده و برای نوجوانان هم بصورت محدود و مدیریت شده باشد.

این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: اگر کودکان و نوجوانان از فضای مجازی دور باشند برای پرکردن اوقات فراغت خود سراغ سرگرمی ها و کارهای دیگر می روند و می توانند بهره بیشتری از این ایام ببرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین