کد خبر: ۷۸۲۷۶۳
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
تبلیغات

راهنمای انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی

از آنجایی که ظرفیت کولر گازی تعیین کننده قدرت آن می‌باشد می‌تواند در انتخاب درست آن اهمیت داشته باشد البته عوامل دیگری همچون شرایط آب و هوایی، نوع کولر گازی، ارتفاع سقف اتاق و... نیز تاثیر گذار هستند
راهنمای انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی
آفتاب‌‌نیوز :

زمانی که صحبت از اندازه کولر گازی می‌شود، منظور ابعاد فیزیکی دستگاه نیست. بلکه به این معناست ظرفیت خنک کننده با واحد‌های حرارتی اندازه گیری می‌شود. چه کولر گازی‌های کوچک و چه کولر گازی‌های بزرگ، اگر براساس اندازه محیطی که کولر باید خنک کند انتخاب شود، بهترین کارایی و کمترین هزینه عملیاتی را خواهد داشت. پس برای محاسبه کولر گازی بر اساس متراژ باید به اندازه فضای خانه دقت و بر حسب متر مربع خرید کنید.

احتمالا می‌گویید کارشناسان فروش برای انتخاب ظرفیت شما را راهنمایی می‌کنند، اما خوب است قبل از سرمایه گذاری روی دستگاه جدید، پارامتر‌های اساسی آن را درک کنید و با آگاهی کامل به بازار بروید.

نوع کولر گازی را قبل از انتخاب ظرفیت مشخص کنیم؟

زمانی که هوا گرم می‌شود، خیلی‌ها به فکر خنک کردن خانه می‌افتند. کسانی که تهویه مناسب ندارد، دغدغه اصلی شان این است که چه کولر گازی برای چه متراژی مناسب است. اما قبل از این که به ظرفیت توجه شود، باید نوع و مارک کولر مشخص باشد؛ که باید بسته به نیاز انواع کولر گازی دیواری، پنجره ای، پرتابل و ایستاده را انتخاب کنند. این روز‌ها برند‌های مختلفی در زمینه تولید کولر گازی فعالیت دارند، که انتخاب از میان آن‌ها کمی سخت به نظر می‌رسد، اما برندی مناسب است که سالیان بسیار امتحان خود را پس داده اند و کاربران رضایت خوبی از این برند‌ها دارند.

https://www.samasazan.com/product-category/%D۸%B۳%D۸%B۱%D۹%۸۵%D۸%A۷%DB%۸C%D۸%B۴-%D۹%۸۸-%D۸%AA%D۹%۸۷%D۹%۸۸%DB%۸C%D۹%۸۷-%D۹%۸۵%D۸%B۷%D۸%A۸%D۹%۸۸%D۸%B۹/air-conditioner/

راهنمای انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی

چگونه ظرفیت موردنیاز کولرگازی خودمان را تعیین کنیم؟

خیلی‌ها تصور می‌کنند هر چقدر کولر گازی بزرگتر باشد بهتر است. با این حال، دستگاه‌های بزرگ در کنار خنک کردن هوا، رطوبت محیط را نیز از بین می‌برند. اما اگر ظرفیت دستگاه با اندازه اتاق مطابقت داشته باشد، دما و رطوبت به خوبی مدیریت می‌شود. همچنین خرید کولر گازی کوچک برای فضای بزرگ باعث می‌شود اسپلیت با حداکثر ظرفیت و در تمام شبانه روز مجبور به کار باشد تا بتواند تا حدودی فضا را خنک کند که در نهایت باعث افزایش هزینه برق مصرفی خواهد شد. در خصوص صرفه جویی در هزینه برق میتوانید از کولر گازی اینورتر https://www.samasazan.com/product-tag/inverter-air-conditioner/ نیز استفاده کنید.

برای جلوگیری از این مسائل، اولین قدم انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ محیط است. برای اندازه گیری ابتدا کافی است طول را در عرض اتاق ضرب، سپس عدد بدست آمده را در BTU ۲۵ ضرب کنید. برای مثال، اتاقی ۱۲ فوت عرض و ۱۵ فوت طول دارد. ضرب این دو عدد، ۱۸۰ می‌شود. پس حداقل کولر گازی که باید خریداری شود دارای ظرفیت زیر است:

BTU ۴۵۰۰ =۱۸۰*۲۵

ا متر برابر با ۳/۲۸۰۸۳ فوت

به منظور اطلاعات بیشتر عبارت زیر را در گوگل جستجو کنید:

محاسبه ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ سماسازان

یا لینک زیر را بخوانید:

https://www.cielowigle.com/blog/air-conditioner-sizing/

چه عواملی در تعیین ظرفیت کولر گازی موثر است؟

صاحبان خانه همیشه می‌پرسند چه چیزی در خانه موجب دیرتر خنک شدن خانه می‌شود. برخی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند کولر گازی توانایی خود را از دست داده است، اما باید هنگام خرید عوامل تعیین کننده ظرفیت آن را نیز در نظر بگیرید. در واقع علاوه بر، متراژ عوامل دیگر روی انتخاب ظرفیت تاثیرگذار است.

عوامل موثر در تعیین ظرفیت کولر گازی

شهر محل زندگی و وضعیت آب و هوای منطقه

هر چقدر تلاش کنید محیط خانه را خنک نگهداریم، باز هم هوای بیرون بر دمای داخلی تاثیر گذار است. در شهر‌های دارای آب و هوای بسیار گرم باید از کولر گازی‌ها با ظرفیت بالا و پرقدرت‌تر استفاده شود و هر چقدر گرما و رطوبت در روز بیشتر باشد، ظرفیت مورد نیاز بالاتر می‌رود.

دقت داشته باشید برای انتخاب راحت تر، کولر گازی‌ها به دسته بندی‌های مختلفی تقسیم شده اند که کولر‌های T۱ برای مناطق دارای آب و هوای معتدل و کولر‌های T۳ برای محیط‌های گرمسیری پیشنهاد می‌شود.

آیا موقعیت اتاق آفتاب گیر است؟

از دیگر عوامل تاثیرگذار روی مقدار سرمایش و انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی می‌توان به آفتاب گیر بودن خانه اشاره کرد. در صورت آفتاب گیر بودن خانه، بهتر است کولر‌ها با قدرت بالا انتخاب شود.

چند نفر در فضا زندگی می‌کنند و چه کاربری دارد؟

هر فردی که در خانه زندگی می‌کند دارای انرژی گرمایی است و با انجام فعالیت‌های مختلف گرما تولید می‌کند؛ بنابراین باید ظرفیت کولر گازی را براساس تعداد نفرات داخل خانه انتخاب کنید. معمولا به ازای هر نفر، ظرفیتی به میزان BTU ۵۰۰ نیاز است.

فراموش نکنید میزان ظرفیت به اندازه افراد را باید با ظرفیت بدست آمده از متراژ خانه جمع کنید. برای مثال، اگر دو نفر در خانه دارای متراژ ۱۲ در ۱۵ فوت زندگی می‌کنند، ظرفیت مورد نیاز به صورت زیر بدست می‌آید:

BTU ۴۵۰۰ =۱۸۰*۲۵

BTU۵۵۰۰ = ۱۰۰۰ + ۴۵۰۰

محل نصب کولر گازی چه ارتفاعی دارد؟

ارتفاع سقف یکی از عواملی است که در انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی کمتر به آن توجه می‌شود. در حالی که هر چقدر سقف بلندتر باشد، کولر گازی با ظرفیت بیشتر نیاز است. برای تهیه کولر مناسب محیط‌های دارای سقف بلند باید ظرفیت ایده الی در نظر گرفته شود. در غیر این صورت تهویه هوا به خوبی انجام نمی‌شود و مصرف برق بالا می‌رود.

جدول انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ

همیشه هنگام اضافه کردن وسیله‌ای جدید به خانه، باید به اندازه محیط توجه کنید. برای خرید کولر گازی نیز متراژ خانه نیز بسیار مهم است، مخصوصا این روز‌ها که تهیه کولر گازی هزینه زیادی دارد و باید راهنمای دقیقی برای خرید آن داشته باشید.

متراژ خانه (متر مربع) ظرفیت مناسب کولر گازی (BTU)
۱۲ الی ۲۰ ۹۰۰۰
۲۰ الی ۳۰ ۱۲۰۰۰
۳۰ الی ۴۵ ۱۸۰۰۰
۴۵ الی ۶۰ ۲۴۰۰۰
۶۰ الی ۷۵ ۳۰۰۰۰
۷۵ الی ۹۰ ۳۶۰۰۰
۹۰ الی ۱۲۰ ۴۸۰۰۰

نتیجه گیری

قدم نهادن در راستای صرفه جویی واقعا خوشایند است. با انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی امتیاز ویژه‌ای برای محقق سازی این هدف به شما تعلق می‌گیرد و در عین حال، از هوای لطیف و خنک خانه شگفت زده می‌شود. فروشگاه اینترنتی دیجی کالا و سماسازان می‌توانند منبعی برای انتخاب کولر گازی مناسب باشند

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین