کد خبر: ۷۸۰۰۶
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۵
خسرو شکیبایی بر می‌گردد

هفت بار دیگر فرصت دیدار با شکیبایی بر روی پرده سینماها

شکیبایی با «آشیانه سیمرغ»به خانه ها می‌آید
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مروری بر آثار به نمایش درنیامده خسرو شکیبایی شاید راهی تازه باشد تا از او گفتن کهنه و تکراری نشود و جایگاهی که در طول سه دهه بازیگری از آن خود کرده مورد تجزیه و تحلیلی در خور قرار بگیرند. 

به گزارش سرویس هنر آفتاب به نقل از ایسنا، این روزها که هنوز یک هفته هم از درگذشت خسرو شکیبایی نگذشته مرور بر کارنامه سینمایی و تلویزیونی این بازیگر فقید به کرات از سوی روزنامه و رسانه‌های مختلف انجام شده است.

این میان پیدا کردن زوایای جدید برای گفتن و نوشتن و یاد کردن از شکیبایی به نظر هوشمندانه و در عین حال کاربردی‌تر می‌آید. راهی که کمک کند تا از او گفتن کهنه نشود و جایگاهی که در طول سه دهه بازیگری از آن خود کرده در آثار مکتوب مورد تجزیه و تحلیلی در خور قرار گرفته و باقی بماند. 

«شب» به كارگردانی رسول صدر عاملی از جمله این فیلم هاست كه سال گذشته در جشنواره بیست و ششم فیلم فجر حضور داشت.

شكیبایی دراین فیلم در كنار عزت‌الله انتظامی و امین حیایی كه سه نسل بازیگری را شكل می‌دهند؛ ایفاگرنقش صاحب یک زائرسرای قدیمی در مشهد است كه اتاقی را در اختیار گروهبانی كه یک مجرم سابقه‌دار را به همراه دارد قرار می‌دهد. 

شکیبایی در این فیلم با چهره پردازی خاص نقش سیدرضا سرایدار یک زائرسرا را بازی می‌کند که تفکری خاص دارد که او را وامی دارد یک مجرم را برای زیارت حرم آزاد کند. نقشی خاص که حضور این بازیگر را با توجه به شناسنامه و خاستگاه نقش و تلاشی که وی برای دور شدن از مولفه های آشنای بازیگری خود انجام می دهد، برجسته می‌کند. 

این فیلم از جشنواره فجر جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول را برای امین حیایی و جوایزی چون جایزه ویژه مجمع هنرمندان خراسان و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد را به دست آورد. طبق آخرین خبرها قرار است این فیلم اواسط پاییز به اکران عمومی در سینماهای تهران در بیاید. 

خسرو شكیبایی اخیرا هم در فیلم دیگری به تهیه‌كنندگی جهانگیر كوثری بنام «حیران» حضور پیدا كرد.

این فیلم به كارگردانی شالیزه عارف‌پور و بازی باران كوثری و مهرداد صدیقیان احتمالاً در جشنواره فیلم فجر امسال به نمایش درخواهد آید.

حیران به روایت قصه دختری روستایی به نام ماهی می‌پردازد. او با جوان مهاجر افغانی با نام حیران آشنا می‌شود و با وجود مخالفت‌های خانواده با او ازدواج می‌كند، پیوندی كه پیامدهای بسیاری را به‌دنبال دارد. 

«دوشیزه باران» به کارگردانی محمدعلی سلیمان‌تاش داستان پسری جوان به نام سام است که پس از آشنایی با دختری به نام آناهیتا متوجه می‌شود او فرزند کورش کبیر است و همراه یکدیگر به پاسارگاد می‌روند. فرید بهنام، خسرو شکیبایی، جمشید مشایخی، چکامه چمن‌ماه، رامتین خداپناهی، امیرحسین مدرس، مارال فرجاد، فخرالدین صدیق شریف، شیوا خنیاگر، مهران رجبی و انوشیروان ارجمند از بازیگران فیلم هستند.

این فیلم با پایان مراحل فنی قرار بود در بیست و ششمین جشنواره فجر به نمایش دربیاید که با محقق نشدن این امر هنوز زمانی مشخص برای اکران آن اعلام نشده است.
 
«نسکافه داغ داغ» با نام قبلی «آهنگی برای مادربزرگ» ساخته محمدعلی قوی‌تن است. این فیلم فضایی شاد و موزیکال دارد و داستان آن درباره زنی جوان به نیکتا است که به گویندگی برنامه‌های عروسکی علاقه دارد، اما همسرش که یک کارخانه عروسک سازی را اداره می‌کند با او مخالفت می‌کند. او به کمک استاد خود آقای بندری با نقش آفرینی خسرو شکیبایی راه حلی تازه پیدا می کند.

در این فیلم یکتا ناصر، خسرو شکیبایی، افسانه چهره‌آزاد، داود اکرامیان، السا سحرخیز و محمد اللهیاری بازی می‌کنند. این فیلم قرار بود سال گذشته به نمایش دربیاید که محقق نشد و در آن یکتا ناصر نقش پیرزنی 75 ساله را ایفا می‌کند. قرار است این فیلم پس از پایان اکران «همیشه پای یک زن در میان است» در گروه سینمایی قدس به نمایش دربیاید. 


اما شكیبایی در جلد سوم ستاره‌ها به نام «ستاره بود» به كارگردانی فریدون جیرانی هم حضور داشته كه تنها در بخش میهمان جشنواره بیست و چهارفیلم فجردر سال 84 به نمایش درآمده است.

او دریكی از نقش‌های اصلی این فیلم نقش سرایدار یكی از تماشاخانه‌های قدیم تهران را بازی می‌كند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: شخصی بارها خبرنگار روزنامه تماس می‌گیرد و می‌گوید یكی از ستاره‌های قدیمی سینمای ایران بنام است.

اندیشه فولادوند، امین حیایی، مرتضی احمدی، داریوش اسدزاده، مهین بزرگی و فهیمه راستگار دیگر بازیگران این فیلم هستند. 

شكیبایی در فیلم «دایناسور» پرویز شیخ‌طادی هم در كاركتری طنز ظاهر شده و نقش هنرمند سرشناسی را به نام خوشنویس دارد كه تصمیم می‌گیرد؛ چک بی‌محل تهیه‌كننده‌اش را با زور اسلحه از بانک نقد كند.

او در این فیلم در كنار جهانگیر الماسی، رویا افشار و شقایق فراهانی به ایفای نقش پرداخته است كه احتمالا این فیلم هم در جشنواره بیست و هفتم حضور خواهد داشت. 

«دل‌شكسته» دیگر فیلم آماده‌ی اكران این هنرمند است كه در بخش میهمان جشنواره بیست و ششم به نمایش درآمد.

او در این فیلم كه نخستین ساخته بلند علی رویین تن است؛ نقش پدر دختر دانشجویی به نام نفس را بازی می‌كند كه دچار تحول می‌شود.

شهاب حسینی، بیتا بادران، محمود پاک‌نیت، رضا رویگری و فریبا كوثری دیگر بازیگران این فیلم هستند. 

این فیلم در بخش میهمان بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر و همچنین برای اعضا انجمن روزنامه نگاران مسلمان به نمایش درآمد و آماده اکران است ولی هنوز زمانی دقیق برای نمایش عمومی آن اعلام نشده است. 


«آشیانه سیمرغ» به کارگردانی شهرام اسدی تنها مجموعه‌ای است که این بازیگر فقید آماده پخش دارد. مجموعه روایتگر زندگی شیخ بهایی در سه مقطع کودکی، نوجوانی و کهنسالی در 32 قسمت است که ساخت آن از اوایل دهه هشتاد بر اساس طرحی از محسن دامادی آغاز و در سال 84 به پایان رسید.

قرار بود این مجموعه سال 86 پخش شود که معاون سیما از حذف 15 قسمت و تبدیل کردن آن به یک مجموعه 17 قسمتی به دلیل رعایت نکردن برخی ضوابط و استانداردها و ریتم کند مجموعه خبر داد. در این مجموعه علی نصیریان، خسرو شکیبایی، فاطمه گودرزی، دانیال حکیمی، سپنتا سمندریان، لادن مستوفی، کورش تهامی و رویا تیموریان بازیگران اصلی هستند.

نقش دوران کهنسالی شیخ بهایی را نصیریان بازی می‌کند و شکیبایی و گودرزی نقش پدر و مادر او را بر عهده دارند. این مجموعه هم اکنون در مرحله تدوین نهایی است و زمان دقیق پخش آن نامشخص است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین