کد خبر: ۷۸۱۹۹۸
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۸

سازمان ملل به سخنان مشاور سابق ترامپ درباره کودتا واکنش نشان داد

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل با اشاره به سخنان بولتون، مخالفت خود با هرگونه کودتا را اعلام کرد.
سازمان ملل به سخنان مشاور سابق ترامپ درباره کودتا واکنش نشان داد
آفتاب‌‌نیوز :

در ادامه واکنش‌ها به سخنان غیرمتعارف، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران دونالد ترامپ، سازمان ملل هم اعلام کرد با هر روش غیر دموکراتیک برای تغییر قدرت و حکومت‌ها مخالف است.

به گزارش اسپوتنیک، این موضع گیری را «فرحان حق»، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد.

فرحان حق در پاسخ به سوالی درباره سخنان جان بولتون درباره آماده سازی کودتا در دیگر کشورها گفت: ما با هر روش غیر دموکراتیک انتقال قدرت در کشورها مخالفیم.

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع در مورد کودتاها صدق می‌کند یا خیر، پاسخ داد: بله، البته.

پیش از این، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت ترامپ در گفت‌وگویی تلویزیونی آشکارا به نقش خود در طرح‌ریزی کودتا در کشورهای خارجی اعتراف کرده بود. جان بولتون روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت: به عنوان کسی که در برنامه‌ریزی کودتا نه در اینجا (آمریکا) بلکه در برخی جاهای دیگر مشارکت داشتم می‌گویم که این اقدام (کودتا) نیازمند کار و وقت زیاد است.

این اظهارنظر بی‌سابقه و رسمی مقام ارشد دولت سابق آمریکا پس از آن بیان شد که مجری سی‌ان‌ان خطاب به جان بولتون گفت ناآرامی‌ها و شورش‌های ۶ ژانویه پارسال به نوعی تلاش برای کودتا علیه جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲ بود.

جان بولتون در ادامه در برابر اصرار مجری برای تشریح این اظهارات بی‌سابقه به نقشش برای کودتا علیه «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا افزود: نمی‌خواهم جزئیات آن را بیان کنم، اما تلاشی ناموفق بود.

مردم ونزوئلا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۹ برای بار دوم نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور منتخب این کشور انتخاب کردند. اما آمریکا و کشورهای غربی با وجود پیروزی مادورو و کسب اکثریت آرا، «خوان گوایدو»، رقیب غرب‌گرای او را به عنوان رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا اعلام و تحریم‌هایی را علیه دولت و مردم ونزوئلا اعمال کردند.

خوان گوایدو که در انتخابات مردمی شکست خورده بود، پس از پیروزی مادورو با تظاهرات خیابانی و تشویق هوادارانش به آشوب‌های مداوم، به دنبال سرنگونی دولت قانونی مادورو بود، اما در نهایت مادورو با کمک ارتش و حمایت‌های مردمی توانست گوایدو را منزوی و قدرت خود را تثبیت کند.

آمریکا سابقه‌ای طولانی در انجام کودتا در کشورهای دیگر دارد، اما معمولاً مقامات این کشور هیچ‌گاه این‌گونه رسماً و آشکارا به نقش‌شان در انجام کودتا در کشورهای دیگر اعتراف نمی‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین