یک گمانهزنی که باید آن را بسیار بدبینانه و همراه با سوءظن دانست اینست که عدهای این سفر را برای کسب تکلیف و دریافت رهنمود دانستند. به نظر میرسد اصحاب این نوع گمانهزنیها باید در نگاه خود به اقدامات مسئولین کشورشان تجدیدنظر اساسی نمایند و عینک بشدت تیره و تاری که به چشم دارند را کنار بگذارند. جمهوری اسلامی ایران یک کشور مستقل است که در پرتو انقلاب اسلامی سیاست خارجی خود را بر مبنای اصل «نه شرقی – نه غربی» بنا کرده و براساس اراده خود و به اقتضای منافع کشور تصمیم میگیرد و عمل میکند. در این تصمیمگیریها ممکن است اشتباهاتی هم وجود داشته باشد، ولی متهم کردن مسئولین سیاست خارجی به تبعیت از خارجیها قضاوتی غیرمنصفانه درباره آنان است.
گمانه دیگری که مطرح شد این بود که مسئولان هیات مذاکرهکننده ایرانی خواستند با این سفر، امتیازاتی در زمینه حل مشکلات به وجود آمده در اثر تحریم شدن روسیه توسط آمریکا و اروپا به مسکو بدهند تا در مقابل، حمایت مسکو را در مذاکرات برجامی داشته باشند. این گمانهزنی هم با توجه به اینکه روسیه بعد از جنگ اوکراین با روسیه قبل از جنگ اوکراین، تفاوت زیادی دارد بعید به نظر میسد با واقعیت منطبق باشد. تعامل جمهوری اسلامی ایران با هر کشور دیگری برای خنثیسازی تحریمها اقدام قابل تحسینی است. با روسیه هم اگر تعاملی برای مقابله مشترکی با تحریمکنندگان دو کشور صورت بگیرد، اقدام پسندیدهایست، ولی از آنجا که روسیه در شرایط کنونی قدرت و نفوذی در سطح بینالمللی و در مجموعه دولتهای عضو برجام ندارد، برای این مقابله مشترک نمیتوان ما بازای قابل اعتنائی برای موضوع برجامی ایران متصور شد.
سومین گمانهزنی این بود که عدهای گفتند و نوشتند هیات ایرانی با سفر به مسکو درصدد مشورت کردن با روسها و هماهنگ نمودن موضع دو کشور ایران و روسیه در چگونگی ادامه دادن مذاکرات برجامی به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب جمهوری اسلامی ایران است. این گمانهزنی را شاید بتوان تا حدودی محتمل دانست، ولی این واقعیت را باید در کنار چنین گمانهای پذیرفت که انجام این قبیل سفرها بدون آنکه توضیحی درباره اصل سفر، محتوای مذاکرات و نتیجه آنها به افکار عمومی داده شود، میتوانند زمینهساز شایعات و قضاوتهای نابجا و ناروا باشند. همه میدانیم که دولت جمهوری اسلامی با فعالیتهای برجامی، اعم از مذاکرات و مشورتها و تعاملات، درصدد حل مشکلی است که خارج شدن آمریکا توسط دولت ترامپ از برجام به وجود آورده و میخواهد تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ایران را لغو کند. این هدف و هر اقدامی که برای رسیدن به آن در مراحل مختلف صورت بگیرد، قابل مطرح کردن با مردم هستند و نباید چیزی را از مردم پنهان کرد. با شفافسازی و اهمیت دادن به افکار عمومی، میتوان جلوی شایعات را گرفت و مانع تاثیرگذاری القائات و گمانهزنیهای سوءظنبرانگیز در اذهان جستجوگر مردم شد.
یک نارسائی مشهود که در عملکرد دولتها و ازجمله دولت کنونی وجود دارد، ضعف در اطلاعرسانی بموقع و دقیق در زمینه موضوعات مورد توجه مردم است. طبعاً از خلای که به خاطر این ضعف در جامعه پدید میآید، رسانههای بیگانه حداکثر بهرهبرداری را به عمل میآورند و گمانهزنیها و قضاوتهای مختلف نیز جای خود را در افکار عمومی باز میکنند. این ضعف باید برطرف شود و اطلاعرسانی دولتی با شفافیت کامل و پرهیز از پنهانکاری صورت بگیرد. مردم، صاحبان اصلی کشور و انقلاب و نظام هستند و از آنها محرمتر به مسائل کسی نیست. اگر صادقانه، شفاف و بموقع به مردم خبررسانی شود و اطلاعات لازم با دقت در اختیارشان قرار گیرد، تمام راهها بر ابهامآفرینیها و شایعهپراکنیها مسدود خواهند شد.
درخصوص سفر رئیس هیات مذاکرهکننده برجامی کشورمان به مسکو اگر توضیح قانعکنندهای وجود دارد به اطلاع مردم برسانید و اگر سخن روشن و قابل قبولی ندارید، بهتر است از این قبیل سفرها پرهیز شود تا زمینه برای گمانهزنیها و قضاوتهای ابهامآفرین فراهم نگردد و طرف روسی هم با انتشار خبر و عکسهای جلسه گفتگو درصدد بهره برداری سیاسی و تبلیغاتی به نفع خود برنیاید و نتواند چنین وانمود کند که تمام راهها به مسکو ختم میشوند!