کد خبر: ۷۸۱۹۷۷
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۲

تنها راه مقابله با موج بازگشت کرونا

بابک عشرتی، متخصص اپیدمیولوژی، می‌گوید تنها راه‌های مقابله با بیماری کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تزریق واکسن کرونا و استفاده از ماسک است.
تنها راه مقابله با موج بازگشت کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

«عزم جزم ویروس کرونا برای ابتلا و بروز موج بعدی کرونا در کشور و جهان جدی است. مصداق این سخن را می‌توان در آمار بالای روزانه دید. حالا روزانه بیش از حدود ۵۰۰۰ نفر در کشور به بیماری مبتلا می‌شوند. حال اینکه تا قبل از این، تا هفته قبل حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در روز کرونامثبت تشخیص داده می‌شدند. اتفاقا سازمان بهداشت جهانی هم در روزهای گذشته با اوج‌گیری کرونا در کشورهای اروپایی هشدار داده است که ویروس کرونا حالاحالاها قصد مرگ ندارد و این ویروس فعلا با مردم جهان همراه است. در بسیاری از کشورها ابتلا به کرونا شدت گرفته است و بروز موج جدید محتمل است. در ایران هم با افزایش آمار، تصمیم‌های سختگیرانه‌ای برای افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند، گرفته شده است. حالا هر فردی که واکسن تزریق نکرده اگر در جاده تردد کند، یک‌ میلیون تومان جریمه می‌شود.

چند روز قبل، تدروس آدهانوم، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد بروز موج جدید ویروس در کشورهای دیگر بار دیگر نشان می‌دهد که کووید-۱۹ به پایان خود نزدیک نیست. در فرانسه بیش از ۱۵۰ هزار نفر مبتلا به ویروس شناسایی شد. در آلمان روزانه حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار فرد مبتلا و در ایتالیا نیز بیش از ۱۰۰هزار نفر کرونامثبت شناسایی می‌شوند.

زیرسویه جدید کووید-۱۹ به نام زیرسویه جدید امیکرون معروف به قنطورس اولین بار در هند شناسایی شد و در این کشور به‌شدت گسترش پیدا کرد. این زیرسویه در کشورهای انگلیس، ایالات‌ متحده، استرالیا، آلمان و کانادا شناسایی شده است و حالا بسیاری از افراد را به بیماری مبتلا می‌کند. ترس از ابتلای دوباره در چین آنقدر است که پس از شناسایی یک مورد کرونامثبت در یک شهر کوچک به نام ووگانگ استان هنان چین ۳۰۰ هزار نفر از شهروندان این شهر قرنطینه شدند.

رعایت کم و ابتلای زیاد

با آنکه در آخرین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا در روز ۱۸ تیر اعلام شد که مردم باید در مکان‌های عمومی مانند مترو و اتوبوس ماسک بزنند اما بسیاری از مردم در فضاهای بسته ماسک به صورت نمی‌زنند. استفاده از ماسک در کشور با اقبال کمی همراه است. شاید به همین دلیل است که محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان، به ایلنا گفت استفاده از ماسک در شهرهای بزرگ به ۲۹درصد رسیده است. رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هم کم است. میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور حدود ۳۶درصد است. در برخی از شهرها تنها ۲۲درصد از مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

این در حالی است که در گذشته حداقل درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود ۵۰درصد و حداکثر درصد رعایت نیز حدود ۹۰درصد بود. حال واکسیناسیون هم در کشور زیاد خوب نیست؛‌ هرچند که آمار دقیقی درباره افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند وجود ندارد اما طبق اظهار نظر مدیران بهداشتی حدود ۱۵درصد از مردم واکسن تزریق نکرده‌اند. تنها حدود ۳۷درصد از مردم دز سوم را تزریق کرده‌اند. آمار تزریق واکسن دز چهارم منتشر نشده؛ چراکه گفته می‌شود آمار پایین است. با این شرایط بابک عشرتی، متخصص اپیدمیولوژی، به ما می‌گوید تنها راه‌های مقابله با بیماری کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تزریق واکسن کرونا و استفاده از ماسک است.

جریمه یک‌میلیونی برای واکسن‌نزده‌ها

کارشناسان معتقدند پیک بعدی کرونا شروع شده است. افزایش آمار ابتلای روزانه و بستری هم این نکته را تایید می‌کند. آنها پیش‌بینی می‌کنند که طی هفته‌های آینده آمار مرگ و میر کرونا افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط توصیه‌ها به سمت تزریق واکسن رفته است. وزارت بهداشت و درمان تعداد مراکز واکسیناسیون را افزایش داد و توصیه برای دز یادآور چهارم هم جدی شد. در این شرایط اما سیدتیمور حسینی، جانشین پلیس راهور انتظامی کشور، اعلام کرد با بازگشت رنگ‌بندی کرونایی به نقشه کشور، تردد در جاده‌ها بنا بر مصوبه قبلی ستاد مقابله با کرونا که در ایام نوروز ابلاغ شده، انجام می‌گیرد. یعنی تردد در جاده‌ها برای افرادی که دو دز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند بلامانع است. افرادی که دو دز واکسن تزریق نکرده‌اند محدودیت تردد دارند و در صورتی‌ که به مقصد سفری راهی جاده‌ها شوند، به میزان یک‌ میلیون تومان جریمه خواهند شد.

همان زمان هم که این مصوبه در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب شد، همه از رصد خودروها پرسیدند. تردد خودروها قرار است از طریق دوربین‌های هوشمند رصد شود و مالکان خودروهایی که واکسن تزریق نکرده‌اند پیامک جریمه دریافت خواهند کرد. با وجود بازگشت رنگ‌های قرمز و نارنجی اما محدودیت تردد به شهرها و استان‌ها وجود ندارد.

چه خبر از هوشمندسازی

طرح مدیریت هوشمند مدیریت کرونا قرار بود تا دی‌ سال گذشته اجرا شود؛ اتفاقی که محقق نشد. بعد از شروع ۱۴۰۱ نیز در مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا مقرر شد که تا نیمه خردادماه همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها به سامانه متصل شوند و ارائه خدمات شهروندی تنها به افرادی ارائه شود که حداقل سه دز واکسن را تزریق کرده‌اند. این در حالی است که خردادماه تمام شد و تیرماه هم رو به پایان است اما طرح هوشمند مدیریت کرونا به فراموشی سپرده شده است؛ مطالبه‌ای که به نظر می‌رسد با افزایش آمار ابتلا و بستری باید به آن توجه شود.»

منبع: جام جم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین