کد خبر: ۷۸۰۸۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۲
یک عامل توزیع عمده سیمان تشریح کرد

واقعیت‌های بازار سیمان بعد از اعلام خروج از سبد حمایتی

بازار سیاه سیمان سفید در شهرهای مختلف
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک عامل توزیع عمده سیمان اعلام کرد: «به دلیل عرضه کم سیمان سفید، اکنون در بسیاری از شهرهای کشور نظیر ارومیه،‌دامغان، نور،‌ رضوانشهر و اردبیل بازار سیاه ایجاد شده است».

این فعال بازار سیمان که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب با اشاره به مشکلات مصرف‌کنندگان و توزیع‌کنندگان سیمان گفت: «در ارتباط با سیمان سفید چهار کارخانه ساوه،‌ ارومیه، ‌نی‌ریز و ‌بنوید اصفهان تولیدکننده هستند و ظاهراً مشکلی در مورد میزان تولید آن وجود ندارد اما این کارخانجات به دلایل خاصی تولیدات خود را به سادگی در اختیار عاملین فروش قرار نمی‌دهند».

وی افزود: «عاملین فروش سیمان برای دریافت سیمان سفید مجبور به واریز پول نقد به حساب کارخانجات هستند این در حالی است که کارخانجات به تعهدات خود در زمان تعیین شده عمل نمی‌کنند به طور مثال برای دریافت سیمان سفید 30 میلیون تومان پول واریز می‌کنیم اما بعد از دو ماه تنها یک بار که در حدود 22 تا 26 تن سیمان سفید است به ماتحویل داده می‌شود و بعد از آن نیز هر هفته یکبار سیمان خریداری شده ما تحویل می‌شود».

این عامل توزیع عمده سیمان ادامه داد: «به همین دلیل ما نمی‌توانیم نیاز مشتریان خود را برآورده و سیمان سفید مورد نیاز بازار را به موقع توزیع کنیم».

وی گفت: «این مشکلات باعث شده است تا قیمت سیمان سفید در مقابل کارخانه به تنی 25 هزار تومان برسد. این قیمت با توجه سود عاملین اصلی و فرعی افزایش پیدا می‌کند به طوری که قیمت آن برای مصرف به پاکتی 15 هزار تومان می‌رسد».

او با بیان اینکه عاملین تصمیم دارند تا با حضور در انجمن صنفی اعتراض خود را به این مسئله مطرح کنند افزود: «مشکل سیمان سفید در برخی شهرها به اندازه‌ای است که مصرف‌کنندگان حاضر به خرید سیمان از شهرهای بسیار دورتر هستند که البته هزینه حمل و نقل را بر آن تحمیل می‌کند». 

این فعال بازار سیمان همچنین در مورد وضعیت سیمان خاکستری در بازار گفت: «اکنون وضعیت سیمان خاکستری در بازار چندان روشن نیست و نمی‌توان گفت که سیمان از سبد حمایتی خارج شده است یا خیر؟».

او با اشاره به اینکه مصرف‌کنندگان هنوز برای دریافت سیمان باید با ارائه پروانه ساخت خود حواله دریافت کرد گفت:‌« پس نمی‌توان گفت که فروش سیمان غیر دولتی شده است. بر اساس این حواله‌ها سیمان به اندازه محدود و به قیمت جدید دولتی (که افزایش داشته است) بعد از گذشت 15 روز از هر درخواست به دست مشتریان می‌رسد».

وی ادامه داد: «قیمت سیمان آزاد نیز نوسان شدیدی دارد و بسیار متغیر است به طوری که در برخی از شهرها مانند شهرهای شمالی پاکتی 8 هزار تومان به فروش می‌رسد در تهران نیز با قیمت 6 تا 7 هزار و 500 تومان موجود است». 

این عامل توزیع‌ عمده سیمان با اشاره به افزایش قیمت سیمان همزمان با اعلام خروج آن از سبد حمایتی با تصویب دولت گفت: «با وجود اینکه مسئله خروج سیمان از سبد حمایتی اعلام شد هنوز مصرف‌کنندگان نمی‌توانند سیمان مورد نیاز خود را از بازار آزاد با قیمت مشخص و ثابت دریافت کنند. از طرف دیگر سیمان هنوز از طریق حواله نیز توزیع می‌شود. این در حالی‌است که طرح موضوع خروج سیمان از سبد حمایتی تا کنون تاثیری جز افزایش قیمت سیمان نداشته است».

وی ضمن مثبت دانستن خروج سیمان از سبد حمایتی با اشاره به نابسامانی بازار سیمان در حال حاضر افزود: «این وضع به گونه‌ای است که اگر مشتریان و متقاضیان سیمان به بازار آشنایی نداشته باشند امکان تهیه سیمان با قیمت عادی و معمول برای آنان وجود ندارد و مجبور خواهند شد سیمان خود را با قیمت‌های بسیار بالا تهیه کنند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین