کد خبر: ۷۸۲۳۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۸

اولین جلسه محاکمه کاراجیچ برگزار شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رادوان کاراجیج سرکرده سیاسی صرب های بوسنی در خلال جنگ داخلی بوسنی و هرزگوین در نیمه اول دهه 1990 که از سوی دادستان داده لاهه به یازده مورد جنایت متهم شده است، برای شنیدن کیفر خواست دادستان علیه خود بعد از ظهر پنجشنبه در دادگاه حاضر شد و در برابر قاضی و دادستان ارشد این دادگاه قرار گرفت.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، در این جلسه بعد از قرائت اتهامات وارده از سوی «آلفونس‌ آوری» قاضی این دادگاه بین‌المللی، به متهم یک ماه فرصت داده شد که پاسخ به اتهامات وارده را تهیه کند و رییس دادگاه اعلام کرد جلسه بعدی دادگاه روز جمعه ‪۲۹‬ اوت (هشتم شهریور) برگزار خواهد شد.

کاراجیچ در این جلسه که به طور مستقیم از شبکه تلویزیونی صربستان پخش شد، خود را یک شهروند بوسنی و هرزگوین، صربستان و مونته نگرو معرفی کرد و گفت که نیاز به وکیل مدافع ندارد.

کاراجیچ گفت که قبل از دستگیر شدن از سوی ماموران انتظامی‌صربستان، در خیابان «یوری گاگارین شماره ‪ ۲۶۹» ‬واقع در منطقه نووی بلگراد تحت نام دراگان داوید دابیچ زندگی می‌کرده است.

کاراجیچ که با سر و صورت اصلاح کرده و کت و شلوار در اولین جلسه حاضر شده بود، همچنین گفت که در سال ‪ ۱۹۹۶‬میلادی «ریچارد هولبروک» نماینده بلندپایه بیل کلینتون رییس جمهور وقت آمریکا در مسائل بالکان به وی قول داده بود که اگر وی از مقام خود به عنوان رییس جمهور صربسکا استغفا دهد، در مقابل دولت آمریکا متعهد می‌شود که بر علیه وی در دادگاه لاهه اقامه دعوا نشود.

قاضی دادگاه به متهم گفت که این موضوع مناسب جلسه مقدماتی نیست اما وی می‌تواند بعدا در دادگاه در این مورد صحبت کند.

قابل ذکر است که هولبروک این مطلب را که پیشتر نیز از سوی برخی محافل سیاسی و خبری مطرح شده بود، انکار کرده است.

کاراجیچ با اعتراض به نحوه دستگیری خود از سوی مقامات امنیتی، افزود که وی در روز جمعه ‪ ۲۹‬تیرماه در بلگراد توسط ماموران انتظامی‌دستگیر شده و به مکانی نامشخص برده شده است.

این در حالی است که مقامات بلگراد روز دستگیری وی را سه روز بعد یعنی دوشنبه ‪ ۳۱‬تیر ماه اعلام کرده‌اند.

وی که در معرض اتهامات عمده در قتل و سرکوب و ارعاب مردم عمدتاً مسلمان بوسنی قرار دارد، مدعی شد که حقوق شهروندی وی در این سه روز که در مکانی نا معلوم به سر برده، نقض شده است.

کاراجیچ از قاضی دادگاه لاهه خواستار آزادی موقت تا شروع محاکمه شد و قاضی گفت که متهم می‌تواند چنین درخواستی را بعدا تقاضا کند.

برای فیلمبرداری از اولین حضور کاراجیچ در دادگاه لاهه تعداد بسیار زیادی از خبرنگاران ثبت نام کرده بودند اما فقط به ‪ ۴۰‬نماینده از رسانه‌های خبری جهان اجازه داده شد که از این جلسه فیلمبرداری کنند.

مراحل دادگاهی رادووان کاراجیچ مستقیما در سالن بزرگ دادگاه بین الملی لاهه پخش شد و تمامی‌ خبرنگاران می‌توانستند این مراسم را مستقیما برای کشورهای خود بازپخش کنند.

تلویزیون خصوصی B92 صربستان نیز در برنامه اختصاصی خود که دادگاه کاراجیچ را به طور مستقیم پخش می‌کرد، به نقل از «نرما یلاچیچ» سخنگوی دادگاه لاهه گزارش داد که «فائوستو پوکار» رییس دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی در لاهه، یک هیات سه نفره از قضات بین‌المللی را به نامهای «فلاوی لاتانسی» و «آلفونس ‌آوری» از ایتالیا و «کریستینا وان در وینگارت» از بلژیک، برای دادگاه کاراجیچ تعیین کرده است.

رسانه‌های جمعی روز پنجشنبه بلگراد نیز به نقل از «سرژ برامرتس» دادستان ارشد دادگاه لاهه گفته‌اند که کار دادستانی و متهم به جنایتکار جنگی جهت جمع آوری مدارک لازم برای دادگاه ممکن است چند ماه طول بکشد.

خاطر نشان می‌شود که رادووان کاراجیچ رییس جمهور اسبق جمهوری صربسکا متهم به جنایات جنگی جنگهای خونین دهه نود میلادی در بوسنی در بین سال‌های ‪ ۱۹۹۲‬تا ‪ ۱۹۹۵‬میلادی، در دوشنبه گذشته در حومه بلگراد دستگیر و صبح چهارشنبه نهم مرداد ماه توسط هواپیمای ویژه دولت صربستان به دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه انتقال داده شد.

از جمله اتهامات کاراجیچ، رهبری قتل عام هشت هزار مسلمان در شهر سربرنیتسا در بوسنی، عملیات محاصره نظامی‌شهر سارایوو به مدت چهار سال و آواره کردن صدها هزار مسلمان بوسنی (بوشنیاک) است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین