کد خبر: ۷۸۲۷۲۳
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۸
دستیار ولادیمیر پوتین:

روابط با ایران را به سطح شراکت راهبردی ارتقا می‌دهیم

دستیار ولادیمیر پوتین گفت که روسیه قصد دارد روابط خود با ایران را به سطح شراکت راهبردی ارتقا دهد.
روابط با ایران را به سطح شراکت راهبردی ارتقا می‌دهیم
آفتاب‌‌نیوز :

«یوری اوشاکوف» دستیار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (دوشنبه) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که روسیه برای ارتقای سطح روابط خود با ایران به شراکت استراتژیک برنامه‌ریری می‌کند.

​به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، او گفت که توافق جدیدی میان روسیه و ایران در حال آماده سازی است و همچنین پیش‌نویس بیانیه مشترک سه جانبه نیز در خلال نشست تهران آماده شده و سه کشور حاضر این بیانیه را امضاء خواهند کرد

دستیار پوتین در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز گفت که روسیه توافق هسته‌ای با ایران را مطابق توافقی که در سال ۲۰۱۵ شد، تأیید می‌کند.

اوشاکوف در ادامه گفت که فعالیت‌های آمریکا همچنان عامل اصلی بی ثباتی در شمال شرق سوریه است و این کشور به اقدامات خود برای تشویق تجزیه‌طلبان در این منطقه ادامه می‌دهند.

او در این راستا تأکید کرد که آمریکا و هم‌پیمانانش کمک‌رسانی به مردم سوریه را سیاسی کرده و همزمان هیچ التزامی به بازسازی زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی در این کشور ندارند. به گفته وی روسیه به شرطی موافق ارسال کمک‌های جهانی به سوریه از طریق مرزها است که این مسأله حاکمیت سوریه را نقض نکند.

این مقام روسی در خصوص طرح ترکیه برای عملیات در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد نیز گفت که این مسأله در نشست تهران بررسی خواهد شد و موضع اصولی روسیه از ابتدا مخالفت با هرگونه اقدامی که نقض تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه باشد، بوده است.

اوشاکوف با بیان اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و همتایانش از ایران و ترکیه، ابراهیم رئیسی و رجب طیب اردوغان در نشستی در تهران درباره کمک‌های بشردوستانه به سوریه گفت‌وگو خواهند کرد، گفت: «همچنین انتظار می‌رود که سران کشورها به طور مفصل به بررسی این موضوع و برداشت گام‌هایی برای حل و فصل مسأله کمک‌ها بپردازند، زیرا وضعیت اجتماعی-اقتصادی در سوریه بسیار دشوار است و همانطور که همه می‌دانند، تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی غرب علیه دمشق تأثیر منفی جدی داشته است.»

در این راستا «دیمتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه نیز امروز گفت که روند حل و فصل بحران سوریه، اساس سفر پوتین به تهران در چارچوب مذاکرات سه‌جانبه (ایران، ترکیه، روسیه) را تشکیل می‌دهد.

پسکوف نیز همچون اوشاکوف، بر ظرفیت‌های بالای ایران و روسیه برای همکاری تأکید کرد و و گفت که دو کشور توانایی بالایی برای همکاری در راستای کاهش اثرات تحریم‌های تحمیلی علیه خود دارند.

او افزود: «امیدواریم که به زودی توافقات مهمی با ایران در حوزه همکاری استراتژیک فراگیر امضا کنیم و طرحی را در این باره به تهران ارائه کرده‌ایم و ایران و روسیه معامله با دلار را به مرور زمان کنار خواهند گذاشت.»

در این راستا «میخاییل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز روز پنجشنبه گفت، ایران شریکی قابل اتکا برای این کشور محسوب می‌شود و مسکو به دنبال تقویت روابط با تهران است. او گفت که مسکو ایران را شریکی قابل اتکا و کشوری هم‌فکر در بستر تغییرات جهانی مرتبط با تشکیل یک جهان چند قطبی و تلاش جمعی همه‌جانبه غرب برای مقاومت در برابر این روند عینی می‌بیند.

به گفته وی تقویت همکاری‌های تهران و مسکو بهترین پاسخ به چالش‌های اعمال شده از سوی غرب خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین