کد خبر: ۷۸۱۶۲
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۸
سخنگوی جمعیت آبادگران جوان تشریح کرد:

الزامات تحقق دولت اتحاد ملی در انتخابات سال آینده

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی جمعیت آبادگران جوان معتقد است: «کسی که سیستم‌های تثبیت شده و سرمایه‌های نیروی انسانی را خدشه‌دار نکند می‌تواند به تشکیل دولت اتحاد ملی کمک کند».

حسن بیادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، در گفتگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در خصوص بهترین زمان برای آغاز زنگ انتخابات تصریح کرد: «بهترین زمان برای معرفی کاندیدای احزاب جهت شرکت در انتخابات دولت دهم، آبان ماه است».

حسن بیادی ادامه داد: «معرفی افراد در روزهای آخر نمی‌تواند به حال مردم مفید واقع شود».

وی در خصوص احتمال به وجود آمدن جریان تخریب با زود معرفی کردن کاندیداها گفت: «تخریب از اعمال غیراخلاقی است که در زمان انتخابات صورت می‌گیرد و البته در هر زمانی احتمال وقوع آن وجود خواهد داشت اما در زمان محدود این احتمال پایین‌تر می‌آید فلذا ضرورت دارد که همه گروهها و احزاب و جمعیت‌های سیاسی با نشست‌ها و هم‌اندیشی‌های بسیار صادقانه جهت رفع این معضل به تفاهم برسند و برای هرچه پرشورتر شدن انتخابات و حضور حداکثری مردم بکوشند».

بیادی با اشاره به عدم منافات برپایی این نشست‌ها با رقابت سالم انتخاباتی در خصوص نقش احزاب در جریانات تخریب انتخاباتی گفت: «کسانی که از سوی شورای نگهبان به مردم معرفی می‌شوند حتماً ویژگی‌ها و شاخصه‌های لازم برای ریاست جمهوری را دارا می‌باشند اما از لحاظ مسائل حزبی، هیچ حزب و گروهی در کشور نتوانسته ظرفیتهای کامل نیروی انسانی را برای اداره دولت و کسب قدرت ارائه کند».

وی ادامه داد: «همواره چنین بوده است که ترکیبی از جناحهای مختلف که البته با افکار رئیس‌جمهور نزدیک هستند انتخاب و به کار گماشته شده‌اند».

بیادی در خصوص شرایط کاندیدای اصلح با توجه به زمان فعلی تصریح کرد: «بهتر است گروهها و احزاب ابتدا برنامه‌های خود را ارائه کنند و از بیان حرفهای غیرعملی و غیرقابل پیگیری بپرهیزند و کاندیداها حرفهایی نزنند که اگر کاندیدای دیگری انتخاب شد، نتواند حرفهای آنها را جامه عمل بپوشاند در یک کلام مسائل رویایی را مطرح نکنند».

وی با تاکید بر نقش شایسته‌سالاری و انتخاب نخبگان اجرایی در برنامه‌ریزی و اداره کشور، این عملکرد را برای کاندیداها ضروری دانست.

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به سوالی درباه شکل اجماع احتمالی در گروهها بیان داشت: «اگر گروهها حرکتی را در پیش بگیرند که تعداد کاندیداهای اصلحشان و در هر دو جریان اصلی سیاسی بیش از 4 نفر نشود بسیار پسندیده است و مطلوبترین شکل در این حرکت حضور دو نفر خواهد بود. در دنیا نیز انتخابات به همین شکل دنبال می‌شود».

بیادی تصریح کرد: «چنانچه این امر محقق گردد، تشکیل دولت وحدت ملی با حضور بهترین نیروها به صورت فراجناحی عملی خواهد شد».

وی دلیل حضور کاندیداهای متعدد در انتخابات ریاست جمهوری را ناشی از نقص در قانون انتخابات دانست و گفت: «انتخابات اصولی دارد که از مهمترین اصول آن شاخصهایی است که یک کاندیدا باید داشته باشد».

در همین خصوص وی اعتقاد واقعی به نظام و اصل ولایت فقیه را نخستین شاخصه لازم برای کاندیداتوری وتعیین این شاخصه را فقط وظیفه شورای نگهبان دانست و تصمیم شورای نگهبان را در این خصوص فصل الخطاب دانست و گفت: «خارج از این حیطه تخریب به هر شکل حرام است ولی نقد برنامه‌ها و روشها با مدرک و اسناد هیچ اشکالی ندارد».

بیادی در ادامه گفتارش در خصوص ویژگیهای شاخص کاندیداهای اصلح گفت: «نامزد اصلح باید تخصص لازم و تجربه کافی داشته باشد و در تفکراتش این را پذیرفته باشد که حقوق مردم و کشور افضل بر حقوق حزبی و جناحی است».

وی با توجه به تکرار تعدد کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ «معضلات موجود در انتخابات ناشی از ساختار غلط آن است.انتخابات ما، نه حزبی است و نه غیرحزبی. یعنی گاه شخصی غیر حزبی به پیروزی می‌رسد و پاسخگوی هیچ یک از اهدافی که در مقابل مردم برای خود مطرح کرده بود نیست و فقط قسمتی را که انجام داده است در آخر به عنوان کل اهداف خود معرفی می‌کند و مردم شاهد اختلاف گفتار و عملکرد وی خواهند بود. به تجربه ثابت شده که اشخاص حزبی نیز با کارکرد واقعی احزاب در یک جامعه دموکراتیک اسلامی  ».

بیادی در خصوص نقش تغییر ساختار انتخاباتی اظهار داشت: «اگر ساختار و شیوه انتخابات تغییر کند هزینه‌های انتخاباتی به شکل چشمگیری تغییر خواهد کرد».

وی با تاکید بر نقش صدا و سیما در روند انتخابات گفت:‌ «با برنامه‌ای که صدا و سیما برای انتخابات ریاست جمهوری پیش‌بینی کرده است بخشی از این کاهش هزینه‌ها را مدیریت صدا و سیما برعهده خواهد گرفت».

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص راهکار اصلاح قانون انتخابات بیان داشت: «مجلس با همکاری دولت و از طریق دانشگاهها و نخبگان دانشگاهی سیاسی و علوم اجتماعی باید این اصلاح را انجام دهد».

وی با تاکید بر اعتقاد شخصی‌اش در استفاده از نخبگان اجرایی تصریح کرد: «کسی که سیستم‌های تثبیت شده و سرمایه‌های نیروی انسانی را خدشه‌دار نکند می‌تواند به تشکیل دولت اتحاد ملی کمک کند. این که کسی حرفی را بزند که تورم را بالا ببرد و یا باعث آشفتگی شود، باید بداند که هزینه این حرفش را مردم می‌دهند، اگر مردم این اشخاص را بشناسند تکلیف خودشان را می‌دانند که چه کنند».

بیادی تاکید کرد: «احقاق حقوق مردم در این زمینه بر عهده مجلس است که متاسفانه در این زمینه ضعیف عمل کرده است اگر سیستمی را غلط ارائه و اجرا کرده‌اند و جامعه متاثر شد و چالشهایی به وجود بیاید، مجلس مقصر است که چرا باید پاسخ لازم را از دولت بگیرد و پاسخگوی مردم باشد».

وی تاکید کرد: «رئیس جمهور نه تنها نباید در مسیر حرکت اجرایی خود سرمایه‌های نیروی انسانی، مدیریت و سیستم‌های تصویب و تثبیت شده را با دستخوش خواسته‌های جناحی قراردادن خدشه‌دار کند، بلکه باید به آنها اعتقاد راسخ نیز داشته باشد».

وی ادامه داد: ‌«رئیس جمهور باید به دنبال نوآوری و بالا بردن سطح کیفیت جامعه در تمامی بخشها باشد. دریک کلام متعهد به محقق شدن برنامه‌ها و اهداف چشم‌انداز 20 ساله باشد».

بیادی با تلمیحی بر تصدیق پیامبران قبلی توسط پیامبران بعدی گفت: «به واسطه این تائیدات بوده که دین در بین مردم سینه به سینه، زمان به زمان و مکان به مکان رشد کرد تا به عنصری پذیرفته شده و رهایی‌بخش هم از لحاظ حکومت‌داری و هم از لحاظ اخلاق و دیگر جنبه‌ها تبدیل شد».

وی با تاکید بر این امر ادامه داد: «در دولت‌های جمهوری اسلامی نیز باید چنین باشد. دولت جدید باید نواقص دولت‌های قبلی را ترمیم کند نه اینکه داشته‌ها و سرمایه‌های آن را تخریب کند». 

بیادی با توجه به جلسه اخیر نماینده دولت و مجلس در جامعه اسلامی مهندسین پیرامون طرح تحول اقتصادی و عدم تطابق نظر دولت و مجلس در این امر و با عنایت به اینکه طرح مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور برای نخستین بار در جامعه اسلامی مهندسین ارائه شده در صورتی که می‌بایست در مجلس ارائه می‌شد گفت: «دراین قضیه نیز مجلس مقصر است. دولت هر کاری می‌تواند انجام بدهد».

وی ادامه داد: «این که دولت هیچ وقعی به نظرات مجلس ندارد مردم متوجه هستند و این که مجلس در برابر این ناهماهنگی سکوت کرده و هیچ حرکتی انجام نمی‌دهد نیز مردم می‌دانند. مردم انتظارات خودشان را به شکل‌های مختلف در عدم اعتمادشان نشان می‌دهند و در بحث‌هایی که باید مشارکت کنند، مشارکت نمی‌کنند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین