کد خبر: ۷۸۱۳۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰

یک شغل خطرناک با دستمزد میلیونی

از زمانی که برج و بارو‌های تهران یکی پس از دیگری قد کشیدند و خط ارتفاع در شهر افزایش یافت، صحنه معلق ماندن «طناب‌کاران» و «ارتفاع‌کاران» از همان برج و بارو‌ها با هدف نماشویی، برایمان پرتکرار شد. صحنه‌ای که اغلب با تماشایش از خودمان می‌پرسیم: «حالا برای این همه خطر، چقدر دستمزد می‌گیرند؟!»
یک شغل خطرناک با دستمزد میلیونی
آفتاب‌‌نیوز :

«احمد» یکی از ارتفاع‌کاران شرکت‌های خدمات نما می‌گوید: «با توجه به افزایش تعداد ساختمان‌های بلند در تهران، فعالیت افرادی به عنوان ارتفاع‌کار و نماشو به یک ضرورت و نیاز تبدیل شده است. ضرورتی که متاسفانه، خیلی‌ها یا آن را نمی‌پذیرند یا قبولش ندارند. متاسفانه نه انجمن و اتحادیه صنفی داریم، نه از بیمه و قرارداد‌های شغلی خبری است و نه اینکه سازمان و ارگانی، نظارت بر شرکت‌های خدمات نما را بر عهده می‌گیرد. اگر اتفاقی برای یکی از ما بیفتد خیلی راحت می‌گویند خودش این کار را انتخاب کرده!»

تقریبا اغلب افرادی که در این شغل کار می‌کنند، نمی‌خواهند در گفتگو‌ها خودشان را دقیق معرفی کنند، چرا که نگرانند به دردسر بیفتند و همین شغل خود را از دست بدهند.

او البته از درآمد میلیونی شغلش هم می‌گوید: «بله؛ این شغل درآمد خوبی دارد. از ۱۵ میلیون تومان در ماه تا ۵۰ میلیون تومان در بعضی از ماه‌ها که میزان آن به خیلی از عوامل بستگی دارد. مثلا داشتن مدرک معتبر ارتفاع‌کاری، فعالیت در شرکت و کارگاه خدمات نما که سابقه و مشتری‌های زیادی داشته باشد، داشتن ابزار کار شخصی یا تجهیزات پیشرفته، اجرای کار با طناب یا روی داربست، پیچ و رولپلاک و نماشویی برج و مجتمع‌های دارای ویژگی خاص (نمای ترکیبی، نمای گران‌قیمت، تاریخی و ...).»

آموزش معمولی یا بین‌المللی؟

تقریبا از اوایل دهه ۹۰ آموزشگاه‌های «راپل» با هدف آموزش افراد ارتفاع‌کار فعالیت خود را آغاز کرد. «میثم» یکی دیگر از ارتفاع‌کاران در این ارتباط می‌گوید: «آموزشگاه‌های راپل اغلب سوله‌های بزرگی هستند که بعد از پایان دوره آموزشی یا یک مدرک معمولی با هزینه بین ۳ میلیون تا ۸ میلیون تومان اعطا می‌کنند و یا اگر مربی خارجی داشته باشند و مدرک بین‌المللی بدهند، هزینه‌ای بیشتر تا ۱۵ میلیون تومان هم دریافت می‌کنند.»

میثم مکثی کوتاه می‌کند، می‌افزاید: «با مدرک بین‌المللی این حرفه می‌توان در کشور‌های عربی همسایه، درآمد‌های خیلی بیشتر هم کسب کرد.» او، سوال «چه کسانی بیشتر سراغ این کار و شغل می‌آیند؟» را اینگونه پاسخ می‌دهد: «معمولا افرادی سراغ ارتفاع‌کاری می‌آیند که یا نتوانسته‌اند کار مناسب پیدا کنند و یا از هیجان، ارتفاع و ترشح آدرنالین لذت می‌برند. البته بعد از اینکه که درآمد‌های خوب هم کسب می‌کنند که دیگر هیچ!»

منبع: همشهری

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
میترا حجار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
0
0
واقعا شغلهایی نظیر نماشویی و اب بندی و پیچ و رولپلاک سنگ نما که بیشتر این شغل روش زوم هستش خطرناک و سخته. یکی از گروهای راپل کار توی محله ما کار میکنن و درامد خیلی خوبی دارن اسمشون هم جهان فرود هستش. اما واقعا ارزش نداره چون خیلی خطرناکه.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین