کد خبر: ۷۸۲۰۹۵
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳

ماجرای درگیری در قطار مشهد-اهواز به روایت مسافران

در روزهای اخیر اخبار و فیلم‌های متعددی در فضای مجازی منتشر شده که حکایت از درگیری میان مسافران و پرسنل قطار مشهد-اهواز دارد.
ماجرای درگیری در قطار مشهد-اهواز به روایت مسافران
آفتاب‌‌نیوز :

در روزهای گذشته فیلم و اخبار متعددی در فضای مجازی منتشر شد که از درگیری میان مسافران و پرسنل قطار مشهد اهواز و استفاده از اسپری فلفل توسط مأموران حکایت می‌کرد.

یکی از مسافران این قطار است که در فیلم منتشرشده در معرض اسپری شدن گاز فلفل قرار گرفته‌است خبرنگار برای شنیدن ماجرا با وی به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می خوانید:

ساعت حرکت قطار مشهد اهواز در بلیط‌های صادر شده راس ساعت یک بامداد اعلام‌شده بود اما براساس اعلام مسئولین قطار و راه‌آهن مشهد به دلیل نقص فنی قطار و مشکل برق با یک ساعت تاخیر و در ساعت ۲ بامداد به مقصد اهواز ایستگاه مشهد را ترک کردیم.

به ایستگاه سمنان نرسیده بودیم که سالن شماره ۴ و قسمتی از سالن شماره‌ی ۵ که مسافران آن اعضای جلسات قرآن یکی از مساجد شهرستان دزفول بودند، به‌شدت گرم شده و متوجه خاموش شدن کولرها شدیم.

این‌موضوع را به رییس قطار اطلاع دادیم و وی بسیار محترمانه قول پیگیری و رفع مشکل در ایستگاه تهران را داد.

ساعت دو ظهر پس‌از اقامه نماز در ایستگاه تهران، پرسنل راه‌آهن به تعمیر مشکل کولر و سیستم سرمایشی قطار پرداختند و پس‌از اعلام رفع خرابی قطار حرکت کرد.

پس‌از حدود نیم‌ساعت از حرکت قطار متوجه خاموشی مجدد سیستم سرمایشی در همان دو واگن شدیم که موضوع به رییس قطار که اتفاقاً از ایستگاه تهران تغییر یافته بود، اطلاع داده شد.

رییس قطار خواستار فرستادن یک نماینده از مسافران دوسالن۴ و ۵ به همراه مامور قطار برای چک کردن مشکل شد که طبق خواسته وی آقای حاجی خلف به‌عنوان نماینده مسافران به همراه مأمور قطار فرستاده شد.

به همراه چند تن دیگر از همسفران که همگی از اعضای جلسه قرآن بودیم در رستوران قطار نزد رییس قطار ماندیم که بعد از گذشت حدود یک ربع برای پیگیری نتیجه با آقای حاجی خلف تماس گرفته شد که اعلام کرد بنا بر اظهارات مأمور قطار مشکل حل نخواهد شد.

بعد از گفتن نتیجه به رییس قطار وی با لحنی برگرفته از خشونت و تمسخر اعلام کرد بروید که برایتان هوای خنک فرستادم.

بعد از گفتن چنین حرفی از سوی رییس قطار صدای اعتراض مسافران بالا رفت و خواستار رسیدگی به موضوع شدند و رئیس قطار متأسفانه با استفاده از برخی الفاظ اقدام به متشنج کردن فضا کرد.

مشکل به دیگر سالن‌ها هم رسید

حوالی ایستگاه قم بودیم که مامور و متخصص برق قطار برای تعمیر سیستم سرمایشی آمد و ما هم که شاهد ماجرا بودیم متوجه شدیم رییس قطار از وی تقاضای انجام کاری را دارد که مأمور قطار مخالف انجام و از اجرای آن سرباز می‌زند.

رییس قطار به دلیل عملی نشدن درخواستش با مامور برق هم درگیر و او را مجبور به انجامش خواسته‌اش کرد و از آن لحظه به بعد علاوه‌بر سالن ما دیگر سالن‌ها هم درگیر قطع شدن سیستم سرمایشی شدند.

پس‌از آن هر ۱۵ دقیقه یک‌بار قطار در هر موقعیتی که داشت خاموش می‌شد و به تبع آن هم ۱۰ دقیقه سیستم سرمایشی قطار از کار می‌افتاد.

پس‌از تماس با شرکت متولی و مسئول قطار مشهد اهواز آن‌ها اعلام کردند که مشکل پیش‌آمده توسط رییس قطار مکتوب شود تا مبلغی از هزینه بلیط به عنوان خسارت برگشت داده شود اما رییس قطار با استفاده از الفاظی نادرست از انجام این کار هم خودداری کرد.

پس‌از این ماجرا به دلیل متشنج شدن فضا یک درگیری لفظی مختصر میان برخی از مسافران و رییس قطار اتفاق افتاد که خوشبختانه خاتمه یافت.

پس‌از اتصال یک مولد در ایستگاه دورود تمام مشکلات برق و سیستم سرمایشی رفع شد و دیگر شاهد هیچ حرف و اعتراضی از سوی مسافران حتی برای دریافت گزارش جهت پرداخت خسارت از سوی شرکت متولی نشدیم.

اسپری شدن گاز فلفل و بیهوشی یکی از مسافران

در ایستگاه بیشه همراه با دو نفر از همسفران مشغول صحبت بودم که متوجه حضور دو مامور درجه‌دار بدون اتیکت نام و مشخصات به‌همراه یک سرباز در سالن قطار شدم.

مأموران قصد بردن یکی از نوجوانان جلسه قرآن را که از همراهان ما بود را داشتند که ما هم جویای دلیل بردن آن هم سفرمان شدیم.

آنها به‌جای توضیح و یا بیان دلیل بردن آن نوجوان، شروع به اسپری کردن گاز فلفل در صورتمان کردند و آقای حاجی خلف که از جانبازان و آزادگان دوران دفاع مقدس نیز هستند متأسفانه بعد از این اتفاق بر اثر استنشاق اسپری فلفل بیهوش شدند.

ماموران و چند تن دیگر از مسافران سالن ۵ را دست‌بند زده و پایین بردند و درب سالن‌ها را قفل کردند از آنها خواستم دستانم را باز کنید و اجازه دهید به سراغ همسفرم که حال نامساعدی دارد بروم متأسفانه در مقابل این تقاضا با ضربات مشت و اسپری مجدد گاز فلفل توسط مامور در صورتم مواجه شدم.

به دلیل قفل کردن درب سالن‌ها چندین نفر مسموم شدند و متأسفانه یکی از سربازان از پایین قطار با باتون خود اقدام به شکستن شیشه‌های پنجره‌هایی که مردم حبس شده برای تقاضای کمک به سمت آن‌ها آمده بودند، می‌کند.

بعد از رسیدن به ایستگاه اندیمشک بنده و چند تن دیگر را که به‌عنوان اراذل‌واوباش به مأموران معرفی کرده بودند دست‌بند زدند و توسط پلیس این شهرستان به پاسگاه منتقل شدیم.

با وساطت مسئولین شهری آزاد و برخی از مسافران به دلیل شرایط به‌وجودآمده و مسمومیت بستری شدند که همچنان یکی دو نفر از آن‌ها در بیمارستان بزرگ دزفول بستری هستند.

به‌عنوان مسافر این قطار که تقاضایی جز رفع مشکل سیستم سرمایشی قطار و داشتن سفری همراه با آسایش نداشتم از مسئولین راه‌آهن کشور و وزارت راه و شهرسازی و دیگر مسئولان مربوطه تقاضای رسیدگی منصفانه به این مسئله را دارم چراکه این مسئله می‌توانست با رسیدگی و به‌دور از هرگونه تشنج و بروز حواشی پیش‌آمده به‌سهولت رفع شود.

اطلاعیه راه آهن کشور

روابط عمومی راه‌آهن در این خصوص توضیحاتی ارائه داد که در بخشی از آن آمده است: ضمن عذرخواهی از مسافرین محترم قطار مذکور بابت اتفاق پیش‌آمده، به شرکت حمل و نقل مالک این قطار، تذکر لازم داده شده و اعلام می‌دارد که شرکتهای مسافری و این شرکت علی رغم وجود مشکلات، خود را موظف به ارائه خدمات مطلوب به مسافران محترم می‌دانند.

بر اساس دستورالعمل مربوطه، کلیه مسافران محترم این قطار از روز گذشته می‌توانند نسبت به دریافت ۵۰ درصد از بهای بلیت خود اقدام نمایند.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین