دیو کالهون، مدیر عامل بوئینگ، شرایط را "صفر یا صد" خواند چرا که این شرکت هواپیماسازی با یک ضرب الاجل از سوی مقامات ایالات متحده برای تأیید ایمنی هواپیمای 737 مکس 10 پیش از شروع آزمونهای استاندارد ایمنی جدید روبرو است.
به گزارش راشاتودی، بر اساس قانون صدور گواهینامه ایمنی و پاسخگویی هواپیما در سال 2020، ساخت همه هواپیماهایی که پس از 31 دسامبر 2022 گواهینامه پرواز دریافت می کنند، باید با مقررات جدید اداره هوانوردی فدرال آمریکا در مورد سیستمهای هشدار کابین خلبان که به خلبانان در مورد نقص در هنگام پرواز هشدار می دهد، مطابقت داشته باشند.
در میان بررسیهای سخت صورت گرفته از خانواده 737 مکس در سالهای اخیر، بوئینگ در تلاش بوده است تا تاییدیه نظارتی برای آخرین و بزرگترین مدل این هواپیما را قبل از پایان این مهلت به دست آورد.
کالهون در مصاحبه ای با مجله Aviation Week در هفته جاری میلادی ابراز امیدواری کرد که این شرکت مجبور نباشد پروژه را به طور کامل لغو کند، اما اذعان کرد که همیشه یک "خطر" وجود دارد.
مدیر عامل بوئینگ گفت: این ریسکی است که من حاضرم بپذیرم. اگر در مبارزه شکست بخورم، مبارزه را باختهام.
این شرکت معتقد است که کل خانواده مکس MAX باید از آخرین استاندارد ایمنی مستثنی باشند. اگر MAX 10 به موقع گواهینامه پرواز را دریافت نکند، و یا کنگره این مهلت را تمدید نکند و یا معافیت ایمنی به این مدل اعطا نشود، بوئینگ باید اقدام پرهزینه برای طراحی مجدد کابین خلبان هواپیما را صورت دهد و یک برنامه آموزشی جداگانه برای خلبانان خود برگزار کند.
خانواده هواپیماهای 737 مکس پس از اینکه مدل پرفروش بوئینگ شاهد دو سانحه مرگبار تنها با فاصله شش ماه از یکدیگر بود، به طور جهانی از پرواز در آسمان محروم شدند و تحت بررسی های ایمنی بی سابقه ای قرار گرفتند.
در اکتبر 2018، پرواز 610 خطوط هوایی لاین ایر، 13 دقیقه پس از بلند شدن در دریای جاوه سقوط کرد و 189 نفر کشته شدند.
در مارس 2019 نیز پرواز 302 خطوط هوایی اتیوپی، تنها 6 دقیقه پس از پرواز در نزدیکی شهر بیشوفتو سقوط کرد و همه 157 سرنشین هواپیما کشته شدند.