کد خبر: ۷۸۰۲۵۲
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲

گفتگوی بورل با وزیر خارجه ازبکستان

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز سه‌شنبه با ولادیمیر نوروف، وزیر امور خارجه ازبکستان گفتگوی تلفنی انجام داده و به او در خصوص ناآرامی‌های عمومی در جمهوری خودمختار "قره قالپاقستان" ناشی از طرح اصلاحات بالقوه قانون اساسی، به بحث پرداخت.
گفتگوی بورل با وزیر خارجه ازبکستان
آفتاب‌‌نیوز :

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در توییتر نوشت: "با نوروف، وزیر امور خارجه ازبکستان درباره وضعیت ازبکستان گفتگو کردیم. من از بابت ضایعات جانی و تلفات به بار آمده در نوکوس متاسفم. این مهم است که تنش زدایی انجام شده درباره حقایق تحقیق شود. از ازبکستان خواستم تا اصلاحات فراگیر قانون اساسی را ادامه دهد."

به گزارش اسپوتنیک، اعتراضات در شهر نوکوس، مرکز جمهوری قره قالپاقستان، جمعه گذشته شدت گرفت و به دنبال آن هزاران نفر در نزدیکی بازار مرکزی این شهر تجمع کردند تا آزادی یک وبلاگ نویس محلی که برای اعتراضات علیه اصلاحات قانون اساسی فراخوان داده بود را مطالبه کنند. معترضان بر این باورند که در صورت تصویب این اصلاحات، جمهوری قره قالپاقستان ممکن است حق خود برای جدایی از ازبکستان را از دست بدهد. این تجمعات تا چند روز اخیر ادامه یافت و در جریانش ۱۸ نفر کشته و ۲۴۳ نفر زخمی شدند.

شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان اصلاحیه قانون اساسی این کشور را در اواخر سال ۲۰۲۱ مطرح ساخت و پیشنهاد برگزاری همه پرسی تا پایان سال ۲۰۲۲ را داد. این بسته شامل بیش از ۲۰۰ اصلاحیه در ۶۴ ماده قانون اساسی، از جمله بند تمدید دوره ریاست جمهوری از پنج به هفت سال، لغو مجازات اعدام و ممنوعیت استرداد اتباع ازبکستان به کشورهای خارجی است.

روز دوشنبه، مجلس سفلای پارلمان ازبکستان به تمدید بحث سراسری در مورد پیش نویس اصلاحات قانون اساسی به مدت ده روز تا ۱۵ ژوئیه و حفظ بندهای قانون اساسی در مورد خودمختاری جمهوری قره قالپاقستان، طبق درخواست معترضان، رأی داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین