کد خبر: ۷۸۰۱۹۹
تعداد نظرات: ۴۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
چه نفعی دارد اگر حجاب همچنان یک چالش باقی بماند؟

تابستان داغ و دستورهای جنجالی درباره زنان؛ در مشهد چه خبر است؟

محسن برهانی، استاد حقوق دانشگاه تهران در واکنش به نامه معاون دادستان مشهد در توئیتر نوشت: «عدم ارائه خدمات به افراد بد حجاب در اداره ها و بانک ها جرم و مصداق ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی است. درصورت تحقق جرم - دستور دهنده و تقاضا کننده معاون در جرم و قابل پیگرد قانونی است.»
تابستان داغ و دستورهای جنجالی درباره زنان؛ در مشهد چه خبر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

تصویر نامه‌های دستور دادستان در مشهد برای ایجاد محدودیت ارائه خدمات به زنان در فضای مجازی بین کاربران دست به دست می‌شود. از چهره‌ها و تحلیلگران سیاسی تا کارشناسان اجتماعی و فرهنگی و شهروندان عادی، هر کدام نظری در این خصوص در فضای مجازی منتشر کرده‌اند؛ خلاصه بحثی داغ بالا گرفته و نظرات نیز اکثرا انتقاد و ابراز تاسف و شگفتی است... برخی حمایت کرده‌اند و برخی نیز به پیامدهای خطرناک اینگونه اقدامات برای کشور و دو قطبی شدن فضای جامعه اشاره کرده‌اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ علاوه‌بر دادستان مشهد، اظهارات تهدیدآمیز استاندار فارس درباره حجاب نیز انتقادهایی در پی داشته است. ایمانیه با بیان اینکه "انتظار می‌رود در ادارات کل، فرمانداری‌ها و بدنه دولت رعایت پوشش اسلامی مدنظر باشد"، به سازمان‌ها و ادارات تا پایان تیرماه برای برطرف کردن مسائل مرتبط با حجاب و پوشش و رفع ایرادات احتمالی مهلت داد و هشدار داد: کسانی که نمی‌توانند در چارچوب حرکت کنند، بروند مرخصی بدون حقوق بگیرند تا زمانی که بتوانند به قوانین احترام بگذارند.در بحث قوانین دینی برخوردهای غیرعقلانی و غیرمنطقی نداریم و هرچه در دین خدا گفته شده از سر دلسوزی برای مردم است و اگر تذکری هم داده می‌شود برای جلوگیری از تباهی‌هاست.(جزئیات بیشتر) همچنین بعد از ماجرای تجمع نوجوانان در شیراز، بستن کافه‌ها و ... در استان فارس و برخی شهرهای دیگر کشور افزایش یافته است.

اما اقداماتی که درباره زنان در مشهد صورت گرفته، بازتاب گسترده‌تری داشته است. معاون دادستان مشهد با ارسال نامه‌ای به فرمانداری مشهد از فرماندار خواست که ارائه خدمات به افراد بدحجاب را در «اداره‌ها و بانک‌ها» ممنوع کنند.

دیروز اسماعیل رحمانی معاون دادستان مشهد گفته بود: «نامه‌ای به فرمانداری ارسال کرده‌ایم و از فرماندار مشهد خواسته‌ایم که خدمات به افراد بدحجاب را در اداره‌ها و بانک‌ها ممنوع کنند. در این‌باره مدیران و رؤسای اداره‌ها و بانک‌ها موظف هستند به افرادی که بدون حجاب شرعی در اداره‌ها و ... حاضر می‌شوند خدمتی ارائه ندهند.»

ممانعت از ورود زنان بدحجاب به مترو

امروز نیز تصویر نامه‌ای منتشر شده که براساس آن، معاون دادستان مشهد به فرماندار این شهر نوشته: «مراتب جلوگیری از ورود بانوان فاقد حجاب شرعی به شهردار ابلاغ شده و فرمانده نیروی انتظامی جهت برخورد با مجرمین اعلام آمادگی کرده است. کوتاهی مامورین که منجر به پذیرش وضعیت مجرمانه و ترویج ابتذال باشد، ترک فعلی است که بر طبق ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی قابل پیگرد قضایی است»

دستورهای جنجالی درباره زنان؛ در مشهد چه خبر است؟

دستور دادستان مشهد برای ایجاد محدودیت ارائه خدمات به برخی زنان، واکنش‌ها و انتقادهایی را در پی داشته است.

نقض قانون از سوی دادستان؟

محسن برهانی، استاد حقوق دانشگاه تهران در واکنش به نامه معاون دادستان مشهد در توئیتر نوشت: «عدم ارائه خدمات به افراد بدحجاب در اداره‌ها و بانک‌ها جرم و مصداق ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی است. درصورت تحقق جرم - دستوردهنده و تقاضاکننده معاون در جرم و قابل پیگرد قانونی است.»

براساس ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی؛ "هر یک از مقامات و مأمورین وابسته به نهادها و دستگاههای حکومتی‌ که برخلاف قانون، آزادی شخصی افراد ملت را سلب کند یا آنان را از حقوق مقرر در قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران محروم نماید، علاوه بر انفصال از خدمت و محرومیت یک‌ تا پنج سال از مشاغل حکومتی به حبس از دو ماه تا سه سال محکوم خواهد شد."

عباس عبدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی نیز در توئیتی نوشت: «این‌که دادستان متوجه غیرقانونی بودن چنین دستوری نباشد، یا باشد و دستور دهد، فاجعه‌بار است. قوه قضائیه و دادسرای انتظامی قضات باید علیه او اقدام قضایی و اداری کنند.

عباس عبدی همچنین در یادداشتی نوشته است:  در روز‌هایی که گزارش‌های بانک مرکزی از اعطای وام‌هایی با مدت زمان باز پرداخت ده‌ها ماهه، بامدت خواب زیاد، سود‌هایی بسیار پایین و بدون بازپرداخت، و بدون وثیقه مناسب و با مبالغ صد‌ها وهزاران میلیارد تومانی را شاهدیم، صدا از دیوار درآمد از این ستاد در نیامده است، ولی در همان زمان تعدادی نوجوان در یک زمین ورزش جمع شده و حضورشان به گونه‌ای است که مخالف هنجار‌های مورد نظر این ستاد است، به همین دلیل ستاد امر به معروف و نهی از منکر چنان بیانیه‌ای صادر کرده است که گویی چند صد میلیارد تومان اختلاس شده است جالب اینکه چهار دهه پس از تسلط کامل بر آموزش و پرورش و منبر و مسجد، صداوسیما و انتشارات و کتاب و فیلم و... طلبکارانه خواهان روشنگری نهاد‌های مرتبط با عفاف و حجاب شده‌اند! فراموش کرده‌اند که وضعیت حجاب در رژیم گذشته آزاد بود و حتی بی‌حجابی نیز تبلیغ می‌شد، ولی حساسیت رساله امام در فریضه امر به معروف و نهی از منکر، بر مساله حکومت و ظلم و ستم و فساد‌های کلان متمرکز بود. نه اینکه برای ایشان حجاب مهم نبود که بود، ولی در جامعه‌ای که چنین گزارش وحشتناکی از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شود و آب از آب تکان نمی‌خورد پرداختن به موضوعاتی، چون سبک زندگی تعدادی جوان که خود و پدران و مادران‌شان نیز در این ساختار بزرگ شده و آموزش دیده و اجتماعی شده‌اند، قابل تامل است....متاسفانه به‌صورت رسمی و آشکار دستور می‌دهند که به زنان مثلا بدحجاب خدمات اداری و بانکی داده نشود، و با این کار خود قانون را نقض می‌کنند و کسی هم از آنان بازخواست نمی‌کند و درعین حال انتظار دارند که دیگران مطابق مُرِ قانون رفتار کنند. بزرگ‌ترین منکر، نقض قانون از سوی صاحبان قدرت است.(جزئیات بیشتر)

این تصویر از صف ون‌های گشت ارشاد در میدان ولیعصر تهران بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشته است.

تابستان داغ و دستورهای جنجالی درباره زنان؛ در مشهد چه خبر است؟

چه نفعی دارد اگر حجاب همچنان یک چالش باقی بماند؟

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا نیز در یادداشتی نوشته است: موضوع «حجاب» از آغازین ماه‌های بعد از پیروزی انقلاب به عنوان یک چالش مطرح بود و سیاست‌هایی که در برابر آن اتخاذ شد، گاهی سخت‌گیرانه، گاهی تسامح‌گرایانه و گاهی به‌شکل «سفت کن، شل کن» بوده است. نتیجه همه آن تدابیر و رفتار‌ها همین وضعیتی است که اکنون با آن مواجهیم. یعنی متدینین از اوضاع ناراضی‌اند، اپوزیسیون به‌دنبال تشدید چالش است؛ روشنفکران به رهاکردن آن معتقدند و حاکمیت تقریباً بلاتکلیف است. اگر «حجاب» همچنان یک چالش مهم باقی بماند و انرژی فراوانی صرف آن شود، برای جامعه چقدر نفع دارد؟ و آیا جامعه عفیف‌تر و باحجاب‌تر می‌شود؟ این سوال آنگاه مهم‌تر می‌شود که حجاب گاهی از یک موضوع اجتماعی ـ فرهنگی به سوژه‌ای سیاسی و حتی امنیتی تبدیل می‌شود و آنگاه حکم گره‌ای را پیدا می‌کند که با دست باز نمی‌شود. برخی از صاحب‌منصبان دینی با طرح این موضوع که حجاب یک حکم شرعی است درپی اجرای آن به هر قیمتی هستند و معتقدند که در این مسیر به تکلیف شرعی خود عمل می‌کنند. آیا اظهارات این قشر، با فتاوای برخی بزرگان مراجع که معتقدند به ضرورت، حتی می‌توان فروع دین را موقتا تعطیل کرد، در تباین نیست؟ مثلا سال‌ها پیش بنا به ضرورت، حج را متوقف کردیم. قطعا حجاب به‌لحاظ اهمیت در درجات بعدی حج قرار دارد. این بیان بدین معنا نیست که باید حجاب را تعطیل کرد، بلکه اشکالی است بر ادعای مطرح شده توسط برخی روحانیون که باید مورد توجه قرار بگیرد.(جزئیات بیشتر)

بگیر وببند‌های تابستانه

سیدمحمدعلی ابطحی، فعال سیاسی نیز در یادداشتی نوشت: بگیر وببند‌های تابستانه برای دختران و زنان این کشور، بی‌حرمتی به دختران ایران و بی حرمتی به همه ایران است. دختران و زنان ایران بالغ‌تر از آن هستند که دیگران برای پوشش آن‌ها تصمیم بگیرند. چه نفوذی‌هایی پشت این تصمیمات هستند؟ دختران و زنان و مادران آینده ونسل‌های آینده را به هر چه نام دین دارد بدبین می‌کنید. ما توقع دینی کردن جامعه را از شما نداریم. بی‌دینی اجباری را به جامعه تحمیل نکنید.  ستاد امر به معروف برخلاف نظر رهبری که معروف را تعریف کرده‌اند، همچنان ستاد انگیزه‌های جنسی است و منکری جز حجاب نمی‌شناسد. ته مانده آبروی دین را هم گویا اینها قرار است از بین ببرند.(جزئیات بیشتر)

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
7
133
فقط دین گریزی را بیشتر و ملت را روبروی حاکمیت قرار می دهید و تمام.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
127
17
چرا این حقوقدانان بزرگوار فراموش می‌کنند که مطابق ماده 638 قانون مجازات اسلامی بی حجابی در ملا عام جرم است. از این بزرگواران سوال می‌شود که اگر فردی در حال مستی یا قداره به دست وارد ادارات دولتی شده و درخواست خدمات کند برخورد با وی چگونه باید باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
قانون اساسی مبنای همه قوانین است
حقوق اولیه مصزح در قانون اساسی را نمی توان با قوانین عادی از بین برد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
قیاس مع الفارق است و شال و روسری با قمه قداره و مستی متفاوت. لطفا کمی بیاندیشید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
اصلا خودت فهمیدی چه گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
خودت میگی بی حجابی ثانیا مستی چه ربطی به حجاب داره یعنی کسی که حجابش کمه مسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
بی حجابی؟ الان کی بی حجابه؟
ناشناس
|
-
|
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
9
87
بعد می گفتن اینها خیابون رو جدا نمی کنند دیوار نمی کشن دیدن که همش راست بود اینها ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
دیوار کجا بود الان میگن کشف حجاب نکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
بله. خر که از پل گذشت، دیوار هم برگشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
112
17
خواهش میکنم آفتاب از بد حجابی حمایت نکن
بخدا خانواده ها دیگه خسته شدن از بس که گفتن دخترم ، خواهرم و مادرم حجابت رو رعایت کن و متاسفانه هیچ ارزشی برای غیرت مرد و عواقب وحشتناک بی حیایی قائل نیستن ،
بابد دیگه گشت ارشاد درست و حسابی وارد بشه
باید حمایت رسانه ای بشه
متاسفانه اصلاح طلبان بدون ارائه راهکاری برای حل معضل بد حجابی فقط دارن حمایت از بدحجابی میکنن
دست وردارین خواهشا
فردای این مملکت با ماداران و دختران و خواهران با عفت و حیا ساخته میشه

شما دارین با این کارتون توهین به ارزش زنان جامعه میکنین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
سلام یکی از دوستان متدین بنده که سالهاست در قرآن و حدیث مطالعات وسیعی داشته می‌فرماید در هیچ جای قرآن و احادیث حتی مشکوک نظری درباره اجباری بودن این فریضه نبوده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
بدحجابی معضل نیست
ای کاش راجع‌به معضلات واقعی جامعه هم حساس بودین. فقر، بیکاری
تعریف شما از عفت و حیا با تعریف اکثریت مردم از این واژگان فرق داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
8
7
با توجه به اینکه افراد طرفدار حذف قانون حجاب قادر به تعیین مرز اجبار قانونی نیستند(مثلا فقط مو آزاد باشد یا بیشتر و تا کجا) حفظ همین حال کنونی در قانون حجاب چالش کمتری دارد تا وضع قانون جدید...چالش های تغییر در زمان اراده برای تغییر معلوم میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
5
47
یک سوال بزرگ ،چرا ...با این کارش خودشو مقابل عده ای قرار میده و به قول معروف باعث دشمن تراشی میشه ؟ چون در دهه شصت هم نیستیم که اکثریت مردم خواهان حجاب باشند و این اقدام باعث محبوبیت بشه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
6
71
آیندگان شرمسار این صحنه های ... خواهند شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
ما شرمسار آیندگان خواهیم بود.
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
6
87
دستورالعمل افزایش فشارها بر مساله ی حجاب فقط با هدف منحرف کردن خشم و توجه مردم و درگیر کردن مردم با یکدیگر و انحراف اذهان عمونی از بی کفایتی و ناکارآمدی دولت و مجلس انقلابی طراحی شد و کاربرد دیگه ای نداره.
پاسخ ها
سیامک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
آفرین دقیقا همین است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
دقیقا . احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
4
67
اگرنیروهای توانمندداین چنینی دارید بهتر است جلوی گرانفروش هارا بگیرید وبیش از این مردم را با... ذله نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
4
36
با این مواد های صنعتی جدید که در حال متاسفانه استفاده است واعصاب و روان پایین خیلی به دختران جوان گیر ندید
majd
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
2
52
قانون را به رخ هم نکشید ان چیزی مهم است مملکت است که ... . واین طرز تفکر یقینا به جایی نخواهد رسید بلکه انزوای ایران را بیشتر می کند و نوه های ما هم روی توسعه را نخواهند دید. وقتی مملکتی در گیر معیشت وپوشش باشد توسعه کجا خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
ایا توسعه کشور با بی حجابی محقق می شود؟!
ناشناس
|
Canada
|
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
4
64
انتخاب لباس حق است ...
مردم ... اجباری نمی خواهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
انچه در خیابان می بینیم بی لباسی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
ناشناس 12: 09 . توی استخری عزیز من. بیا بیرون !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
53
6
ترویج فساد در جامعه اسلامی سازمان‌ یافته است/ باید در مقابل این تهاجم گسترده اقدامات بازدارنده صورت گیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
53
10
برعکس تفکر اصلاح طلبان مردم مخالف فساد درخیابانها هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
از منفیهات معلومه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
36
5
دوست عزیز بی حجابی با مستی یا قداره بندی مقایسه نشده است. سوال این است فردی در حال ارتکاب جرم و نقض قانون به مراکزی که باید قانون در آنجا مراعات شود وارد شده و درخواست خدمات می‌کند. در این صورت تکلیف چیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
جوک قشنگی بود ! وظیفه ارائه خدمات به عمومه که مالک کشور و خدمات دهندگان و مسئولان بالادستی آنها هستند
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
2
42
به این خبرها میگن خبرهای انحرافی تا ذهن مردم را به مسیرخاص انحراف بدهند وباعث میشود موضوعات اصلی از ذهن مردم دور شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
گرونی دولت برخلاف وعده تورم تک رقمی
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
6
50
راه حل همه این مباحث یک رفراندوم ساده است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
تو اصلا میدونی رفراندوم دقیقا یعنی چه؟ اولین بار کجا رفراندوم برگزار کرد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
0
15
وقتی میدانند آنچه قول دادند پوچ است و عملی نیست، آنوقت به مردم گیر میدهند. بره ها را به مرگ میگیرند تا به تب راضی شوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
18
3
همزمان با اجتماعات در حمایت از حجاب، سایت افتاب و بی حجاب ها موضوع دینی و عقلی حجاب پوشش را داغ کرده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
8
3
در مشهد چه خبر است؟؟؟؟
وای وای
بیا و ببین
پروژه جدیده مبارک باشه. میبینم هماهنگ با هم شروع کردین به شلوغ کاری که آی بردن و کشتن و گرفتن و...
یه کم عقبیا... بقیه بیشتر دارن کار میکنن.
فرض کن من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
2
14
فشار وتنشهای اجتمابی جهت نارضایتی عمومی است تا مردم از عصبانیت در انتخابات بعدی شرکت نکنند وباحضور حد آقای بازهم خود بر مسند بمانند...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین