کد خبر: ۷۸۰۷۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۱
مقاله جان بولتون در وال‌استریت‌ژورنال:

حمله به ایران، تنها راه است!

ایران در حال خریدن وقت اضافه‌ است
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- سرویس بین الملل: آزمایش موشک‌های قاره‌پیمای ایران در هفته گذشته به همراه ادبیات تند و خشن فرماندهان نظامی ایران نشان داد که خاورمیانه تاچه حد به نقطه بحرانی و بازگشت‌ناپذیر نزدیک است.

تلاشهای تهران به منظور ترساندن ایالات متحده و اسرائیل از انجام عملیات نظامی علیه این کشور به همراه مذاکرات دیپلماتیک ایران با اتحادیه اروپا دو روی یک سکه‌اند. حکومت تهران در حال خریدن وقت اضافه‌ای است که برای ساخت بمب اتم بدان نیاز دارد. این برنامه‌ای است که حکومت ایران به طور مخفیانه در طول مدت 20 سال تعقیب کرده است.

بین ایران و هدف درازمدت وی یک حایل قرار دارد: «تهاجم نظامی از سوی آمریکا یا اسرائیل. ایران امروز توانایی تولید جنگ‌افزار هسته‌ای را ندارد حتی ممکن است این توانایی را تا چند سال آینده نیز نداشته باشد. گمانه‌زنی‌ها بسیار گشاده‌دستانه است و هیچ‌کس به جز روحانیون تهران به درستی نمی‌داند که آنها چه زمانی به سلاح هسته‌ای دست خواهند یافت که آنها نیز مطمئنا به کسی نخواهند گفت».

با این همه، زمان، کلید این داستان نیست. یک نکته مهم آن است که رهبران ایران چه زمانی تصمیم به نظامی کردن فعالیتهای هسته‌ای خود بگیرند بدون آنکه تظاهرات خارجی آن موجب توقف آن از سوی جامعه جهانی شود. ما نمی‌دانیم که آیا ایران دراین نطقه قرار دارد یا آنکه چه‌قدر به این نقطه نزدیک است.

تنها چیزی که ما می‌دانیم آن است که ایران هم‌اکنون 5 سال است که با گروه EU-3 (بریتانیا، فرانسه و آلمان) مذاکره بی‌حاصل داشته و به سادگی هم اکنون 5 سال به ساخت بمب اتم نزدیک‌تر شده است.

تصور کنید پس از این برای دولت «بوش» چه رخ خواهد: در شش ماه آینده این دولت به حرکت لنگان لنگان خود ادامه داده و سیاست وقت کشی را تعقیب خواهد کرد. به این شش ماه بیافزایید شش ماه نخست رئیس جمهور آینده را که به منظور تعیین تیم امنیتی و سیاسی خود صرف خواهد کرد و همه اینها به ما می‌گوید که ایران یک سال دیگر نیز زمان به دست خواهد آورد.

به جرات می‌توان گفت که ما در بازی ارائه مشوق‌های مالی-اقتصادی به ایران بازنده‌ بوده‌ایم چرا که در حالی که ما مشغول ارائه این مشوق ها به ایرانیان بودیم، آنها در حال انجام تلاش‌های علمی، پژوهشی خود بوده‌اند.

تحریم‌های کنونی شاید پنج سال پیش می‌توانستند بر ایران اثر گذار باشند، اما هم اینک بی‌تردید تاثیری بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نخواهند داشت، چرا که این تحریم‌ها تنها به اقتصاد ایران لطمه خواهد زد و اقتصاد ایران طی سی سال گذشته به علت مدیریت غلط به اندازه کافی آسیب دیده است.

تحریم‌های بیشتر در این روزها حتی با وجود حمایت‌های روسیه و چین بسیار دیرهنگام و بی‌ارزش است. با وجودی که گزینه تغییر حکومت تهران، گزینه‌های مرجح است، اما احتمال بیرون راندن روحانیون از حکومت در حال حاضر وجود ندارد.

آیا ما در پنج سال گذشته کاری برای حمایت از ناراضیان سیاسی دورن ایران کرده‌ایم؟ جوانان، محرومان اقتصادی نمونه‌هایی از این ناراضیان هستند.

گزینه تغییر حکومت مانند یک کلید برق نیست که بتوان آنرا روشن یا خاموش کرد. این کار سختی‌ها و مشکلات بسیاری دارد که عذری برای انجام ندادن آن پذیرفته نیست.

از همین روست که اسرائیل در نقطه تصمیم‌گیری بحرانی قرار دارد: استفاده از اهرم تهاجم نظامی به منظور از بین بردن کنترل و تسلط ایران بر دانش بومی چرخه سوخت هسته‌ای.

این عمل در صورت موفقیت که بسیار نیز پرخطر می‌نماید نخواهد توانست بحران هسته‌ای ایران را برای همیشه حل نماید. چرا که آنها این پتانسیل را دارند که برای مدتی زمان خریده و فعالیت‌های بحران‌زای خود را برای مدتی کناری نهند.

ما به هر شکل ممکنه و هر طور که بتوانیم، باید حکومت تهران را تغییر دهیم و یا در این مسیر حرکت کنیم چرا که گزینه مقابل این عمل، چیزی جز این نیست که با ایران هسته‌ای مواجه شویم؛ گزینه‌ای که بدترین حالت ممکنه است.

با این همه، با وجود فوریت و حساسیت، این قضیه «باراک اوباما» و سران سه کشور اروپایی را نگران نکرده است. سناتور اوباما آشکار را در تاریخ 9 ژوئیه اظهار داشت که ایران را باید با تحریم‌های تازه‌ای مواجه ساخت.

وی همچنین گفت که ما به «دیپلماسی مستقیم» نیاز داریم. از همین رو باید از «تحریک کردن» ایران پرهیز نماییم. ما باید از «مشوق‌های قوی»‌استفاده نماییم تا «رفتار ایرانی‌ها» را تغییر دهیم.

از دیگر سوی «خاویر سولانا» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنان در حال حاضر، مشغول صرف وقت همچون 5 سال گذشته به منظور گفتگو با ایران است؛ گفتگوهایی که حتی سناتور اوباما نیز رسماً اعلام کرده که هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است.

«جان مک‌کین» در واکنش به آزمایش موشکی ایران بار دیگر بر نیاز به سیستم دفاع موشکی کارآمد تاکید کرد. وی معتقد است در برابرکشورهایی چون ایران و کره شمالی، آمریکا به این سیستم نیازمند است.

او البته بی‌تردید درست می‌گوید، به خصوص با توجه به این که انتخابات ماه نوامبر بسیار نزدیک بوده و به مرحله‌ای بحرانی رسیده است و در نتیجه این می‌تواند پاسخی به دموکرات‌ها باشد.

اهمیت کنونی که سیستم دفاع موشکی برای ما یافته است، تنها یک جزء از تبعات سیاستهای غلطی است که در برابر ظرفیتهای هسته‌ای- نظامی ایران در گذشته اعمال شده است.

در کوتاهترین زمان ممکنه، ما باید با مسئله بسیار مهمی مواجه شویم. ایالات متحده در صورتی که اسرائیل تصمیم به اقدام نظامی علیه ایران بگیرد چه خواهد کرد؟

زمانی بود که دولت بوش احتمال می‌رفت که از گزینه اقدام نظامی علیه ایران استفاده نماید، اما شواهد عمومی به ما می‌گویند که آن دوران هم اکنون گذشته است.

اسرائیل آشکارا می‌بیند که طی 12 ماه آتی، روابط آمریکا- اسرائیل دارای بستری مستعد و مناسب است. اسرائیل به دولت بوش گفت که نیروگاه هسته‌ای سوریه که توسط کره‌شمالی ایجاد شده را در بهار 2007 نابود می‌کند و اعلام کرد که تا پایان تابستان برای انجام آن صبر نخواهد کرد.

اسرائیل این کار را کرد و دیدیم که قابلیت‌ها و توانمندی‌های هسته‌ای سوریه را که در آن مکان وجود داشت نابود کرد. جایی که در مرز شمالی‌اش ماموران ایرانی به عنوان یک تهدید واقعی حضور داشتند.

وقتی مرکز تهدید واقعی، ‌نه یکی از نمایندگان و عمال تهدیدکننده اصلی، به مرحله هولوکاست هسته‌ای نزدیک می‌شود، آیا امکان این وجود دارد که کسی به طور جدی درمورد اثرات بهای سوخت بیاندیشد در حالی که در ماهیت وجودی اسرائیل تردید می‌شود؟

بنابراین به جای ادامه دادن مسیر 5 ساله دیپلماسی شکست خورده پیشین، ما باید به طور جدی با اسرائیل، پیش و پس از حمله به ایران همکاری کنیم. ما از بابت این حمله در هر حال ملامت خواهیم شد و قطعاً تبعات منفی آن را احساس خواهیم کرد.

بنابراین منطق به ما حکم می‌کند که بکوشیم تا حد ممکن آن را با موفقیت به انجام رسانیم و یا حداقل در سر راه اسرائیل مانعی ایجاد ننماییم و تا جایی که امکان دارد، مقدمات راحتی و آسایش اسرائیل را فراهم آوریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۳
0
0
زر زيادي مي زنه.
ناشناس
|
-
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۳
0
0
به نظر من اگر مذاكرات به نتيجه نرسد و ايران پاسخ روشني به بسته پيشنهادي ندهد، اشخاص تندرويي مانند جان بولتون قدرت مانور بيشتري خواهند داشت.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۳
0
0
مي خواستم خطاب به اين خواننده محترمي كه كامنت گذاشته اند عرض كنم: زماني نه چندان دور، رعايت ادب و اخلاق يكي از نقاط تمايز ما ايرانيان با دشمنان مان بود!
اما افسوس كه اين سرمايه گرانبها را به باد داديم!افسوس!
ناشناس
|
-
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۳
0
0
دقیقا راست میگه.
ناشناس
|
-
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۳
0
0
با سلام و خسته نباشید. به نظر بنده نباید به دنبال شر رفت. درست که کشور ما قدرتمند هستش ولی به قول قدیمیها دست روی دست زیاده. در اینده این بولتون و امثال بولتون هستن که با ایران در گیر خواهند شد. بنابراین باید خردمندان به فکر باشن. با تشکر
ناشناس
|
-
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۳
0
0
اگه آمريكا جرات حمله به ايران رو داشت در اين كار ترديد نمي كرد. نمي تونن باور كنيد . ايران ما جزو ابرقدرت هاي جهانه
ناشناس
|
-
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۳
0
0
با تشكر از اينكه كامنت ها رو مثل سايت هاي الف و تابناك سانسور نمي كنيد بايد بگم كه چه انرژي هسته اي حق مسلم ايران باشه و چه نباشه و يا اينكه بولتون حرف زيادي مي زنه يا نه عقل حكم مي كنه كه بسته پيشنهادي 5+1 رو بپذيريم و از خر شيطون بياييم پايين . تا همين الان 1000 برابر منفعتي كه انرژي هسته اي براي كشور ما مي تونست داشته باشه به خودمون ضرر زديم اميدوارم مسوولين كمي تعقل به خرج بدن و از توهم بيان بيرون . نظر اكثريت مردم با نظر مسوولين خيلي فرق مي كنه مسوولين دلشون رو به چند نفري كه مي آيند براشون دست و هورا مي كشن و شعار انرژي هسته اي مدن خوش نكنن .
ناشناس
|
-
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۳
0
0
بي خود گفته مردك
مي زنيم تو دهنش
اصلا خودمان جنگ را شروع مي كنيم
مي ريم منچسترو مي گيريم
ناشناس
|
-
|
۰۳:۳۴ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۴
0
0
ما ايرانيان به هيچ وحه مودب نبوديم فقط اين سه سال از رييس حمهور عزيز ادب اموختيم
ناشناس
|
-
|
۰۳:۳۹ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۴
0
0
(آخ آخ ترسیدم...!) این آقای جان بولتن دیگه از کجا پیداش شده.
جان گلابی...!
ناشناس
|
-
|
۰۳:۴۵ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۴
0
0
,oh, calm down. I propose you to read Iranian,Persiah,hist_ory _and then make a statement
ناشناس
|
-
|
۰۵:۰۸ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۴
0
0
تحریم‌های کنونی شاید پنج سال پیش می‌توانستند بر ایران اثر گذار باشند، اما هم اینک بی‌تردید تاثیری بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نخواهند داشت، چرا که این تحریم‌ها تنها به اقتصاد ایران لطمه خواهد زد و اقتصاد ایران طی سی سال گذشته به علت مدیریت غلط به اندازه کافی آسیب دیده است.
این تیکش واقعا با حال بود......
ناشناس
|
-
|
۰۵:۱۱ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۴
0
0
تحریم‌های کنونی شاید پنج سال پیش می‌توانستند بر ایران اثر گذار باشند، اما هم اینک بی‌تردید تاثیری بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نخواهند داشت، چرا که این تحریم‌ها تنها به اقتصاد ایران لطمه خواهد زد و اقتصاد ایران طی سی سال گذشته به علت مدیریت غلط به اندازه کافی آسیب دیده است.
این تیکش واقعا با حال بود......
ناشناس
|
-
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۴
0
0
اين نشانه ضعف شناخت ملت بزرگوار ايران است.
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۴
0
0
كاري به حكومت ندارم ما ايراني هستيم و مي خواهيم كه سلاح اتمي داشته باشيم مثل خيلي ها
تازه ما با پيشينه تاريخي مستحق اين كاريم
در ضمن ايراني بودن و مسلمان بودن باعث ميشه از هيچ قدرتي نترسيم
فراموش نكنيم براي هر چيزي بايد بهاي اونو پرداخت
در راه وطن جان چيز زيادي نيست
فقط شعار نديم چو ايران نباشد تن من مباد
ناشناس
|
-
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۴
0
0
>>دقیقا راست میگه.
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۴
0
0
غلت كرده پدرسگ مااسراييل راپودر كرده ومي بريم روي جان بولتون مي ريزم
ناشناس
|
-
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۴
0
0
كي فكرش رو مي كرد آمريكا به عراق عمله كنه.
درست يك هفته قبل از حمله آمريكا به عراق خطيب نماز جمعه وقت تهران آيت الله هاشمي رفسنجاني دهها دليل براي عدم امكان حمله آمريكا به عراق ذكر كرد.در حالي كه درست يك هفته بعد جنگ شروع شد
با دنيا كل كل كردن آخر عاقبت نداره...چرا فكر مي كنيم ما نماينده خدا روي زمينيم كه بايد همه ي دنيا رو به راه راست هدايت كنيم..يكي بايد ما رو هدايت كنه.
ناشناس
|
-
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۴
0
0
فقط مردم هستند كه در هر صورت بايد همه چيز را بدوش بكشند دقيقا مثل 29 سال گذشته.

حدود 15 تا 20 درصد مردم ( بخوانيد حكوكت) هم كه سرمايه هاي ملي و رانت و ... را به طور كامل در اختيار دارند به هر صورت سود ميبرند. يكروز جنگ يكروز فلسطين (حالا به ما چه ربطي داره وقتي خودمان از همه بدبخت تريم) يكروز لبنان...... بلاخره سرگرميم و تورم هم پدر خيلي ها رو درآورده و همان عده قليل هم چاق تر شده اند.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۴
0
0
آقا ی بو لتن یک تر و ر یست ا ست که آ د م کشی آ ر ز و ی ا ین نئو کنسر و ا تیو خو نخو ا ر ا ست که ا ز سلطنتی ها و سا ز ما ن مفسد ین خلق ر جو ی حما یت می کند و با آ نها جلسه د ا ر د ا ین بو لتن مثل بن لا د ن و و ها بی ها ا ز عشق و ا نسا نیت لذ ت نبر د ه ا ست و مثل ر جو ی و پهلو ی به خو ن ر یز ی فکر می کند جا ئی که عشق نبا شد جنگ و حمله نظا می و د شمنی جا ی آ ن ر ا می گیر د آر ز و ی بو لتن مثل ر جو ی و صد ا م و بن لا د ن , نا بو د ی ا یر ا ن و شیعه ها است و د ر کا نا ل س ن ن . ا یر ا نی ها ی بها ئی بر ا ی حمله نظا می به ا یر ا ن با تر و ر یست ها ی نئو کنسر و ا تیو فعا لیت می کنند - با ا حتر ا م قز لبا ش
ناشناس
|
-
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۲
0
0
به نظرمن كشور ما مشكلات بسيار مهم تري رو بايد حل كنه
اقتصاد بيمار.تورم . حريم خصوصي.ازادي هاي مدني.مشكلات جوانان.
يه چيزي كه براي من سواله اينه كه با اين همه مشكلاتي كه ما رو محاصره كردهُ .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین