کد خبر: ۷۸۱۰۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۸
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هشدار داد:

دستهایی در کار است که منطقه را بحرانی کند

اگر قرار شده مذاکره شود دیگر اولتیماتوم چیست؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: امام جمعه موقت تهران با اشاره طولانی شدن موضوع هسته‌ای گفت: «این موضوع اکنون به نمایشگاهی از مظلومیت ایران و زورگویی دنیای غرب تبدیل شده است».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با ابراز تاسف از رویکرد برخی طرفهای تندرو جهت اعمال فشارهای روانی بر این موضوع به محض بهبود کلی شرایط مذاکرات هسته‌ای، خطاب به کشورهای غربی گفت: «بالاخره ایران پذیرفت، پیشنهاد داد و مذاکرات شروع شد اما تا دنیا خواست نفس راحتی بکشد حرفهای تند و افراطی و شروع شد. این رفتارها نشان می‌دهد جریاناتی هستند که آرامش منطقه را بر نمی‌تابند». 

وی با اشاره به تلاش ایران برای ادامه مذاکرات گفت: «دستهایی در کار است که منطقه را بحرانی کند». 

رئیس مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از موضع کشورهای غربی درگیر با مسئله هسته ای ایران جهت تحمیل اولتیماتوم به کشورمان افزود: «اگر قرار شده مذاکره شود دیگر اولتیماتوم چیست؟ ایران آماده است حرف بزند. اهداف مذاکرات هم روشن است. شما می‌گویید استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را حق ایران و دیگر کشورها می‌دانید و البته غیر از این هم نمی‌توانید چیزی بگویید. از طرفی نسبت به احتمال انحراف به فعالیتهای غیر صلح آمیز از سوی ایران ابراز نگرانی می‌کنید که ما هم اعلام می کنیم که اصلا بنا نداریم دنبال این مسائل برویم».

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به سوابق جمهوری اسلامی ایران در عدم بهره برداری از تسلیحات کشتار جمعی و با بیان اینکه «در جنگ با عراق این کشور علیه ما سلاح شیمیایی به کار برد اما ایران در چارچوب قوانین جنگی به جنگ ادامه داد»، گفت‌: «گذشته ما هم عدم حرکت به سمت چنین رفتارهایی را ثابت کرده است. علاوه بر این، رافت اسلامی و احترام به مردم که از مبنانی نظام اسلامی ماست اجازه چنین اقداماتی را به ما نمی‌دهد. ما چگونه ممکن است از سلاحی استفاده کنیم که خشک و تر را با هم می‌سوزاند؟ اخلاق و احترام به مردم جزو مبانی اصلی نظام ماست که بر مبنای آن کشور اداره می‌شود».

وی تحرکات جنگ طلبانه آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه «آمریکاییها شرارت را به جایی رساندند که می‌خواهند مانور کنترل خلیج فارس برگزار کنند»، تصریح کرد‌: «در چنین شرایطی با برگزاری مانور و حرف زدن از راه دور مسائل حل نمی شود. بهانه گیری نکنید و با صبر و حوصله عقلای قوم بنشینند و حرف بزنند تا مسائل حل شود و از این رهگذر منطقه ما از ارعاب و تهدید خالی شود».

آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران افزود: «ایران با امضای قرارداد آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای حق کسب انرژی هسته‌ای صلح آمیز را به دست آورده است و ما توانستیم با توانایی خودمان به وضع کنونی برسیم اما آنها با ارعاب و شانتاژ تلاش می‌کنند این حق را از کشورمان بگیرند».

خطیب نماز جمعه تهران درباره تحولات منطقه با اشاره به مشکلات کنونی در عراق و افغانستان گفت: «در افغانستان هدف مبارزه با تروریسم و موادمخدر بود که هیچ کدام تاکنون محقق نشده است».

وی خاطر نشان کرد: «ناتو در مبارزه با تروریسم موفق نبود و همچنین در مبارزه با موادمخدر هم این ناکارآمدی تکرار شده است».

خطیب نماز جمعه تهران افزود: «پیشتر در افغانستان تنها تریاک تولید می‌شد اما اکنون محصولات خطرناک‌تری مانند هروئین نیز در این کشور تولید می‌شود».

وی با اشاره به این که در عراق تا حدودی ثبات و امنیت برقرار شده است، گفت: «آمریکاییها می‌خواهند پایگاه دائمی ‌در این کشور ایجاد کنند؛ آنان با صدام مشکلی نداشتند اما جنگ را برای این آغاز کردند که در این کشور با جایگاه خاص تاریخی و اقتصادی پایگاه دائمی‌داشته باشند».

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: «امروز دعوا بر سر امضای قرارداد امنیتی در عراق است که امیدواریم با هوشیاری مردم و علمای عراق این اتفاق نیافتد و آمریکایی‌ها بگذارند خود مردم عراق این کشور را اداره کند».

خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سالروز برگزاری نخستین نماز جمعه در ایران گفت: «برگزاری مراسم نماز جمعه در این 30 سال آثار مبارکی برای کشور داشته است».

آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم نماز جمعه تعبیه نمازجمعه را از معجزات قانونگذاری اسلام دانست و گفت: «نمازجمعه از زمینه‌های مهم حفاظت و حراست از امت اسلامی‌برای حضور مردم در صحنه است البته به شرطی که با شرایط کامل انجام شود».

وی از خطبای جمعه خواست مسایل روز را با مردم در میان بگذارند تا حرکتی برای پیشرفت اسلام و جلوگیری از نفوذ دشمنان باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، انتخاب آیت الله طالقانی را به عنوان نخستین امام جمعه تهران نشانه هوشیاری، تیزبینی و آینده نگری حضرت امام (ره) دانست و گفت: «این اقدام حضرت امام (ره) به واقع مظهر وحدت در جامعه بود چرا که وقتی آیت الله طالقانی آمدند تقریبا تمام گروههای مسلمان جامعه که نماز می‌خواندند برای خود جایی در نماز جمعه مشاهده کردند».

هاشمی رفسنجانی همچنین گفت‌: «الحمدالله بعد از رحلت ایشان هم همین موقعیت برای نماز جمعه تا حدودی محفوظ شده است. باید نماز جمعه را به گونه‌ای اداره کنیم که تمام جریانان وفادار به انقلاب برای خود در آن جایی ببینند و احساس نکنند که از این تریبون مقدس علیه آنها استفاده می‌شود. باید از نماز جمعه به نفع کل و مجموعه نظام استفاده کنیم که این مسئله تا حدود زیادی در حال اجراست».

خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از خطبه دوم نماز از مسئولان لبنانی و فلسطینی خواست وحدت میان خود را بیشتر کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به برقراری آرامش نسبی در لبنان و فلسطین گفت: «بحمدالله در لبنان و فلسطینی کمی وضع تند و خطرناک سابق آرامش یافته اما این شرایط به پاسدارای و محافظت احتیاج دارد. ما از مسئولان فلسطینی که امروز اختلافات داخلیشان کمی کاسته شده و از مقامات لبنانی که سرانجام دولتی را تشکیل دادند می‌خواهیم که این فضای نسبتا آرام را بهتر کرده و بهانه‌ها را از دشمنان‌شان بگیرند».

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد‌: «البته حق مردم فلسطین در مقابل رژپم غاصب صهیونیستی چیزی نیست که کسی از آن بگذرد. گروههای داخلی در فلسطین باید خودشان صمیمی و همدل باشند و با اختلافات بی جهت به دشمنان میدان ندهند».

آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش از آمادگی مصلای تهران برای برگزاری نمازجمعه خبر داد و ابراز امیدواری کرد مسئولان مصلای تهران به وعده‌شان عمل کنند تا مراسم نماز جمعه برای نمازگزاران تهرانی بهتر از وضع موجود برگزار شود».

خطیب نماز جمعه این هفته تهران بر هر چه با شکوه برگزار کردن جشن روز مبعث تأکید کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم با اشاره به مناسبتهای هفته آینده به روز مبعث اشاره کرد و گفت: «مبعث مهمترین روز در تاریخ بشریت است».

وی با اشاره به اینکه جوهر همه ادیان آسمانی گذشته در تعلیمات پیامبراکرم (ص) خلاصه شده است گفت: «یک روز، اسلام همه جهان را فراخواهد گرفت».

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه به سالروز شهادت حضرت امام موسی کاظم (ع) در 25 رجب اشاره کرد و گفت: «بر اساس تاریخ، ‌زندگی این امام همام در سخت‌ترین شرایط سیاسی و خفقان علیه مکتب اهل بیت بود که در دیگر ائمه به این صورت کمتر دیده می‌شود».

وی زیارتنامه امام کاظم (ع) را بسیار تکان دهنده دانست و گفت: «در این زیارت نامه به استخوانهای ساق پای ایشان که بر اثر حلقه‌های زنجیر کوبیده شده‌بود اشاره شده است که دل هر انسانی را به درد می‌آورد».

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به اوج گرفتن شیعه پس از شهادت امام موسی کاظم (ع) گفت: «در زمان این امام بزرگوار و در شرایط تقیه شیعیان،‌ روایات بسیار عظیمی‌از امام کاظم (ع) رسید که فقه ما را بسیار غنی کرد».

آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت سالگرد ارتحال آیت الله مشکینی گفت: «وی از زمان آغاز مبارزات انقلاب در صحنه بود و خدمات فراوانی به اسلام، ایران، قرآن، تاریخ و تشیع داشت».

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه به روز اهدای خون اشاره کرد و افزود: «اهدای خون از اقدامات پسندیده و ارزشمندی است که در ایران رواج یافته است».

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تجلیل از این اقدام ملت ایران گفت: «در دوران دفاع مقدس با وجود نیاز شدید به خون هیچ گاه با مشکل کمبود خون مواجه نشدیم».

خطیب نماز جمعه تهران همچنین در خطبه نخست نیز با اشاره به نقش و جایگاه مهم تسبیح و ستایش خداوند در عبادات خاطر نشان کرد: «همه ستایش‌ها منحصر به خداوند است و با تسبیح و ذکر است که همواره به یاد خدا هستیم و این کار موجب تقرب به باریتعالی می‌شود».

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه مباحث شکل گیری نظام اسلامی‌ بر محور قرآن با اشاره به اهمیت و جایگاه تسبیح و تمحید در نماز گفت: «تسبیح و تمحید از اموری است که مورد خاص و توجه خداوند است و در همه ادیان گذشته تسبیح و ذکر بوده به گونه‌ای که تسبیح و تمحید از اهداف آفرینش است».

خطیب جمعه نماز جمعه تهران با اشاره به اهمیت و جایگاه تسبیح و ذکر در عبادات تصریح کرد: «در قرآن حدود 100 آیه با لفظ تسبیح برای تنزیه خداوند و 70 آیه با لفظ حمد درباره ستایش خداوند آمده است و اینجاست که پی می‌بریم برخی از عرفا چگونه است که هرگز از رکوع و سجده طولانی در نماز دست برنمی‌دارند».

آیت الله هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد: «تسبیح ما را به خداوند نزدیک‌تر می‌کند و مانع از آن می‌شود که شیطان‌ها ما را صید کنند و مهمترین حالت تسبیح در عبادت در رکوع و سجده است».

وی گفت: «همه ذرات جهان و موجودات تسبیح و حمد خداوند را در زبان و حالات خود به جای می‌آورند که این نشان از اهمیت و عظمت ذکر و ستایش باریتعالی است».

امام جمعه موقت تهران همچنین در خطبه نخست نماز خطاب به نمازگزاران گفت: «یکی از مهمترین هوشیاری‌هایی که باید در نماز داشته باشیم توجه به مطالب و کلمات نماز است زیرا نمازگزاران را بیشتر با عمق و محتویات نماز آشنا می‌کند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین