کد خبر: ۷۸۱۳۴۶
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲

سفر بایدن علیه روابط اعراب با چین و روسیه است

یک روزنامه الکترونیکی به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه پرداخت و تأکید کرد که این سفر در راستای منافع آمریکا و علیه روابط کشور‌های عربی با چین و روسیه است.
سفر بایدن علیه روابط اعراب با چین و روسیه است
آفتاب‌‌نیوز :

سفر قریب الوقع جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه خاورمیانه، در زمانی صورت می‌گیرد که موازنه قوا در منطقه و ساختار نظام جهانی که از اواخر جنگ سرد تا به امروز پا بر جا بوده، در حال تغییر است.

روزنامه الکترونیکی رأی الیوم (چاپ لندن) با انتشار یادداشتی تحت عنوان «به این دلایل، سفر بایدن، موفقیت‌آمیز نخواهد بود»، به سفر رئیس جمهور آمریکا پرداخت و نوشت، بایدن با انتشار یادداشتی به دلایل سفر خود اشاره کرد؛ گزارشی که به دور از واقعیت است و آنچه از آن تحت عنوان دستاورد یاد می‌کند، یا در آن مبالغه شده یا به صورت کامل تخیلی است.

بخشی از یادداشت، خطاب به داخل آمریکاست؛ زیرا در پاییز امسال انتخابات در این کشور برگزار خواهد شد و رئیس جمهور کنونی هم فرصت زیادی ندارد و حتی رهبران عربی که وی قصد دارد با آنها دیدار کند، بسیار بهتر از او، از وضعیت آمریکا مطلع هستند.

به گزارش رأی الیوم، هدف اصلی بایدن از این یاداشت، همراه کردن برخی از سران عرب با آمریکا برای مقابله با چین و روسیه است، ولی به جای تهدید، تحریم یا محاصره، این بار به منطقه می‌آید تا به نمایندگی از آمریکا، به این کشورها پیشنهاداتی را مطرح کند تا به زعم خود، مشکلات منطقه را حل کند.

به گزارشرأی الیوم، پس از فسادهای آمریکا در منطقه طی چند دهه گذشته و اقدامات ویرانگر این کشور، این بار، بایدن به جای چماق، هویجی برای سران عرب به همراه خود خواهد آورد تا به آنان بگوید: «برای مقابله با روسیه، در کنار ما باشید تا مشکلاتتان را حل کنیم». ولی مشکل اینجا نیست، مشکل اصلی، خودِ آمریکاست؛ کشوری که نتوانست مشکلات افغانستان، عراق و لیبی را حل کند و وضعیت امنیتی خطرناکی در اوپا به وجود آورده است، نخواهد توانست هیچ مشکلی را در خاورمیانه حل کند، نه به خاطر اینکه نخواهد، بلکه به این دلیل که قدرت این کار را ندارد.

رأی الیوم با بیان اینکه آمریکا آنچه را طی هفتاد سال نتوانسته انجام دهد، طی چند ماه هم نخواهد توانست انجام دهد، گزارش داد، بایدن به گونه‌ای از فلسطین سخن می‌گوید که که گویا نمی‌داند غزه تحت یک فشار غیر انسانی زمینی، دریایی و هوایی قرار دارد و خبر ندارد که چرا در فلسطین، درگیری وجود دارد. گویا از ابزارهای سرکوبگری اسرائیلی و تعداد قربانیان اطلاع ندارد.

به گزارش این روزنامه، بایدن همچنین ادعا کرده که نخستین رئیس جمهور آمریکاست که از 11 سپتامبر تا کنون، به خاورمیانه سفر خواهد کرد، بدون اینکه نیروهای آمریکا در هیچ مأموریت جنگی در منطقه حضور داشته باشند، ولی ظاهرا فراموش کرده است که این منطقه، میزبان یکی از بزرگترین و مجهزترین پایگاههای آمریکا در منطقه است. آمریکا از پایگاههای خود در خاورمیانه برای شعله‌ور کردن جنگ اوکراین و سایر مناطق شرق اروپا استفاده می‌کند و وجود چنین پایگاههایی خطر اصلی برای منطقه است.

در پایان این گزارش آمده است، بایدن برای نابودی مسئله فلسطین و امتیازگیری از فلسطینیها به منطقه خواهد آمد. تنها راه حل برای مفید بودن این سفر، این است که بایدن از ریاض اعلام کند که حقوق ملت فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و از تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت می‌کند، ولی هدف اصلی وی، حمایت از منافع آمریکا در مقابله منافع کشورهای عربی است تا به زعم خود، ائتلاف عربی علیه ایران تشکیل دهد و روابط این کشورها با روسیه و چین را بر هم بزند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین