کد خبر: ۷۸۱۴۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل مطرح کرد

تاثیر منفی سفر بایدن به منطقه بر مذاکرات بین ایران و عربستان

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: قطعا یکی از اهداف آمریکا و اسرائیل از سفر بایدن به منطقه، افزایش تنش‌ها در رابطه بین ایران با عربستان و سایر کشورهای عرب است تا از این طریق عربستان و دیگر کشورهای عرب را در یک حوزه اتحادی نامتجانس با رژیم صهیونیستی قرار دهند.
تاثیر منفی سفر بایدن به منطقه بر مذاکرات بین ایران و عربستان
آفتاب‌‌نیوز :

داریوش پایسته با اشاره به سفر بایدن به خاورمیانه که قرار است در روز ۲۲ تا ۲۵ تیرماه انجام شود، اظهار کرد: به طور کلی برای سفرهای سران آمریکا به خاورمیانه و شرق آسیا، سه هدف را می‌توان متصور بود. یکی از اهداف آمریکایی‌ها از سفر به منطقه را می‌توان نمایش قدرت آمریکا دانست. همچنین گاهی این سفرها جنبه مصرف داخلی دارد، یعنی آمریکایی‌ها از دیدار با سران کشورهای نفتی عربی، به دنبال دستیابی به اهدافی در زمینه سیاست داخلی خود هستند، کما اینکه ترامپ نیز در سفری که به عربستان داشت، این کشور را گاو شیرده آمریکا عنوان کرد و این حرف علاوه بر اینکه یک نمایش قدرت برای آمریکا بود، در داخل ایالات متحده نیز مصارفی را برای رئیس جمهور سابق این کشور داشت.

وی با بیان اینکه دیگر هدف آمریکایی‌ها از سفر به منطقه، شکل دادن به یک استراتژی راهبردی است، اضافه کرد: مهم‌ترین هدفی که بایدن از سفر به منطقه دنبال می‌کند نیز همین مسئله است. یعنی بایدن می‌خواهد یک استراتژی راهبردی جدید بر محوریت اسرائیل و عربستان در منطقه شکل دهد. این استراتژی در سطح بین‌الملل در پی مهار چین و روسیه به منظور دستیابی به تعادل در بازار انرژی می‌باشد و در سطح منطقه‌ای، هدف شکل دادن به اتحادی بین اعراب و اسرائیل برای مقابله با ایران را دارد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به برگزاری چندین دوره مذاکره بین ایران و عربستان و انتشار اخباری در مورد بهبود روابط بین این دو کشور در آخرین دور مذاکرات، بیان کرد: اهمیت روابط ایران و عربستان به عنوان دو قدرت اقتصادی، همواره در منطقه مطرح بوده است. هرگاه این دو کشور به یکدیگر نزدیک شدند، آرامش در منطقه افزایش یافته است و هرگاه که روابط بین ایران و عربستان تیره بوده است، ما شاهد شکل‌گیری حوادث گوناگون در خاورمیانه بوده‌ایم.

پایسته ادامه داد: باید توجه داشت که آمریکا همواره تلاش می‌کرده است عربستان را به عنوان متحد خود حفظ کند و در مقابل ایران به دنبال این است که عربستان را از حوزه اتحاد با ایالات متحده خارج کند. لذا در حال حاضر علی‌رغم وجود تضادهای ایدئولوژیکی بین ما و عربستان، باید مشکلات قدیمی خودمان با این کشور را فراموش و سعی کنیم عربستان به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ اقتصادی منطقه را از جمع کشورهای متحد با آمریکا خارج کنیم.

وی اضافه کرد: اما اگر شدت برخوردهای ما با عربستان افزایش یابد، این کشور مجاب خواهد شد بیشتر به سمت اسرائیل حرکت کند، کما اینکه ماه گذشته اولین پرواز توسط یک هواپیمای شخصی از اسرائیل به عربستان انجام شد و بایدن نیز در اولین سفر رسمی خود، قصد عزیمت از اسرائیل به عربستان را دارد که این نیز از اتفاقاتی است که به لحاظ تبلیغاتی می‌تواند تاثیراتی را در آینده منطقه داشته باشد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: بنابراین قطعا یکی از اهداف آمریکا و اسرائیل از سفر بایدن به منطقه، افزایش تنش‌ها در رابطه بین ایران با عربستان و سایر کشورهای عرب است تا از این طریق عربستان و دیگر کشورهای عرب را در یک حوزه اتحادی نامتجانس با رژیم صهیونیستی قرار دهند، کما اینکه متاسفانه تا کنون هم تا حدی موفق شده‌اند به این هدف خود دست یابند. بر هم زدن این بازی، نیازمند بازیگری موثرتر ایران در منطقه است.

پایسته در مورد تاثیر سفر بایدن بر مذاکرات هسته‌ای ایران، علی‌الخصوص اکنون که محل این مذاکرات به قطر منتقل شده است، گفت: سفر بایدن به منطقه، بر مذاکرات دوحه اثر منفی خواهد گذاشت. یکی از نیرنگ‌های غرب در مقابل ایران، این است که این طور به کشورهای عربی نشان دهد که جمهوری اسلامی بر هیچ صراطی مستقیم نیست و در عرصه مذاکرات هیچ گونه انعطافی ندارد و حتی انتقال محل مذاکرات از اروپا به خاورمیانه هم نتوانست تاثیری بر مواضع سخت ایران بگذارد. غرب می‌خواهد برای کشورهای عربی، از ایران تصویر یک کشور غیر قابل مذاکره را بسازد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین شاهد بودیم در چند روز گذشته، بایدن به ایران اخطار داد که به میز مذاکره بازگردد، در حالیکه مذاکره نباید با اخطار و تهدید همراه باشد و این تهدیدات بایدن خطاب به ایران برای بازگشت به میز مذاکره، جزو تبلیغاتی است که بایدن در ابتدای سفرش به منطقه انجام داد. آمریکا به دنبال این است که ایران را تسلیم خودش کند و از این موضوع برای ممانعت از ایجاد اتحاد بیشتر بین ایران با چین و روسیه استفاده کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین