کد خبر: ۷۸۱۶۲۴
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۴

اعتراض کارگران پتروشیمی تبریز به عدم اجرای کامل طرح طبقه بندی

جمعی از کارگران پتروشیمی تبریز به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی و همسان‌سازی کامل حقوق‌ها اعتراض کردند.
اعتراض کارگران پتروشیمی تبریز به عدم اجرای کامل طرح طبقه بندی
آفتاب‌‌نیوز :

روز گذشته نتایج جلسه کارگران برای رفع اختلافات با مدیریت این مجموعه که بخشی از هولدینگ پارسیان است، با حضور نمایندگان کارگران و کارفرما برگزار شد اما از قرار معلوم نمایندگان انجمن صنفی کارگران این مجموعه از نتایج جلسه رضایت نداشتند.

حراست مجموعه پتروشیمی تبریز طی تماسی، با زیاده‌خواهانه دانستن مطالبات کارگران، آن‌ها را جمعیتی حدود ۱۵۰نفره از میان بیش از ۲۵۰۰ نفر از کارکنان پتروشیمی معرفی کرده و با تایید اجتماع این کارگران طی روزهای اخیر، اعلام کرد: در حدود ۴ سال پیش طرح همسان‌سازی و طبقه‌بندی حقوقی کارگران اجرا شده و این مسئله یکبار انجام می‌شود و اجرای همسان‌سازی در هرسال قانون نبوده و زیاده‌خواهانه است، ضمن اینکه همان همسان‌سازی نیز یکبار دیگر مورد تجدیدنظر قرار گرفته و در واقع برخلاف بسیاری از مجموعه‌های مشابه که اصلا چنین طرحی را اجرا نکردند، در پتروشیمی تبریز دوباره تجمع صورت گرفته است.

حراست این شرکت با اشاره به نقش برخی اعضای انجمن صنفی کارگران پتروشیمی تبریز به عنوان عوامل تحریک کننده، اظهار کرد: مسئله و مطالبه دیگر این عده از کارگران این بوده که به جابجایی نیروها در مجموعه اعتراض کردند اما انتقال و جابجایی نیرو در داخل یک مجموعه با تصمیم مدیریت مسئله‌ای بلامانع، طبیعی و قانونی است.

حراست پتروشیمی تبریز ضمن اشاره به برگزاری جلسه در اداره کار تبریز پس از شروع اعتراضات، بیان کرد: کارگران مجموعه و نماینده انجمن صنفی در جلسه بودند و این نماینده پای صورتجلسه نهایی را امضا کرده و در جلسه هیئت اداره کار رای به محق بودن کارگران نیز صادر نکرده، اما پس از این رویداد شاهد جمع شدن تعداد معدودی از کارگران کل مجموعه در راستای همان مطالب بودیم.

در مقابل یکی از کارگران مجموعه پتروشیمی تبریز در تماس با ایلنا، با بیان اینکه رئیس انجمن صنفی کارگران این شرکت در روزهای اخیر به خاطر مطالبات کارگران مورد برخورد نامناسب حراست قرار گرفتند، گفت: ما نمی‌توانیم اسامی را مطرح کنیم زیرا در روزهای اخیر از سوی مجموعه شرکت تهدیداتی مطرح شده و برخی همکاران ما از محل کار خود به پست‌های نامرتبط بیرون مجموعه انتقال داده شدند که خود این مسئله از نکات مورد اعتراض کارگران معترض به سیاست‌های مدیریت بوده است.

این عضو انجمن صنفی کارگران پتروشیمی تبریز با اشاره به نامه اخیر وزارت کار مبنی بر اینکه پتروشیمی تبریز نیز پس از خصوصی‌سازی مانند پالایشگاه تبریز مشمول طرح طبقه‌بندی معرفی شده است، اظهار کرد: در پالایشگاه تبریز نیز دو سال قبل شاهد اجرای طرح طبقه‌بندی بودیم. این طبقه‌بندی باعث شده تا نیروی متخصص در پالایشگاه تبریز چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان حقوق دریافت کند در صورتی که دستمزد نیروی کار متخصص با ۲۰ سال سابقه در مجموعه پتروشیمی تبریز چیزی کمتر از ۸میلیون تومان است و این درحالی است که هردو این مجموعه‌ها زیر نظر یک هولدینگ (پارسیان) است.

وی با اشاره به جلسه اداره کار استان آذربایجان شرقی در روز گذشته با حضور کارگران و کارفرما و نمایندگان این اداره گفت: در صورتجلسه تنظیمی به مواردی اشاره شده که به هیچ وجه منصفانه و در نظر گیرنده منافع کارگران بوده است. در این صورتجلسه تنها موارد توافقی مطرح شده که پیش از این نیز در عرف کارگاه بوده است. مانند ماده ۵۷ قانون کار درباره بهره‌وری و پاداش بهره وری به نیروی کار است و دیگری بحث مرخصی‌ها است که در مزد لحاظ می‌شود. این موارد در عرف قانون کار است اما در صورتجلسه گنجانده شد تا گفته شود به کارگران نیز امتیازاتی داده شده و کارگران از مطالبه اصلی خود عدول کنند.

این کارگر با اشاره به عدم تبدیل وضعیت کارگران پیمانی و تبعیض میان کارگران رسمی و پیمانی باوجود وعده‌های سوی مدیران، اظهار کرد: این درست نیست که نیروی رسمی اداری در فضای بسته بین ۳۰تا ۴۰میلیون تومان حقوق می‌گیرد اما کارگران فنی و کارآموخته ما در زیر گرما و سرما یک چهارم این رقم را بگیرند. این درحالی است که رفع تبعیض‌های پرداختی بعد از خصوصی‌سازی صراحتا به عنوان بخشی از سیاست‌های اصل ۴۴قانون اساسی مطرح شده است.

وی با رد این ادعا که کارگران مطالب خود را با رسانه‌های معاند مطرح می‌کنند، گفت: ما اساسا با رسانه‌های قانونی و داخلی مطالبات خود را مطرح می‌کنیم و کارگران نیز دارای تشکلی رسمی و قانونی هستند. و اینکه نمایندگان انجمن صنفی به دلیل مطالبات خود توسط مدیریت برای استعفا تحت فشار قرار گیرند و تنها با استعفا بتوانند به محل قبلی کار خود بازگردند نیز مسئله‌ای است که از نظر ما کارگران مجموعه پتروشیمی تبریز اقدامی مردود و نادرست است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین