کد خبر: ۷۸۰۷۰۴
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴

آتش‌سوزی در هورالعظیم / دود اهواز را فرا گرفت

مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: دود مشاهده شده در اهواز و برخی دیگر شهرهای خوزستان ناشی از آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم است.
آتش‌سوزی در هورالعظیم / دود اهواز را فرا گرفت
آفتاب‌‌نیوز :

شهریار عسگری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: صبح روز جمعه (۱۷ تیرماه) دود ناشی از آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم موجب آلودگی هوا در شهرهای اهواز، هویزه، حمیدیه و کارون شد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: بررسی تصاویر ماهواره نشان داد در دو بخش از تالاب‌ هورالعظیم در قسمت عراقی از روز گذشته آتش‌سوزی ایجاد شده و دود حاصل از این آتش‌سوزی موجب آلودگی هوا در شهرهای مذکور شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز گفت: دود و آلودگی هوای اهواز ناشی از آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم است.

علی بنی‌عگبه روز جمعه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد ۲ نقطه از بخش عراقی هورالعظیم دچار آتش سوزی شده و منشاء دود و بوی نامطبوع منتشر شده در اهواز که از دیشب شروع شده، ناشی از همین آتش سوزی است.جهت وزش باد باعث شده دود ناشی از این آتش سوزی، شهرهای هویزه و سوسنگرد را فراگرفته و اهواز را نیز تحت تاثیر قرار داده است.انتشار دود علاوه بر بوی نامطبوع، آلودگی منظر نیز ایجاد می‌کند و باعث کدورت هوا می‌شود.

وی گفت: دود آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم در یک ماه اخیر سه نوبت به اهواز رسید و باعث آلودگی هوای این شهر شده است.

دود هورالعظیم در چهار شهر

سامانه پایش کیفی هوای کشور در ساعت ۱۲ روز جمعه شاخص کیفی هوای اهواز را ۲۶۱ در شرایط بسیار ناسالم گزارش کرد.

همچنین روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد طبق بررسی تصاویر ماهواره آتش سوزی در قسمت عراقی هورالعظیم از روز گذشته آغاز شده و دود ناشی از آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم موجب آلودگی هوا در شهرهای اهواز، هویزه، حمیدیه و کارون شده است.

بر اساس این گزاش، ۲۸ خرداد ماه نیز دود ناشی از آتش سوزی در نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم چهار شهرستان شامل اهواز، دشت آزادگان، هویزه و حمیدیه را فراگرفت.

اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان پیش از این نسبت به آتش سوزی در بخش ایرانی هورالعظیم در تابستان امسال هشدار داده و گفته است: بی‌توجهی به این تالاب باارزش می‌تواند تبعات بسیار زیانباری در جوامع حاشیه تالاب و حتی در جوامعی که در فاصله دورتری از این تالاب سکونت دارند، داشته باشد.

تالاب مرزی هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین، در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای رود کرخه واقع شده‌ است.

یک سوم این تالاب در ایران و دوسوم آن در کشور عراق واقع است.

آتش سوزی یکی از چالش‌های این تالاب در زمانی است که حقابه آن تامین نشود. در تابستان سال ۹۷ نیز که خشکسالی شدیدی در خوزستان رخ داد، آتش سوزی در بخش‌های ایرانی و عراقی تالاب از تیر تا مهر آن سال ادامه داشت. دود ناشی از این آتش سوزی تا بیش از ۱۰۰ کیلومتر در خوزستان پیش رفت و هشت شهرستان را درگیر کرد.

شهریور پارسال نیز آتش سوزی در سه نقطه از بخش عراقی تالاب هورالعظیم، باعث شد دود این آتش سوزی شهر رُفیّع از توابع شهرستان هویزه را فرا گیرد.

رودخانه کرخه امسال برای دومین سال متوالی با بحران کم آبی روبه رو است و در ماه‌های اخیر تقریبا هیچ آبی از این رودخانه وارد هورالعظیم نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین