کد خبر: ۷۸۰۳۴۵
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷

دیدار عباس و هنیه در الجزائر

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس دفتر سیاسی جنبش اسلامی حماس در جریان حضور خود در جشن‌های سالگرد استقلال الجزایر پس از سال‌ها با هم دیدار کردند.
دیدار عباس و هنیه در الجزائر
آفتاب‌‌نیوز :

شامگاه سه‌شنبه عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر نشستی را برگزار کرد که در آن محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین با هیئتی از جنبش مقاومت اسلامی (حماس) به ریاست اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش تلویزیون رسمی الجزایر، این نشست در غرب پایتخت این کشور و در حاشیه شرکت هیئت فلسطینی در جشن شصتمین سالگرد استقلال این کشور از فرانسه در ۵ ژوئیه ۱۹۶۲ برگزار شد.

در این نشست علاوه بر عباس و هنیه، زیاد عمر معاون، نخست وزیر، ماجد فرج، رئیس اطلاعات، محمد الهباش، رئیس دادگستری فلسطین و سامی ابوزهری رهبر حماس حضور داشتند.

تلویزیون الجزایر صحنه‌هایی را از این نشست پخش کرد که در آن عباس، هنیه و بقیه رهبران در کنار رئیس جمهور الجزایر دیده شدند. با اینحال در این گزارش به جزئیات این گفتگوها اشاره نشد.

فلسطین از تابستان ۲۰۰۷، زمانی که دولت وحدت ملی فروپاشید و حماس کنترل نوار غزه را به دست گرفت، با توجه به اختلافاتی که هنوز با جنبش آزادیبخش ملی فلسطین (فتح) به رهبری محمود عباس وجود دارد، عملا به دوقسمت سیاسی تقسیم شده است.

خبرگزاری رسمی فلسطینی نیز به نوبه خود اعلام کرد که عباس در دیدار با تبون، علاوه بر بررسی ‌راه‌های تقویت و گسترش روابط دوجانبه، به تعدادی از مسائل منطقه و بین‌المللی مورد اهتمام مشترک نیز پرداخت.

در همین راستا، حماس در بیانیه‌ای کوتاه در وب سایت خود اعلام کرد که رئیس جمهور الجزایر در حاشیه جشن سالگرد استقلال الجزایر با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیداری برادرانه داشت.

ماه‌ها پیش، الجزایر تلاش‌های میانجی‌گری را برای آشتی میان جناح‌های مختلف فلسطینی، به منظور آماده‌سازی برای کنفرانسی قبل از نشست سران کشورهای عربی که در نوامبر آینده در الجزایر برنامه‌ریزی شده بود، آغاز کرد.

باید خاطرنشان کرد عباس در دسامبر ۲۰۲۱ از الجزایر بازدید کرد و دو طرف در آن زمان توافق کردند تا الجزایر میزبان کنفرانسی برای آشتی فلسطینی باشد که قبل از نشست سران عرب برگزار می‌شود.

پس از سفر عباس، هیئت‌هایی از جناح‌های فلسطینی برای گفتگو در مورد پرونده آشتی و مصالحه دیدار کردند و مقامات الجزایری تأیید کردند که هدفشان شنیدن پیشنهادها و دیدگاه‌های هر یک از طرفین در مورد هرکدام از اختلافات است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین