کد خبر: ۷۸۱۲۱۷
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶

علائم، راه‌های انتقال و پیشگیری از «وبا»

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز، علائم، راه‌های انتقال و پیشگیری از بیماری وبا را تشریح کرد.
علائم، راه‌های انتقال و پیشگیری از «وبا»
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سیمین خیاط‌ زاده در خصوص بیماری وبا اظهار کرد: وبا یک بیماری عفونی است و همانگونه که می‌دانیم، عامل میکروبی یا ویروسی سبب انتقال بیماری می‌شود و اگر چنین عاملی باشد، واگیردار است؛ بنابراین وبا هم واگیردار است.

وی ادامه داد: باکتری ویبریو کلرا عامل بیماری وبا بوده و از آب، غذا و دست‌های آلوده فرد بیمار منتقل می‌شود به‌ویژه عدم دفع بهداشتی فاضلاب‌ها نیز سبب انتقال بیماری می‌شود.

وی افزود: به دلیل انتشار این بیماری‌ در کشورهای همسایه، نگرانی در کشور ما بوجود آمده است چراکه در کشورهای افغانستان و عراق منتشر شده و به دلیل رفت و آمدی که داریم، امکان انتقال آن وجود دارد.

خیاط زاده خاطرنشان کرد: اسهال و استفراغ و اسهال انفجاری و سریع که حتی آب هم از بدن خارج می‌شود، از علائم بیماری هستند و استفراغی که شدید باشد، بدن را با کمبود مایعات مواجه کرده و حیات فرد به خطر می‌افتد.

وی یادآور شد: مدفوع آبکی که بوی ماهی گندیده دارد، علائم اصلی بیماری است اما یکی از مواردی است که صد در صد ضرورت ندارد؛ بنابراین تمامی افراد بالای دو سال که علائم اسهال و استفراغ دارند، باید آزمایش دهند تا از ابتلای آنها مطمئن شویم.

وی در ادامه بیان کرد: اگر در فردی این بیماری دیده شود، به سرعت منقل شده و منتشر می‌شود و برای افراد کم سن و دارای بیماری زمینه‌ای خطرآفرین است.

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز اضافه کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عدم استفاده از آب آلوده، غذای آلوده، دفع بهداشتی فاضلاب و شستن دست‌ها بعد استفاده از سرویس بهداشتی، راه‌های پیشگیری از ابتلای به وبا هستند.

وی متذکر شد: اگر به آب سالم دسترسی ندارید، باید حتماً آن را جوشانده و سپس بنوشید و از غذای مانده استفاده نکنید و بعد از سرویس بهداشتی نیز حتما دست‌ها را بشویید.

وی در پایان تاکید کرد: مناطقی که دفع فاضلاب بهداشتی نبوده، اجازه ندهید کودکان دست خود را به آن بزنند که اگر این آب آلوده به سبزیجات هم برسد، آلوده خواهند شد؛ لذا حتماً بشویید و سپس مصرف کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین