کد خبر: ۷۸۲۲۶
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۶
جنگ قدرت در رژیم صهیونیستی بالا گرفت؛

نخست‌وزیر بعدی رژیم صهیونیستی کیست؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: با اعلام خبر قصد ایهود اولمرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی به کناره گیری از قدرت بعد از آنکه حزب کادیما رهبر جدید خود را در ماه سپتامبر تعیین خواهد کرد، اکنون جنگ قدرت در رژیم صهیونیستی بالا گرفته‌ و این سؤال که چه کسی جانشین آینده اولمرت خواهد شد، به موضوع اصلی محافل سیاسی این رژیم تبدیل شده‌است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، «رقابتهای وحشیانه‌ای در میان سیاستمداران اسرائیلی برای تصدی جانشینی نخست وزیری رژیم صهیونیستی در جریان است». این جمله‌ای است که تحلیل‌گر روزنامه جروزالم پست در تشریح جنگ قدرت روز افزون در رژیم صهیونیستی، به کار برده‌است.

اگر این رویه بسیار شدید شود در حزب کادیما شکافی بروز خواهد کرد که به برگزاری انتخابات سراسری منجر خواهد شد.

در این صورت، بنیامین نتانیاهو رهبر حزب کار اسرائیل می‌تواند از این وضع بهره برداری کند. نتایج نظرسنجی ها نیز نشان دهنده محبوبیت بیشتر وی در نزد مردم اسرائیل است. 

با ابن همه، مهمترین نام‌هایی که به عنوان جانشین احتمالی اولمرت مطرح است عبارت است از: 

تزیپی لیونی: «لیونی اکنون وزیر امور خارجه اسرائیل و مذاکره کننده ارشد با فلسطینی‌ها است. لیونی بیشترین شانس را برای جانشینی اولمرت به عنوان رئیس حزب کادیما دارد. وی قدرتمندترین زن در اسرائیل از زمان «گولدا مایر»، نخست وزیر اسرائیل در دهه 1970 محسوب می‌شود. 

لیونی 49 ساله، سال گذشته پس از انتشار گزارشی در خصوص جنگ اخیر اسرائیل با لبنان خواستار استعفای اولمرت شد ولی اولمرت حاضر به استعفا نشد و لیونی نیز از کابینه خارج نشد. لیونی دختر یک صهیونیست راستگرای سرشناس و مامور سابق دستگاه اطلاعاتی اسرائیل است. او مانند اولمرت و آریل شارون در سال 2005 حزب لیکود را ترک کرد تا کادیما را تاسیس کند. 

تزیپی لیونی در صورت تصدی سمت ریاست حزب کادیما رویکردی کاملا متفاوت با ایهود اولمرت خواهد داشت. وی به شدت از روند صلح با فلسطینی‌ها حمایت می‌کند. وزیر امورخارجه اسرائیل ، ایهود اولمرت را بسیار تشویق می‌کرد تا در روند صلح سوریه به سمت جلو حرکت کند. با این اوصاف اگر تزیپی لیونی نخست وزیر اسرائیل شود سرعت حرکت تل‌آویو را در این مسیر افزایش خواهد داد».

ایهود باراک: «باراک هم اکنون وزیر جنگ و رئیس حزب کار و شریک اصلی کادیما در دولت ائتلافی است. باراک عضو پارلمان نیست به همین علت قبل از آن که وارد کنست شود نمی‌تواند نخست وزیر شود.

باراک که از اعضای نیروهای ویژه اسرائیل و از سال 1999 تا 2001 نخست وزیر بود خواستار انتخاب رهبر جدیدی برای حزب کادیما شده بود.

باراک در زمان مبارزات انتخاباتی برای به دست آوردن ریاست حزب کار گفت در صورتی که گزارش تحقیق درباره جنگ لبنان نشان دهد اولمرت مرتکب اشتباه شده است، وی باید استعفا کند. پس از آن، تحقیقات نشان داد که اولمرت مرتکب اشتباه شده است ولی باراک گفت در زمان مناسب‌تری خواستار کناره گیری اولمرت خواهد شد».

بنیامین نتانیاهو: «نتانیاهو بین سالهای 1996 تا 1999 نخست وزیر اسرائیل بود و از زمان خروج شارون و اولمرت و سایرین از لیکود برای تاسیس حزب کادیما، رهبری لیکود را برعهده گرفت. نتانیاهو در زمانی که در کابینه شارون وزیر دارایی بود تلاش کرد اصلاحاتی اقتصادی را اجرا کند که موجب خشم چپگرایان شد ولی رشد اقتصادی اسرائیل را افزایش داد. بر اساس بسیاری از نظرسنجی‌ها در صورتی که انتخابات پیش از موعد برگزار شود نتانیاهو برنده خواهد شد».

حیم رامون: «رامون از افراد مورد اعتماد اولمرت و معاون نخست وزیر است که از حزب کار استعفا کرد تا به کادیما بپیوندد. وی مدتی کوتاه به علت محکوم شدن به اتهام فساد اخلاقی مجبور به استعفا از سمت خود شد ولی با حکم دادگاه تجدید نظر توانست به دولت بازگردد. وی از فعالترین حامیان مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها در داخل کابینه اسرائیل است».

شائول موفاز: «موفاز وزیر حمل و نقل و فرمانده پیشین ارتش و وزیر پیشین دفاع است. وی به علت روی آوردن به شیوه‌های خشن برای سرکوب انتفاضه که پس از شکست مذاکرات در سال 2000 آغاز شد معروف است. وی که متولد ایران است تلاش خود را برای به دست اوردن ریاست کادیما پس از اولمرت عملاً آغاز کرده است. موفاز نیز پیش از تشکیل حزب کادیما به ریاست «آریل شارون» در اواخر سال 2005 از اعضای حزب راستگرای لیکود بود. 

شائول موفاز به شدت درباره روند صلح با فلسطینی‌ها و سوری ها تردید دارد. اگر وی ریاست حزب کادیما را عهده دار شود ، روند صلح کند خواهد شد». 

درخصوص تزیپی لیونی و شائول موفاز به عنوان دو نامزد اصلی برای تصدی سمت رهبری حزب کادیما باید توجه داشت که محبوبیت وزیر امورخارجه بیشتر از شائول موفاز است اما تشکیل دولت جدید برای وی دشوار خواهد بود. در دولت اسرائیلی وزرایی از حزب «شاس» وجود دارند که یک حزب یهودی افراطی است. این افراد نگرشهای تندروانه دارند. اما شائول موفاز راحت‌تر می تواند دولت ائتلافی را تشکیل بدهد.

نتانیاهو، شانس اول
از سوی دیگر، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بنیامین نتانیاهو رئیس حزب راستگرای رژیم صهیونیستی در صورت برگزاری انتخابات پارلمانی زود هنگام به احتمال بسیار زیاد جانشین ایهود اولمرت نخست وزیر کنونی خواهد شد.

بر اساس نظرسنجی که در شبکه تلویزیونی خصوصی 10 اسرائیل پخش شد نتانیاهو از تزیپی لیونی وزیر امور خارجه و شائول موفاز وزیر حمل و نقل که مدعیان اصلی جانشینی اولمرت برای ریاست حزب کادیما هستند پیشی خواهد گرفت.

این نظرسنجی نشان می‌دهد نتانیاهو حمایت 36 درصد از سوال شوندگان را کسب کرد در حالی که این حمایت برای لیونی 24.6 درصد و برای ایهود باراک وزیر دفاع و رئیس حزب کار 14.9 درصد است. سایر سوال شوندگان نظری در این خصوص نداشتند.

نتانیاهو اگر با موفاز و باراک رقیب شود 36.6 درصد آرا را به خود اختصاص خواهد داد و آن دو به ترتیب 12.4 و 14.8 درصد آرا را از آن خود خواهند کرد.

نتانیاهو که رئیس مخالفان راستگرای اسرائیل است از سال 1996 تا 1999 نخست وزیر اسرائیل بود. این نظرسنجی در جامعه آماری 500 نفری و با حاشیه خطای 4.5 انجام شد.

این در حالی است که «بنیامین نتانیاهو»،‌ رئیس حزب مخالف راستگرای «لیکود» احتمال تشکیل ائتلاف با جانشین ایهود اولمرت نخست وزیر کنونی را در ریاست حزب حاکم «کادیما» بعید دانست.

بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه در رادیو سراسری اسرائیل اعلام کرد: «دولت کنونی ماموریت خود را انجام داده‌است و مهم نیست که در آینده چه کسی ریاست حزب کادیما را بر عهده خواهد گرفت».

نتانیاهو که در فاصله سالهای 1996 تا 1999 نخست وزیر اسرائیل بوده است خاطر نشان کرد: «در دولت کنونی همه مسئولان مسئول یک رشته ناکامیها هستند».

وی افزود: «باید با برگزاری انتخابات به مردم اجازه دهیم خوشان در باره آینده تصمیم گیری کنند».

نتانیاهو افزود: «دولت کنونی را افرادی تشکیل می‌دهند که به سمتهای خود چسبیده‌اند».

شائول موفاز که برای گفتگو با مقامات آمریکا به واشنگتن سفر کرده است تصمیم اولمرت را شجاعانه و در راستای منافع اسرائیل توصیف کرد.

وی افزود: «من فکر می‌کنم تمام احزابی که ائتلاف کنونی را تشکیل می‌دهند در دولت آینده نیز خواهند بود و احزاب دیگر نیز به دولت وحدت ملی خواهند پیوست».

«ایتان کابل» (Eytan Cable) دبیر کل حزب کارگر معتقد است: «رئیس آینده حزب کادیما برای تشکیل دولت جدید مشکلات زیادی خواهد داشت».

وی که با رادیو سراسری اسرائیل گفتگو می‌کرد افزود: «تشکیل یک دولت جایگزین امری مسلم نیست».

«حیم رامون» فرد شماره دو کابینه اسرائیل از حزب کادیما،‌ نیز در مصاحبه با رادیو نظامی‌اسرائیل در این باره اعلام کرده است احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام به مراتب بیشتر از تشکیل یک دولت جدید به رهبری رئیس آتی حزب کادیما است.

این مسئول بلند پایه اسرائیلی افزود: «تصویب بودجه اسرائیل در اوضاع و شرایط کنونی بسیار مشکل به نظر می‌رسد». 

«حیم رامون» از پاسخ به این سوال که از کدام نامزد در انتخابات حزب کادیما حمایت خواهد کرد خودداری نمود. {$old_album_78226}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین