کد خبر: ۷۸۱۲۸۳
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰

رشته‌های منسوخ را از دفترچه دانشگاه حذف کنید!

یک کارشناس بازار کار حذف و بازنگری رشته های منسوخ شده و فاقد بازار کار از دفترچه های دانشگاه را خواستار شد و گفت: چرا باید رشته هایی که جامعه نیازی به آنها ندارد هر سال در دفترچه ها بگنجانیم؟ ما باید از حالا چشم انداز ۱۰ سال آینده بازار کار را ترسیم کنیم و وزارت علوم با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای رشته هایی که نیاز روز جامعه است را تعریف کنند.
رشته‌های منسوخ را از دفترچه دانشگاه حذف کنید!
آفتاب‌‌نیوز :

حمید نجف با اشاره به ضرورت تعریف رشته های دانشگاهی متناسب با نیاز بازار کار اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از دانش‌آموختگان در رشته هایی فارغ التحصیل شده اند که هیچ بازار کاری برای آنها وجود ندارد و برای آنکه بتوانند متناسب با رشته خود جذب بازار شوند لازم است آموزشهای مهارتی در راستای آن رشته بگذرانند.

وی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای می تواند مهارتهای روز و مورد نیاز جامعه را متناسب با رشته های تحصیلی آنها ارائه کند؛ به این نحو که فارغ التحصیلانی که از دانشگاه بیرون می آیند زمینه اشتغال ۱۰ سال آینده را شناسایی کند و به اطلاع آموزش عالی یا وزارت علوم برساند و از حالا چشم انداز ۱۰ سال آینده بازار کار را ترسیم کند.

نجف متذکر شد: یکی از اقداماتی که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در دستور کار دارد، ‌بحث ارائه آموزشهای مهارتی آی تی و مبتنی بر فناوری اطلاعات و رشته های جدید است و از این طریق فارغ التحصیلانی که بازارکار متناسب با رشته خود نمی بینند به سرعت جذب بازار کار می شوند.

این کارشناس بازار کار بر لزوم بازنگری رشته های دانشگاهی تاکید کرد و گفت: ما باید به سمت آمایش سرزمینی رشته های دانشگاهی برویم. در برخی استانها رشته‌هایی تعریف شده که با موقعیت آن استان همخوانی ندارد در حالی که این مساله باعث ایجاد مهاجرت می شود چون فردی که در یک شهرستان زمینه رشته تحصیلی خود را فراهم نمی بیند ناچار می شود رشته‌ای را بخواند که در استان خودش کاربرد ندارد و این موضوع قدم اول مهاجرت است و با سیاستهای کلان نظام که بر استقرار افراد در شهرها و روستاها تاکید می کند، منافات دارد.

وی حذف و بازنگری رشته های منسوخ شده و فاقد بازار کار از دفترچه های دانشگاه را خواستار شد و گفت: چرا باید رشته هایی که جامعه نیازی به آنها ندارد هر سال در دفترچه ها بگنجانیم؟ وزارت علوم با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای باید در مورد رشته ها تحقیق و دفترچه ها را هر سال به روز کند تا رشته هایی که پیش نیاز جامعه است ارائه شود. درکنار آن سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای رشته هایی که بازار کار آنها زیاد است با هزینه های پایین دوره‌های آموزش مهارتی ارائه دهد تا جوانان دچار سرخوردگی نشوند و با گذراندن دوره های مهارتی سریع تر وارد بازار کار شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین